اظهارات ضد و نقیض درباره اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از اول خردادماه

در حالی که حسن مرادی نماینده مجلس شورای اسلامی دوروز پیش از آماده نبودن دولت برای آغاز سهمیه‌بندی بنزین خبر داده بود، روز گذشته، نعمت‌‌زاده معاون وزیر نفت از شخصی بودن اظهارنظرها درباره تعویق زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین از طریق کارت هوشمند خبر داد. هر چند که همزمان دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس بار دیگر سخن همکار خود مبنی بر به تعویق افتادن آغاز سهمیه‌بندی بنزین را تکرار کرد. محمدرضا نعمت زاده، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره تعویق اجرای کارت هوشمند سوخت و برخی اظهارنظرها در این زمینه گفت: هر کس نظر شخصی خود را مطرح می‌کند و ما از این موضوع بی اطلاع هستیم و هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: اجرای کارت هوشمند سوخت از نظر فنی مشکل ندارد اما توزیع کارت با کندی پیش می‌رود که کار را با مشکل مواجه کرده است.

معاون وزیر نفت افزود: تصمیم برای تاریخ اجرای کارت هوشمند سوخت با دولت است و تا آنجایی که می‌توانیم تلاش می‌کنیم اجرای کار پیش برود.

این درحالی است که کمال دانشیار گفت: به دلیل مشکلات به وجود آمده در توزیع کارت هوشمند و نبود زمینه‌های لازم برای اجرای آن، سهمیه‌بندی بنزین از اول خرداد ماه منتفی است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت کارت هوشمند گفت: پیش بینی می‌شود اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بیش از یک ماه تاخیر داشته باشد و فعلا اجرایی نشود.

دانشیار مشکلات اجرایی را مهمترین عامل تاخیر سهمیه‌بندی بنزین از اول خرداد ماه دانست و افزود: خراب شدن زود هنگام دستگاه‌های کارت خوان و مطابق نبودن با سیستم جایگاه‌های پمپ بنزین، نرسیدن بیش از دومیلیون کارت هوشمند به دست مردم، نبود فرهنگ لازم میان مردم و جایگاهداران، همه از عواملی است که باعث می‌شود طرح کارت هوشمند به تاخیر بیافتد.

وی درباره وضعیت سهمیه بنزین خودروها گفت: سهمیه روزانه بنزین خودروها نیز هنوز قطعی نشده اما چنانچه طرح کارت هوشمند به تاخیر بیفتد بنزین با همان قیمت ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهادات داده شده درباره سهمیه‌ها گفت: سهمیه پیشنهاد شده برای هر خودروی معمولی ۹۰ لیتر در ماه و تاکسی‌ها نیز ۷۵۰ تا ۹۰۰ لیتر است.

رییس کمیسیون انرژی درباره قیمت آزاد بنزین نیز گفت: وقتی طرح سهمیه بندی تاخیر دارد فعلا نرخ آزاد برای آن تعیین نمی‌شود تا وضعیت سهمیه‌بندی‌ها مشخص شود.

وی گفت: پیشنهادهای داده شده برای سهمیه‌ خودروها براساس میزان تولید بنزین کشور تعیین شده است.

دانشیار همچنین درباره تاخیر فراوان در ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت گفت: هیچ یک از دولت‌های آقای خاتمی، رفسنجانی و موسوی صلاح ندانستند که در ساختار شرکت ملی نفت تغییر بدهند حال درست نیست که از آقای احمدی‌‌نژاد توقع داشته باشیم در مدت یک سال نسبت به تغییر اساسنامه اقدام کند.

وی گفت: باید اجازه دهیم رییس‌جمهوری کنونی نیز بر این مساله تفکر کند و منافع کشور را در نظر بگیرد.

تک‌نرخی کردن بهتر از سهمیه‌بندی

در حالی که زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین به یکی از موارد اصلی اختلاف بین دولت و مجلس بدل شده است، محمد خوش‌چهره، عضو فراکسیون اکثریت اما منتقد مصوبه سهمیه‌بندی بنزین بار دیگر بر لزوم ارائه بنزین تک‌نرخی تاکید کرد.

