نگاه سوم - عصر روز شنبه در خانه هنرمندان ایرانی نشست نقد و بررسی فیلم «۳۰۰» برگزار شد. در این نشست نورالدین زرین کلک و مجید روشنگر، ایرانی ساکن آمریکا به نقد فیلم «۳۰۰» پرداختند و ناصر تقوایی که قرار بود در این جلسه حضور داشته باشد و فیلم را بررسی کند در جلسه حاضر نشد. نورالدین زرین کلک خطاب به مسوولان فرهنگی گفت: حمایت کنید تا تاریخ را به تصویر بکشیم و سینمای ملی ایران را از فرهنگ غنی ایران پر کنیم. پدر انیمیشن ایران معتقد است: اکنون که سینمای ملی و انیمیشن در دست ما است، مسوولان مملکت باید به ما سرمایه، امکانات و فضایی بدهند تا از تاریخ خود، تصویرسازی کنیم و آثار سینمایی در قالب فیلم و انیمیشن بسازیم. وی ادامه داد: ما نباید همانند آنها عمل کنیم، اما نباید فراموش کرد تاریخ ما را دشمن نوشته و فیلم «۳۰۰» هم براساس گزافه‌ها و مهملات همان تاریخ دروغین ساخته شده است.

زرین کلک سپس به طرح این پرسش پرداخت و خطاب به مسوولان گفت: کسانی که اهرم‌های فرهنگی مملکت، سرمایه و قدرت را در اختیار دارند واکنش شما چیست؟ آیا واکنش یک دولت متعهد و برگزیده مردم را نشان داده یا می‌دهید؟

این انیماتور پیشکسوت یادآوری کرده با وجود تمام اعتراضاتی که به این فیلم شده است، فیلم «۳۰۰» فروش خود را دارد و نگرانی این است که، آخرین فیلمی نباشد که به تاریخ ملی ما توهین می‌کند. وی ۳۰۰ را فیلمی مخرب توصیف کرد که تاثیری منفی بر ذهن کودکان دنیا می‌گذارد و تا پایان عمر تصور می‌کنند پارسی‌ها، قومی بربر وبی‌رحم بودند و به جنگ تمدن غرب می‌رفتند. زرین کلک اضافه کرد: امروزه انیمیشن، امکانی به این فیلمسازان می‌دهد تا از آن برای بازسازی و تحریف واقعیت استفاده کند و فیلم ۳۰۰ هم نمونه‌ای از همین سواستفاده‌ها است. همچنین مجید روشنگر ساکن آمریکا نیز از مدعوین در این جلسه، گفت: این فیلم در جهت تحقیر تمدن شرقی و تقویت تمدن غربی ساخته شده و متاسفانه می‌تواند بر مردم خوش قلب و ساده دل کوچه و بازار آمریکا تاثیر بگذارد، چرا که مردم آمریکا با صاحبان شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی این سرزمین کاملا متفاوت هستند.