دنیای‌اقتصاد- انتخاب شهردار تهران که قرار بود دیروز صورت بگیرد به جلسه آینده شورا در روز سه‌شنبه موکول شد. ظاهرا حامیان تثبیت قالیباف و طرفداران جایگزینی وی که علی‌الظاهر از سوی دولت حمایت می‌شوند، هیچ‌کدام وزن لازم برای پیشبرد هدف خود را ندارند. انتخاب شهردار تهران به تعویق افتاد

اختلاف اصولگرایان شورا بر سر شهردار تهران

شورا سه‌شنبه تصمیم می‌گیرد

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در جلسه یکشنبه در خصوص انتخاب سرپرست برای شهرداری صحبت شد؛ اما جمع‌بندی نهایی و انتخاب آن به جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته جاری موکول شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خسرو دانشجو با بیان این که هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که برای شهرداری سرپرست انتخاب کنیم، در خصوص علت ابهام بوجود آمده افزود: چون آقای قالیباف در اواسط فعالیت ۴ ساله شورا انتخاب شدند، به همین دلیل ۲ تفسیر مبنی بر انتخاب سرپرست یا ادامه فعالیت وی به وجود آمده است. در کنار بررسی کارشناسان حقوقی شورا از استفساریه مجلس نیز در این رابطه استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم انتخاب شهردار در جلسه اخیر گفت: این دومین جلسه رسمی شورا بود. مطمئنا این انتظار وجود ندارد که شورا در این مدت زمان کوتاه مصادیق شهردار را مطرح، جمع‌بندی و رای‌گیری کند.

دنیای اقتصاد- انتخاب شهردار تهران که قرار بود دیروز صورت بگیرد ولی به جلسه آینده شورا در روز سه‌شنبه موکول شد، به موضوعی پردامنه تبدیل شده، به نحوی که حساسیت این موضوع از تعیین شخصی برای هدایت مدیریت شهری تهران فراتر رفته است.

شاید دلیل این حساسیت، تبدیل شدن کرسی شهرداری پایتخت به سکوی پرتاب به سمت جایگاه ریاست قوه‌مجریه باشد؛ همان‌گونه که در برخی کشورهای اروپایی چنین است. این موقعیت از زمانی برای سمت شهرداری تهران ایجاد شد که محمود احمدی‌نژاد، شهرداری که تا پیش از برعهده گرفتن این سمت چندان برای افکار عمومی شناخته نبود، پس از مدت کوتاهی تصدی مدیریت شهری تهران، ردای ریاست جمهوری را بر تن کرد. احمدی‌نژاد به درستی شرایط ناخوشایند تهران را که ناشی از اختلافات و درگیری‌های شهرداری و شورای شهر و جنجال‌برانگیزی‌های بعضی اعضای شورای اول بود شناخت و با هماهنگی با شورای دوم کمر به اجرای پروژه‌های عمرانی معوق در تهران بست. از دیگر سو آنچه که موقعیت ویژه شهرداری تهران را تثبیت کرد، انتخاب محمدباقر قالیباف به جانشینی احمدی‌نژاد توسط شورای دوم و حواشی آن بود.

محمدباقر قالیباف که تا پیش از انتخابات نهم ریاست جمهوری به واسطه عملکرد نسبتا خوبش طی چند سال فرماندهی نیروهای انتظامی، از محمود احمدی‌نژاد سرشناس‌تر بود، یکی از رقبای جدی او در این انتخابات بود. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای اصولگرای شهر تهران که نقش پذیرفته‌ای در پیروزی احمدی‌نژاد داشت، در اقدامی تعجب‌برانگیز یکی از رقبای او را به شهرداری تهران برگزید.

محمدباقر قالیباف گرچه در جرگه اصولگرایان می‌گنجد، اما در دیدگاه‌های خود با احمدی‌نژاد و طیف او فاصله دارد و از این جهت انتخاب او توسط شورایی که اولین انتخابش احمدی‌نژادی بود که اینک رییس جمهوری شده بود موجب سوال شد. خاصه آنکه پس از این انتخاب، شورای یکدست به دو گروه کاملا متضاد تقسیم شد. یکی از این دو گروه که گروه ۸ نام داشت «حامی قالیباف» بودند، اما گروه دیگر نه به نام «مخالف قالیباف» که تحت عنوان «حامی رییس‌جمهور» شناخته می‌شدند.

از مهم‌ترین پیامد‌های این دوگانگی، موضوع سوال‌برانگیز برخی هزینه‌های دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد بود. این هزینه‌ها را گروه ۸، هزینه‌های «فاقد سند» می‌خواند و حامیان احمدی‌نژاد در شورا آن را هزینه‌های «فاقد اعتبار» می‌نامیدند.این اختلاف‌نظر به ارائه طرح تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی از شهرداری تهران در دوره احمدی‌نژاد انجامید که البته به تصویب مجلس اصولگرا نرسید. گو اینکه از سوی دیگر طرحی برای تحقیق و تفحص از هزینه‌های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نهم که احتمالا تبلیغات پرخرج قالیباف را هدف داشت نیز در مجلس تصویب نشد.

