دیدار خاتمی با پاپ در واتیکان

رییس‌ موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها پنجشنبه شب به‌منظور شرکت در همایش «صلح از نظر اسلام و مسیحیت» وارد رم پایتخت ایتالیا شد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی پنجشنبه شب پس از ورود به رم در جمع شرکت‌کنندگان در کنفرانس «صلح از نظر اسلام و مسیحیت» حضور یافت و طی سخنان کوتاهی بر لزوم تلاش همگانی برای ایجاد صلح و امنیت در جهان تاکید کرد.

خاتمی گفت: فرهنگ صلح یک فضیلت است و باید اندیشه گفت‌وگویی را که منجر به صلح شود، توسعه داد. وی تصریح کرد: در جهانی که خشونت در آن مبدل به مهم‌ترین مساله شده است، از صلح سخن گفتن، خود کار بسیار بزرگی است. همچنین «پاپ بندیکت شانزدهم» رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمد خاتمی با وی بر حق ایران به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که در واتیکان صورت گرفت پاپ تصریح کرد: ایران مانند سایر کشورهای بزرگ جهان باید بتواند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند. رهبر کاتولیک‌های جهان با اشاره به آزادی مذاهب در ایران گفت: در جمهوری اسلامی ایران همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام میان ادیان‌الهی وجود دارد.

پاپ افزود: من اطلاع دارم که اقلیت‌های مذهبی در ایران در پارلمان نماینده دارند و حق و حرمتشان نیز مورد احترام است.

به گزارش روابط عمومی موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، وی همچنین با اشاره به‌افزایش تنش و مشکلات سیاسی و امنیتی در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین اشغالی و نقش ایران در کمک به آرامش در منطقه گفت: اروپا به‌خوبی از قدرت ایران در منطقه آگاه است و این کشور با تکیه برسنت صلح‌جویانه خود می‌تواند نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه‌ای ایفا کند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نیز در این دیدار گفت: امروز باید مسلمانان و مسیحیان و دیگر ادیان الهی با تاکید بر مشترکات خود و در برابر تهدیدهای مشترک بکوشند در مقابل ناامنی و خشونت، با یکدیگر وحدت کلمه داشته باشند. وی افزود: فقدان محبت و عدالت در جهان منشاء مشکلات بزرگی برای کل بشریت شده است. رییس‌جمهور سابق کشورمان همچنین ضمن تاکید بر حق ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، گفت: اعمال معیاری‌های دوگانه و غیرعادلانه، از واقعیت‌های مشکل‌ساز است. خاتمی در خصوص مشکلات مربوط به فلسطین گفت: باید اذعان کرد که آنچه که تاکنون به‌عنوان طرح‌های صلح برای فلسطین مطرح شده عادلانه نبوده است و کسانی که مدعی اجرای این طرح‌ها بودند، بی‌طرف و منصف نبودند.

وی افزود: چگونه می‌توان تصور کرد که میلیون‌ها انسان حق بازگشت به وطن خود را نداشته باشند و هویت و تاریخشان به‌کلی نفی شود و در عین حال انتظار صلح از آنان داشت.