محمد خوش‌چهره گفت: همزمان با بررسی لایحه کاهش قیمت گازوئیل و در قالب این لایحه، پیشنهاد تک‌نرخی کردن بنزین با قیمت هر لیتر ۱۲۰ تا ۱۵۰‌تومان بدون اجرای سهمیه‌بندی مطرح خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر فوق و بیان اینکه این پیشنهاد منطق دارد، تصریح کرد: اگر مقدمات طرح پیشنهاد ما فراهم شود و مدیریت مجلس مانعی برای طرح پیشنهاد ایجاد نکند، تک‌نرخی شدن بنزین را به جای سهمیه‌بندی توصیه می‌کنیم.

وی ادامه داد: شرایط موجود نشان می‌دهد تک‌نرخی کردن بنزین ‌به مراتب بهتر از سهمیه‌بندی است و جو روانی جامعه می‌تواند پذیرش قیمتی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰‌تومان را داشته باشد، چرا که افزایش قیمت هر لیتر بنزین از ۸۰ تومان به ۱۰۰‌تومان، آثار تورمی خود را به جا گذاشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه بهتر است تصمیمات تنش‌زا و کنترل‌نشدنی را کنار گذاریم، عنوان کرد: گر‌چه افزایش قیمت بنزین انتخاب خوبی نیست، ولی در بین گزینه‌های دیگر، کمترین هزینه را دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، در پاسخ به اینکه اگر بنزین تک نرخی و سهمیه‌بندی منتفی شود، پس تکلیف کارت‌های هوشمند چه می‌شود؟ گفت: توزیع کارت‌های هوشمند مشکلات اجرایی پیدا کرده و این موضوع احتمال سهمیه‌بندی را ضعیف کرده است، البته استفاده از کارت هوشمند به خاطر نظم و نسق دادن به اطلاعات آماری و مخصوصا شفاف کردن جریان بنزین و عرضه آن و جلوگیری از بعضی پیامدها مثل قاچاق، منطق دارد و باید در سیستم کشور جاری باشد.

خوش‌چهره در پاسخ به اینکه آیا از نظر قانونی تغییر مصوبه‌ای که هنوز اجرا نشده است، درست است یا نه؟ افزود: از نظر قانونی درست است، ولی پدیده خوبی نیست و نشانگر ثبات نداشتن در تصمیم‌گیری است، به علاوه نشان می‌دهد، ما از دو- سه ماه قبل نتوانستیم موضوع را به درستی پیش‌بینی کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: طرح پیشنهاد تک‌نرخی کردن بنزین، برگشت به نامه ۲۰۲ نماینده برای بازگشت به لایحه دولت در مورد قیمت بنزین است و اینکه با تفاهم با دولت قیمت بنزین تک‌نرخی و ۱۲۰ تا ۱۵۰‌تومان تعیین شود. از سوی دیگر در پاسخ به اظهارات خوش‌چهره، عضو هیات رییسه مجلس، موضوع لایحه دولت مبنی بر اصلاح بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه را در خصوص قیمت گازوییل دانست و گفت: نباید غیر از پیشنهاداتی که در مورد گازوییل چاپ شده، پیشنهادات دیگری از جمله پیشنهاد در مورد بنزین مطرح شود. موسی قربانی، با اشاره به این‌که در میان پیشنهادات لایحه اصلاح بند «و» تبصره ۱۳ در مورد بنزین هم پیشنهاداتی ارائه شده است، گفت: در بررسی لایحه دولت نباید پیشنهادات غیر از موضوع گازوییل را مطرح کرد.

وی ادامه داد: براساس آیین‌نامه، لایحه باید یک موضوع داشته باشد. در لایحه‌ای که دولت در مورد قیمت گازوییل به مجلس ارائه کرده است، دو برداشت وجود دارد، یکی این‌که موضوع را اصلاح لایحه بودجه بگذاریم که به طور کلی مربوط به سوخت می‌شود. دیگر این‌که موضوع لایحه را گازوییل بگذاریم.