اختلاف گروه ۷ و ۸ با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر تهران دامنه گسترده‌تری یافت و در واقع کل جریان اصولگرایی را درگیر کرد. در این انتخابات، گروهی تحت عنوان «رایحه‌ خوش خدمت» و با تابلوی «حامیان احمدی‌نژاد» پا بر عرصه گذاشتند که خود را بی‌نیاز از حمایت دیگر اصولگرایان می‌دانستند.

در نهایت اصولگرایان با دو فهرست که جز در یک نام اشتراک نداشتند به میدان آمدند.

حامیان دولت از ماه‌ها پیش از انتخابات، زبان به تخطئه قالیباف و مدیریت شهری در دوره او گشودند. اما دیگر اصولگرایان که تحت نام «ائتلاف بزرگ اصولگرایان» فهرست خود را منتشر کرده بودند، نه تنها با قالیباف مشکلی نداشتند بلکه شعار آنان «تثبیت مدیریت شهری» بود. در واقع این دو گروه اصولگرا، هریک به اتکای محبوبیت دوچهره به میدان آمدند.

اکنون با گذشت قریب به سه ماه از انتخابات، به نظر می‌رسد باز دوگانه احمدی‌نژاد - قالیباف تعیین‌کننده شده و عوامل دیگری جز کارایی شهردار در انتخابات او موثر است و بحث تثبیت یا خداحافظی با قالیباف، در شورایی که بیشتر اعضای آن با حمایت از او رای مردم تهران را کسب کرده‌اند، هر روز جدی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

دبیرکل خدمتگذاران مستقل ایران اسلامی و عضو علی‌‏البدل شورای شهر تهران، با بیان اینکه اتفاقات عجیبی در حوزه شورا و انتخاب شهردار تهران در حال وقوع است که از جهات مختلف برای تنویر افکار نیاز به توضیح دارد، گفت: پس از انتخابات شوراها، خیال مردم شهر تهران از اینکه شهرداری دکتر قالیباف تداوم خواهد یافت، آسوده شد، چرا که فهرستی که با نام فرعی حامیان قالیباف و با شعار تثبیت مدیریت شهری وارد انتخابات شده بود، توانست بیشترین افراد را به شورای شهر تهران روانه کند. به ‌‏علاوه اصلاح‌‏طلبانی که توانستند رای مردم را جلب کنند، دیدگاه مثبتی از زاویه کارآمدی به عملکرد دکتر قالیباف داشتند.

امیرعلی امیری در گفت‌و‌گو با ایلنا، افزود: نمی‌‏توان انکار کرد که هدف اصلی حامیان دولت که با عنوان «رایحه خوش خدمت» وارد انتخابات شده بودند، حذف قالیباف از عرصه مدیریتی و سیاسی کشور بود؛ ولی آنها با هوشیاری و رای عالمانه مردم، ناکام ماندند. بنده خاطرم هست که یکی از اعضای گروه «رایحه خوش خدمت» یک روز پس از انتخابات مصاحبه‌‏ای انجام داد و اعلام کرد که این گروه برنده انتخابات است و اولین کارش حذف قالیباف خواهد بود، ولی با مشخص شدن نتیجه انتخابات معلوم شد که این گروه کمترین رای را به خود اختصاص داده است.

امیری تصریح کرد: اما ماجرا به همین جا ختم نشد و گروه رایحه خوش خدمت و افراد موثری از بدنه دولت با شناختی که از گروه‌‏بندی حاضر در شورا و خصوصیات برخی از افراد حاضر در آن داشتند، احساس کردند اگر بازی را در بین مردم باخته‌‏اند، می‌‏توانند در عرصه دیگر با رایزنی‌‏ها، سهم‌‏دهی‌‏ها و برخی فشارها، روند امور را به نفع خود تغییر دهند.

عضو علی‌‏البدل شورای شهر تهران گفت: آقای بیادی در مصاحبه اخیر خود با یکی از خبرگزاری‌‏ها، اهداف پشت پرده و نیت‌‏های پنهان پشت ماجرا را به خوبی بروز داده است. آقای بیادی که پیشتر طرفدار قالیباف بود، در لابلای حرف‌‏های خود اشاره کرده‌‏اند که گویا شهردار تهران از سوی بعضی جناح‌‏ها برای انجام اهداف خاصی در انتخابات آینده حمایت می‌‏شود. در واقع همه ماجرا همین است. مطلبی که آقای میردامادی (دبیرکل حزب اصلاح‌طلب جبهه مشارکت ایران اسلامی) هم در مصاحبه اخیرشان به آن اشاره کردند. آقای میردامادی گفتند که دولت همه تلاش خود را می‌‏کند و حاضر است به هر قیمتی آقای قالیباف را کنار بگذارد و به دوستان ما پیام داده‌‏اند که حاضرند به جز قالیباف بر روی هر گزینه دیگری برای شهرداری مذاکره کنند. در واقع مطالب دیگری که آقای بیادی در این مصاحبه به آن اشاره کرده‌‏اند، پوششی است برای پنهان کردن این هدف اصلی.

