دنیای‌اقتصاد- در حالی که دیروز روزنامه رسمی دولت به نقل از رییس کمیسیون انرژی مجلس از منتفی شدن سهمیه‌بندی بنزین در شرایط فعلی خبر داده بود، روز گذشته حداد عادل، محمدرضا باهنر و رییسان کمیسیون‌های برنامه و بودجه و انرژی مجلس بر اجرای دقیق قانون بودجه تاکید کردند. خوش‌چهره نیز که می‌خواست مسیر قانونی جدیدی برای عدم سهمیه‌بندی بگشاید، با ممانعت حدادعادل مواجه شد. تمدن نیز خبر داد که رییس‌جمهور مصمم به اجرای دقیق مصوبه بنزین است. محمدرضا باهنر، نایب رییس اول مجلس:

دولت باید برای تعویق اجرای سهمیه‌بندی بنزین لایحه بدهد

سخن گفتن به جای غایب

در غیبت اعلام نظر صریح از سوی دولت درباره اجرای سهمیه‌بندی بنزین در ابتدای خردادماه آینده طبق مصوبه بودجه سال ۸۶ ، نمایندگان مجلس خواه نایب رییس و خواه اعضای کمیسیون‌های مرتبط با این مقوله هر یک از ظن خود از برنامه‌های دولت در این خصوص صحبت به میان می‌آورند. در حالی که محمدرضا باهنر نماینده با نفوذ مجلس از ضرورت ارائه لایحه از سوی دولت در صورت تمایل به تعویق اجرای سهمیه‌بندی بنزین سخن گفته است، رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس که در زمان تصویب بودجه، ریاست کمیسیون تلفیق مجلس را بر عهده داشت، خواستار اجرای کامل قانون مصوب مجلس در این خصوص شده است. کمال دانشیار رییس کمیسیون انرژی مجلس تنها یکروز پس از اظهارنظر درباره به تعویق افتادن اجرای طرح سهمیه‌بندی، خلاف گفته‌های پیشین خود از لزوم اجرای به موقع این طرح دفاع کرد. حال آنکه از سوی دیگر و در اظهاراتی مبهم و بدون مشخص شدن دلایل آن، مرتضی تمدن به خبرگزاری فارس گفته است: دولت در مورد قیمت بنزین آزاد و میزان سهمیه‌بندی تصمیم‌گیری کرده و بنا دارد، آن را اعلام کند.

نایب رییس مجلس گفت: در صورتی که دولت بخواهد اجرای توزیع سهمیه‌ای بنزین را به تعویق بیندازد باید لایحه‌ای را با فوریت به مجلس ارائه کند.

محمدرضا باهنر درباره برخی اظهارنظرها پیرامون تصمیم دولت مبنی بر تعویق اجرای توزیع سهمیه‌ای بنزین با کارت هوشمند اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تا آنجا که ما خبر داریم دولت مصمم است اقدام به سهمیه‌بندی بنزین نماید مگر آنکه زیر ساخت‌های آن آماده نباشد.

وی تصریح کرد: در صورتی که دولت امکان اجرای سهمیه‌بندی بنزین را نداشته باشد می‌تواند با فوریت به مجلس لایحه بدهد تا در مجلس مورد بررسی قرار‌گیرد.

بر اساس مصوبه مجلس در قانون بودجه ۸۶، دولت مکلف به توزیع سهمیه‌ای بنزین از ابتدای خردادماه با کارت هوشمند سوخت است.

بر اساس این گزارش طی روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس در دو اظهار نظر متناقض ابتدا درخواست دولت برای اجرای سهمیه‌بندی بنزین با یک ماه تأخیر را عنوان کرد و در اظهارنظر دوم خود، گفت؛ دولت تعویق اجرای سهمیه‌بندی بنزین تا ابتدای مهرماه سال‌جاری را درخواست کرده است.

مجلس خواستار سهمیه‌بندی بنزین است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این خصوص گفت:‌ اجرای کامل قانون مجلس در خصوص بنزین برای مجلس مهم است.

به گزارش خبرگزاری فارس رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران بابیان این که دولت اقدامات لازم برای سهمیه‌بندی بنزین از جمله توزیع کارت هوشمند را انجام داده است و به لحاظ اجرایی مشکلی برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد، گفت: اگر از اول خرداد سهمیه‌بندی بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت صورت‌گیرد، بهتر است، اما اگر کارت هوشمند سوخت بین همه مردم توزیع نشد، کسانی که کارت نگرفته‌اند، به قیمت آزاد بنزین دریافت کنند، اما سهمیه‌ بنزین آنها محفوظ باشد.

