نگاه سوم- با پیگیری دیوان محاسبات کشور از فروش ۲۶۰تابلوی نفیس، از آثار نقاشان معاصر کشور توسط یک شرکت وابسته به دولت جلوگیری شد. در میان تابلوهای نقاشان معاصر آثار نایافته‌ای از سهراب سپهری و چند نقاش برجسته کشورمان وجود دارد که هم‌اکنون براساس اعلام شرکت مذکور تابلوها به طور کامل با لحاظ شرایط مطلوب در گنجینه نگهداری می‌شوند.

در اسفندماه سال گذشته شرکت ساختمانی و خدمات نوسازی در یک آگهی در یکی از روزنامه‌های دولتی تعدادی از تابلوهای نفیس خود را تا ۱۵ اسفند به مزایده عمومی گذاشته بود که در میان این آثار کارهای گمشده‌ای از نقاشان نامی معاصر به چشم می‌خورد.

هر چند که مدیر عامل این شرکت مالکیت این آثار را که ۲۸سال به گفته وی تحت نظر کارشناسان و مرمت‌گران آثار هنری بوده را در اختیار دولت می‌دانست، مشخص شد که این آثار پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۲ توسط شرکت «ساختمان ۵۶» که متعلق به یک سرمایه‌دار بود به منظور استفاده و آذین‌بندی ساختمان‌ها از هنرمندان خریداری شده است که با انتقال مالکیت شرکت مذکور به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آثار هنری یادشده به عنوان اموال شرکت «ساختمان و خدمات نوساز» از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رسیده که این تابلوها نیز پس از این همه سال به مزایده گذاشته شده بود.

این اتفاقات در حالی رخ ‌داد که مطابق آیین‌نامه اموال تاریخی، فرهنگی و هنری در اختیار دستگاه‌های اجرایی مصوبه سال ۸۲ هیات دولت اموالی که سابقه تاریخی یا ارزشی فرهنگی و هنری دارند قابل خرید، فروش یا معامله، معاوضه یا مزایده نبوده و حتی هر گونه تغییر، مرمت و جابه‌جایی باید زیرنظر شورای کارشناسان میراث فرهنگی و نمایندگان وزارت کشور صورت گیرد.

بنابراین گزارش طبق اعلام دیوان محاسبات کشور از آنجا که فروش آثار هنری بدون هماهنگی و نظارت و اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به مصوبه هیات دولت ممنوع است، طی مکاتبه‌ای از فروش این تابلوها بدون لحاظ ضوابط قانونی جلوگیری کرد و آگهی مزایده مذکور را فاقد وجاهت قانونی تشخیص داد و با پیگیری‌های به عمل آمده موضوع مزایده منتفی شد.