دنیای‌اقتصاد- در حالی که براساس قانون بودجه سال‌جاری، سهمیه‌بندی بنزین باید از ابتدای خرداد آغاز شود و رییس مجلس نیز چندبار این موضوع را به دولت متذکر شده است، یک عضو کمیسیون انرژی دیروز خبر داد که سهمیه‌بندی بنزین با تاخیر یک‌ماهه آغاز خواهد شد اما بنزین 100تومانی و کارت هوشمند از اول خرداد اجرا خواهد شد. با توجه به عدم تعیین سهمیه‌ها و قیمت‌ آزاد بنزین به نظر می‌رسد این خبر را باید جدی گرفت.

تاخیر یک ماهه در سهمیه بندی بنزین
در حالی که مسوولان دولتی در هفته‌های گذشته بر جدیت دولت در اجرای به موقع طرح سهمیه بندی بنزین در اول خردادماه آینده تاکید کردند،‌دیروز یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به مشخص نبودن تکلیف قیمت گازوئیل از تاخیر دولت در اجرای سهمیه‌بندی بنزین خبر داد.دولت در ابتدای امسال تصمیم داشت با ارائه لایحه‌ای خواستار کاهش قیمت بنزین به همان لیتری 80 تومان شود، اما در پی مذاکراتی بین دولت و مجلس، از این تصمیم منصرف و به ارائه لایحه‌ای دوفوریتی در مورد کاهش قیمت گازوئیل اکتفا کرد.
پیش از این نیز و به دنبال اظهارات غلامحسین الهام،‌ سخنگوی دولت مبنی بر آمادگی نداشتن دولت برای اجرای سهمیه بندی بنزین،‌ غلامعلی حداد عادل،‌ رییس مجلس در اظهاراتی کم سابقه ضمن انتقاد از گفته‌های سخنگوی دولت،‌ خواستار اجرای به موقع طرح سهمیه بندی بنزین بر اساس قانون برنامه بودجه سال ۸۶ مصوب مجلس و فروش آن برمبنای لیتری ۱۰۰ تومان شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز اعلام کرد: سهمیه‌بندی بنزین از اوایل تیرماه امسال در سراسر کشور آغاز می‌شود، اما عرضه با نرخ 100تومان از اول خرداد شروع خواهد شد.
حسن مرادی افزود: از آنجا که نرخ گازوئیل همچنان دچار ابهاماتی بود اما در چند روز اخیر دو فوریت طرح گازوئیل رای آورد و گازوئیل لیتری ۳۵۰ریال با سهمیه‌بندی از تیرماه توزیع می‌شود.
وی گفت: نگرانی در زمینه تضرر کشاورزان واهی است زیرا از آنجا که سهم کشاورزان از گازوئیل 7 تا 10درصد است، نگرانی در این بخش بیهوده است و دولت می‌تواند با خرید بالای محصولات کشاورزی گازوئیل را به صورت مجانی در اختیار کشاورزان قرار دهد که این امر جبران مافات گرانی گازوئیل را خواهد کرد.
مرادی تاکید کرد: حمل و نقل جاده‌ای دچار مشکلات عدیده‌ای است زیرا اتوبوس‌های سال ۱۹۴۲ همچنان مشغول به کار هستند که این یک فاجعه بزرگ برای حمل و نقل جاده‌ای محسوب می‌شود، چرا که این اتوبوس‌ها با توجه به عمر طولانی خود در هر ۱۰۰کیلومتر، صد لیتر گازوئیل را به مصرف می‌رسانند.
وی در خصوص قاچاق سوخت گفت: روزانه در حدود 8میلیون لیتر گازوئیل و 5میلیون لیتر بنزین به صورت قاچاق از مرزها خارج می‌شود و این در صورتی است که تا سال گذشته از صادرکنندگان گازوئیل بودیم اما در حال حاضر روزانه بالای 10میلیون لیتر گازوئیل را وارد
کشور می‌کنیم.