وی با تاکید بر این که جهت اجرای سهمیه‌بندی بنزین از اول خرداد امسال نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: بهتر آن بود که بنزین آزاد به فروش می‌رسید، اما چون مجلس تصمیم گرفت که بنزین سهمیه‌بندی و با استفاده از کارت هوشمند عرضه شود، ما هم از این قانون دفاع می‌کنیم.

بنزین دو نرخی عرضه می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تعیین قیمت بنزین آزاد و میزان سهمیه‌بندی توسط دولت خبر داد و گفت: دولت تصمیم دارد طبق یک برنامه قیمت و میزان سهمیه‌بندی بنزین را اعلام کند.

مرتضی تمدن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد آخرین وضعیت بنزین گفت: دولت در مورد قیمت بنزین آزاد و میزان سهمیه‌بندی تصمیم‌گیری کرده و بنا دارد طبق یک برنامه آن را اعلام کند، زیرا اعلام بدون برنامه ممکن است مورد سوء استفاده قرار‌ گیرد.

وی افزود: پرونده بنزین برای سال ۸۶ مختومه شده است، زیرا قاطبه نمایندگان بر آنچه که در مجلس در مورد بنزین به دولت ابلاغ شده هم رای و هم نظر هستند و هیچ پیشنهادی نه از طرف دولت و نه از طرف مجلس که مبنای آن تغییر مصوبه مجلس باشد، وجود ندارد.

وی افزود: قاطعانه می‌گویم که اگر پیشنهادهایی در مورد تغییر قیمت ۱۰۰تومانی بنزین و سهمیه‌بندی آن ارائه شود، رای نخواهد آورد.

نماینده شهر کرد در خصوص خبرهای ضد و نقیض در مورد اجرا و یا عدم اجرای عرضه بنزین ۱۰۰‌تومانی با سهمیه‌بندی از اول خرداد ماه اظهار داشت: براساس اعلام معاون وزیر نفت در کمیسیون برنامه و بودجه در عرضه بنزین طبق مصوبه مجلس از اول خرداد مشکلی وجود ندارد و تنها یکسری مشکلات جزئی در اجرای کارت هوشمند هست که آن هم هنگام کار برطرف می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت و مجلس در مورد قیمت ۱۰۰‌تومان برای هر لیتر بنزین و سهمیه‌بندی هر دو هم نظر هستند، تصریح کرد: طبق اطلاعی که از نظر رییس‌جمهوری دارم، ایشان قاطعانه معتقد است که از اول خرداد بنزین ۱۰۰‌تومانی با سهمیه‌بندی ارائه ‌شود.

وی بحث‌هایی چون خراب بودن دستگاه‌های کارت هوشمند، مطابق نبودن کارت‌های هوشمند با سیستم‌های جایگاه بنزین، نرسیدن کارت هوشمند به دست مردم و نبود فرهنگ لازم برای این کار را مانعی برای اجرای مصوبه مجلس در مورد بنزین ندانست و گفت: مواردی از این قبیل عذرهای موجهی برای عدم اجرای مصوبه مجلس نیست و اگر سیستم ایراد و اشکال دارد راه‌هایی وجود دارد تا آن را رفع کند.

وی افزود: جریانی در کار است تا کار مجلس و دولت را خراب کند و این بحث را از یک بحث فنی و تخصصی به یک بحث سیاسی تبدیل می‌کند. تمدن در پاسخ به این سوال مبنی بر این که با توجه به این که ۱۵ روز تا اجرای مصوبه مجلس بیشتر نمانده آیا دولت می‌تواند در این مدت این مصوبه را اجرائی کند، گفت: اگر دولت اراده کند می‌تواند مصوبه مجلس در مورد بنزین را اجرائی کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر بعضی از‌ ‌دست‌هایی که می‌خواهند دولت و مجلس را در مورد بنزین فلج کنند و به چالش‌ بکشانند،کنار روند و مقداری به سرنوشت کشور و مردم فکر کنند آنوقت می‌شود این مصوبه را اجرائی کرد.

وی تاکید کرد: تا این لحظه‌ هیچ خبر و گزارشی که دولت نتواند عرضه بنزین ۱۰۰‌تومانی را اجرائی کند، نداریم و مستند به گزارش نعمت‌زاده در کمیسیون برنامه و بودجه دولت از اول خرداد می‌تواند بنزین ۱۰۰‌تومانی با سهمیه‌بندی را اجرائی کند.