دبیرکل این تشکل اصولگرای با بیان اینکه حذف قالیباف با این هراس که او در انتخابات بعدی ریاست‌‏جمهوری رقیب اصلی خواهد بود، انجام می‌‏شود، گفت: با این توصیفات دولت احساس کرد با توجه به ویژگی‌‏های افرادی مثل آقای بیادی، می‌‏توان بر روند انتخاب شهردار تاثیر گذاشت. در اینجا خوب است به یک نکته مهمی هم اشاره کنم، بعد از انتخابات ریاست‌‏جمهوری، برخی از کسانی که به اصولگرایان متعصب بودند، مانند آقای بیادی یا برخی افراد در مجلس، منتقد دولت شدند. حامیان دولت همه این انتقادات را بر این اساس تعبیر کردند که این افراد دنبال سهم‌‏خواهی بودند و چون دولت حاضر به سهم‌‏دهی نشده، اینها شروع به مخالفت کرده‌‏اند.

وی افزود: می‌‏ترسم همان اتفاقی که پس از انتخابات ریاست‌‏جمهوری برای آقای بیادی افتاد، دوباره به وقوع بپیوندد و باز ایشان از تیم دولت دلخور بشوند، چراکه بالاخره تنها یک نفر می‌‏تواند شهردار تهران شود، ولی این وعده به چند نفر دیگر هم داده شده است.

سخنان امیری در واکنش به گفته‌های دو روز پیش حسن بیادی ایراد شد. نایب رییس شورای شهر تهران فشارها و دخالت‌های سیاسی برای انتخاب شهردار را بی‌تاثیر خواند و در عین حال، احتمال ابقای شهردار فعلی را تنها ۳۰ درصد بیان کرد و علت این مساله را بی‌توجهی قالیباف به تذکرات شورای شهر تهران و عدم رفع مشکلات دانست و گفت: شهردار تهران که هم اکنون در دوران گذار انتخاب شهردار به سر می‌برد، اخیرا به‌رغم تذکرات اعضای شورا اقدام به برکناری و انتصاب تعدادی از مدیران در شهرداری کرده که این اقدام اخلاقی نیست.

وی در انتقادی دیگر از قالیباف گفت: وی بدون توجه به متخصصان و نخبگان بدنه شهرداری، انتصاب‌هایی از خارج این سازمان داشته و این مساله چندین بار مورد اعتراض اعضای شورا قرار گرفته، اما شهردار تهران بدون توجه به این اعتراضات، اقدام خویش را انجام داده و به برخی مصوبات شورا نیز اعتنایی نکرده و در واقع، در شهرداری، به نوعی روش مدیریت ارعاب و تهدید در پیش گرفته و با بی‌توجهی به شورا، خلاف خواسته‌های اعضا عمل می‌کند و همکاری با شورا را تقریبا قطع کرده است. بیادی ابراز عقیده کرد که گویا شهردار تهران از سوی بعضی جناح‌ها برای انجام اهداف خاصی در انتخابات آینده، حمایت می‌شود. وی از احتمال نامزد شدن برخی اعضای شورا برای مسوولیت شهرداری تهران خبر داد و به ایسنا گفت: افرادی از اعضای شورا برای مسوولیت مدیریت شهری مطرح هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند و رایزنی‌های لازم انجام شود. به گفته بیادی، برخی اعضای شورای شهر سوم معتقدند شهردار فعلی تهران ابقا شود، تعدادی هم می‌گویند شهردار از میان اعضای شورای شهر انتخاب شود و بعضی از اعضاء هم گزینه‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنند که امیدواریم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسیم.

نایب رییس شورای شهر تهران در خصوص نامزد شدن خود برای مسوولیت شهرداری تهران گفت: هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته‌ام و هیچ موقع برای چنین مسوولیت‌هایی پیشتاز نبوده‌ام.

از سوی دیگر اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با تثبیت قالیباف در سمت شهرداری مخالفتی ندارند، همچنین احزاب حامی این ۴ عضو شورا نیز به واسطه عملکرد قالیباف در شهرداری نظر مثبتی به او دارند. به این ترتیب برای شناختن شهردار تهران طی روزهای آینده باید صبر کرد و دید که اختلافات اصولگرایان در شورا به کجا می‌انجامد.