رییس قوه‌قضاییه گفت: بدون امنیت، توسعه اقتصادی شکل نمی‌گیرد و این مقوله زیرساخت اصلی بخش اقتصادی است. آیت‌‌ا... سید‌محمود هاشمی ‌شاهرودی روز چهارشنبه که از طریق ویدیو کنفرانس با اعضای شورای تامین استان کرمان صحبت می‌کرد، افزود: امنیت سرمایه‌گذاری و حرمت سرمایه‌گذاران باید تامین شود و حاکمیت این موضوع را در عمل نشان دهد. وی امنیت اقتصادی را جدای از مبارزه با مفاسد دانست و گفت: مردمی که از دزدی، گروگانگیری و شرارت مضطرب و نگران باشند برای سرمایه‌گذاری آمادگی ندارند.

رییس قوه‌قضاییه با بیان اینکه امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری تنها با کلام و شعار تحقق نمی‌یابد افزود: سرمایه‌گذار تا ضمانت اجرایی و حرمت نبیند پای کار نمی‌آید.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذار باید احساس کند که تعهد امنیت سرمایه‌گذاری از سوی مقام قضایی، امنیتی و اجرایی نقض نمی‌شود.

آیت‌‌ا... هاشمی شاهرودی بحث دیگر اقتصادی در مقوله امنیت را «فقر و محرومیت» برشمرد و آن را زمینه‌ساز جرائم امنیتی و اقتصادی دانست.

وی برنامه‌های فقرزدایی دولت را موفق ارزیابی کرد و گفت: این راه باید با جدیت ادامه یابد.

رییس قوه‌قضاییه لزوم استفاده از فرصت‌ها، منابع و سرمایه‌های بکر و دست‌نخورده ملی و خارجی را یادآورد شد و افزود: فرصت‌های زیادی را در این زمینه از دست داده‌ایم به گونه‌ای که نه خود از آنها بهره‌برداری کرده‌ایم و نه به بخش‌خصوصی اجازه فعالیت داده شده است.

وی با بیان اینکه گاهی اصل فرصت‌ها از بین رفته و یا محدود شده گفت: مسوولان اجرایی باید این فرصت‌ها را احیا و احصا کنند.

آیت‌‌ا... هاشمی شاهرودی افزود: بیشترین خسارت را در کشور از کارهای انجام نشده متحمل شده‌ایم تا جایی که در بسیاری از موارد درآمدهای کلان ملی و اقتصادی را از دست داده‌ایم.

وی گفت: سازمان‌های نظارتی نظیر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بیشتر دنبال نقاط ضعف کارهای انجام شده رفته‌اند و کارهای انجام نشده بررسی نشده است.

او بر لزوم شناسایی این فرصت‌ها و فراهم کردن ملزومات آنها تاکید کرد و افزود: به سرمایه‌گذاری مردمی بسیار نیاز داریم در حالی که از این بخش خیلی عقب هستیم.

رییس قوه‌قضاییه افزود: اگر دولت همه اقتصاد را به دست بگیرد هم به این بخش ضربه وارد می‌شود و هم توان چنین کاری را ندارد.

وی با اشاره به اینکه امسال سال ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴قانون اساسی است گفت: همه مسوولان باید روی بحث اقتصاد متمرکز شوند و زیربنای این تمرکز تامین امنیت است.

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: پارسال خدمات و کارهای خوبی در استان کرمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر و شرارت انجام شد که می‌تواند به عنوان دستاورد، تجربه و دستورالعمل برای سال‌های آینده قرار گیرد.

آیت‌‌ا... هاشمی شاهرودی، دادن اختیارات متمرکز قضایی و تاسیس قرارگاه‌های عملیاتی را از جمله این خدمات عنوان کرد و گفت: می‌توان این شیوه را توسعه داد، به آن استحکام بیشتری بخشید و ملزومات آن را تامین کرد. وی با اشاره به حساس بودن شورای امنیت ملی نسبت به مسائل امنیتی شرق کشور افزود: بحث‌های فراوانی در این شورا مطرح شده که در حال جمع‌بندی است.

رییس قوه‌قضاییه از تامین امنیت شرق کشور به عنوان یک کار رکنی نام برد و تاکید کرد: در این زمینه هیچ سهل‌انگاری نباید صورت بگیرد.

او مبارزه قاطع با باندهای قاچاق و مافیای موادمخدر به ویژه مواد روانگردان را ضروری خواند و در عین حال گفت: ضمن آن که باید از عرضه موادمخدر جلوگیری شود، کاهش تقاضا را نیز بایستی با جدیت دنبال کرد.

وی کاهش تقاضا را از سیاست‌های تصویب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد و افزود: این سیاست که برای تدوین قانون آن به مجلس ابلاغ شده، سازوکار و تشکیلات گسترده‌ای را می‌طلبد.

آیت‌‌ا... شاهرودی گفت: بر این اساس رابطه معتادان با توزیع‌کنندگان موادمخدر قطع می‌شود و دستگاه‌های بهداشتی و درمانی از جمله سازمان بهزیستی، مواد مورد‌نیاز آنها را تا زمانی که به صورت قطعی درمان شوند تامین می‌کنند.

او همچنین مدیریت اجرایی، قضایی، سیاسی و امنیتی استان کرمان را در سال گذشته موفق ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: امسال نیز با مدیریت منسجم و هماهنگ مسوولان این بخش‌ها و با بهره‌گیری از تجارب گذشته در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ساله و سیاست‌های نظام گام‌های موثرتری برداشته شود.