نماینده شهر کرد هزینه اجرای کارت هوشمند را مبلغی بالای ۷۵ میلیارد‌تومان دانست و گفت: آثار اقتصادی ناشی از اجرای کارت هوشمند آنقدر زیاد است که با اندک هزینه‌ای که شده قابل مقایسه نیست.

سهمیه‌بندی بنزین باید اول خرداد اجرا شود

رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: سهمیه‌بندی بنزین باید در موعد مقرر اجرا شود.

کمال دانشیار اظهار داشت: دولت در صورتی که بخواهد سهمیه‌بندی را به تاخیر بیندازد باید لایحه‌ای تقدیم مجلس کند و مصوبه مجلس را داشته باشد.

وی تصریح کرد: چنانچه دولت از مجلس مجوز نگیرد به‌رغم عدم آمادگی باید در موعد مقرر قانون سهمیه‌بندی را اجرا کند. دانشیار با تاکید بر استفاده از مزایای کارت هوشمند در سهمیه‌بندی بنزین گفت: مجموعه ذی‌ربط دولت با تمام قوا در حال مهیا کردن مقدمات اجرای طرح کارت هوشمند است.

وی افزود: به علت حجم وسیع فعالیت‌های مربوط به کارت هوشمند احتمال مهیا شدن کامل اجرای طرح کارت هوشمند تا اول خرداد، مشخص نیست اما بهرحال باید این پروژه اجرا شود.

آغاز دوباره پوشش عملیاتی کارت هوشمند

سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی طرح کارت هوشمند سوخت از آغاز دوباره راه‌اندازی و پوشش عملیاتی کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌های تهران از امروز خبر داد.

محمد ناصری با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت‌گیری در تهران اظهار داشت: هم‌اکنون در ۶۰ جایگاه تهران، عرضه بنزین تنها با کارت هوشمند سوخت امکان‌پذیر است که جایگاه‌های دیگری نیز بر این تعداد افزوده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ جایگاه در کل کشور بطور کامل تحت پوشش عملیاتی کارت هوشمند سوخت قرار دارند که از این تعداد، ۶۰ جایگاه در تهران و ۲۴۰ جایگاه نیز در دیگر شهرهای کشور قرار دارد.

به گفته سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی طرح کارت هوشمند سوخت، با افزایش تعداد کارت‌های هوشمند در دست مردم، به تدریج جایگاه‌های بیشتری به صورت کامل تحت پوشش عملیاتی کارت هوشمند سوخت قرار خواهند گرفت.

ناصری گفت: سعی می‌کنیم با افزایش تعداد کارت‌ها و تناسب آنها با تعداد جایگاه‌ها، روزانه ۲ تا ۳ جایگاه را در تهران به صورت کامل وارد طرح کنیم در آنها سوخت‌گیری تنها با کارت هوشمند سوخت امکان‌پذیر خواهد بود.

رکورد ۸۴ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، روز شنبه بیش از ۸۴‌میلیون لیتر بنزین در کل کشور مصرف شد که ۹/۱۳‌میلیون لیتر آن در تهران بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس آخرین آمار منتشره از سوی شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران، روز شنبه در اولین روز از هفته جاری بیش از ۷/۸۴‌میلیون لیتر بنزین در کل کشور و ۵/۹۵‌میلیون لیتر نفت گاز یا گازوئیل به مصرف رسید.

آمار یاد شده درباره مصرف بنزین و نفت گاز در استان تهران حاکی است که ۹/۱۳‌میلیون لیتر از بنزین و ۹/۵‌میلیون لیتر از نفت گاز مصرف شده در کل کشور، در تهران به مصرف رسیده است.

آمار ماهانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی همچنین نشان می‌دهد که به طور متوسط روزانه در فروردین ماه سال‌جاری بنزین ۵/۷۶‌میلیون لیتر و نفت گاز نیز ۳/۶۸‌میلیون لیتر در روز مصرف شده که این ارقام به ترتیب در مدت مشابه سال قبل ۷/۷۱ و ۲/۶۳‌میلیون لیتر بوده است.

براساس این گزارش، میزان مصرف بنزین در فروردین ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹/۷درصد و گازوئیل نیز ۰۷/۸درصد رشد داشته است.