احتمال یکپارچه‌ برگزار شدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب قوت گرفت

نگاه سوم- روز چهارشنبه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی دکتر محسن پرویز، معاون امور فرهنگی این وزارتخانه را به سمت رییس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب کرد. عکس: ایسنا

پرویز نیز پس از دریافت حکم خود روز پنج‌شنبه همراه با خبرنگاران حوزه کتاب از محل مصلای تهران بازدید کرد. در این بازدید رییس بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برگزاری یکپارچه نمایشگاه کتاب را منتفی ندانست، اما در عین حال گفت که این موضوع هنوز قطعی نشده است.

محسن پرویز اعلام کرد: شرایط ایده‌آل را برای برگزاری نمایشگاه کتاب در هیچ دوره‌ای نداشته‌ایم، اما در این دوره مشکل ما بیشتر بود. محلی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب در آنجا برگزار می‌شود چند سالی است که قرار است تخریب شود و به مکان دیگری منتقل شود، به همین دلیل امکان بازسازی آن برای شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران وجود ندارد، به طوری که امسال سه تا از سالن‌ها کاملا تخریب شده‌اند.

وی ادامه داد: ما صرفا برگزارکننده نمایشگاه کتاب هستیم و قرار نبود که سازنده مکان نمایشگاه هم باشیم. پرویز با بیان این مطلب که با نظرات کارشناسی، مصلای تهران را برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب انتخاب کرده‌ایم، گفت: مشکل اساسی ما این است که در هیچ کدام از این مکان‌ها میزبان نیستیم و در واقع میهمانیم، در نتیجه صاحبخانه اصلی این مکان‌ها باید تعیین تکلیف کنند و اینکه چه میزان از فضاها را در اختیارمان می‌گذارند، به آنها بستگی دارد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: بهترین گزینه برای برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب، برگزاری یکپارچه نمایشگاه است و در واقع ما با دو قسمت کردن نمایشگاه، توانمان را دو قسمت می‌کنیم و مشکلات فراوانی برایمان ایجاد می‌شود. اما با توجه به شرایط، ناگزیر از این امر هستیم. در عین حال اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم به صورت یکپارچه نمایشگاه را برگزار بکنیم و مشکلات بازدیدکنندگان و ناشران با این کار زیاد نشود، برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت یکپارچه در مصلا منتفی نیست، اما اختیار ماجرا در دست ما نیست و به هماهنگی بخش‌های مختلف از جمله گمرک و مصلا نیاز دارد.

پیش از این وزارت ارشاد اصرار داشت که نمایشگاه کتاب به صورت دو تکه در محل فعلی نمایشگاه‌های بین‌المللی و مصلای تهران، برگزار شود، اما سرانجام با فشار نظرات کارشناسی مجلس و شورای شهر تهران، پذیرفت که بدون اصرار بر ایده قبلی، برپایی یکپارچه نمایشگاه را مورد بررسی بیشتر قرار دهد.

روز چهارشنبه نیز ذکایی، معاون هماهنگی و ارتباط بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که وزارت ارشاد هیچ اصراری بر دو پاره کردن نمایشگاه کتاب ندارد و به همین دلیل گزینه مصلی را برای برپایی یکپارچه انتخاب کرده است.

قرار است بر اساس توافق‌های صورت‌گرفته بخش ناشران داخلی در وسعتی به مساحت ۴۵هزار مترمربع در بخشی از شبستان مصلای تهران برگزار شود. این در حالی است که بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت ارشاد در سال‌های گذشته به طور متوسط روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار نفر از این بخش بازدید می‌کنند و این سوال باقی است که چه تضمینی برای تامین امنیت بازدیدکنندگان زیر یک سقف واحد در چنین مساحتی وجود دارد؟

امیررضا خادم، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میراث فرهنگی در این مورد گفت: «سال گذشته مساحت اختصاصی یافته به ناشران داخلی تنها ۱۴هزار و ۸۰مترمربع بود که با اعتراض ناشران داخلی مواجه شد. اما در گزینه انتخاب مصلای تهران حداقل این امکان وجود دارد که فضای مناسبی به ناشران داخلی اختصاص یابد.»

حسینی، مدیر ستاد بحران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز درباره بخش سخت‌افزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ساختمان‌های محل دایمی نمایشگاه‌ها از قدمت زیادی برخوردار است و ساختمان‌های آن از نظر امنیتی و تاسیساتی از قابلیت پایینی برخوردار هستند و با توجه به اینکه استحکام ساختمان هم پایین است و کتاب نیز کالای سنگین و آتش‌زایی است، برگزاری نمایشگاه در این محل از مشکلات عدیده‌ای برخوردار است.

با جدی‌تر شدن برگزاری یکپارچه نمایشگاه کتاب تهران و عملی شدن درخواست تشکل‌های نشر در این خصوص از سوی وزارت ارشاد، برخی ناشران تمایل خود را به ثبت‌نام و حضور در این رویداد نشان داده‌اند اما با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام ناشران (۲۲ اسفند ۱۳۸۵) هنوز مشخص نیست که آیا این گروه می‌توانند در نمایشگاه حضور یابند یا خیر.

احسان‌ا... حجتی رییس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این زمینه به خبرگزاری مهر گفت: با توجه به پایان یافتن مهلت ثبت‌نام از ناشران دیگر از کسی ثبت‌نام نمی‌شود و اگر با توجه به شرایط جدید ناشری بخواهد در نمایشگاه کتاب تهران حضور یابد، باید درخواستی به رییس نمایشگاه بنویسد و بعد از دستور رییس نمایشگاه (محسن پرویز) از وی ثبت‌نام صورت خواهد گرفت.وی خاطرنشان کرد: تا این لحظه کسی برای ثبت‌نام به موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مراجعه نکرده است و محسن پرویز باید در این خصوص تصمیم بگیرد.

جلال ذکایی، معاون هماهنگی و ارتباطات نمایشگاه کتاب هم در این باره گفت: ما تابع دستور و نظر وزیر ارشاد در این خصوص هستیم منتها باید مکانیزم اجرایی آن تهیه شود تا از ناشران باقی مانده ثبت‌نام شود. در این زمینه اگر قرار باشد روال سابقی را که در سال‌های گذشته اعمال می‌شد و تا روزهای آخر مانده به بازگشایی نمایشگاه هم امکان ثبت‌نام وجود داشت، به اجرا در آوریم باید دستوری از سوی رییس نمایشگاه صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهم که ما تلاش می‌کنیم و مایل هستیم همه ناشران و علاقه‌مندان در این نمایشگاه حضور داشته باشند و تصمیمی در خصوص اینکه کسی از این دایره (برگزاری نمایشگاه کتاب) بیرون گذاشته شود گرفته نشده و اصلا چنین اراده‌ای وجود ندارد. همچنین روز پنج‌شنبه محسن پرویز با اشاره به ثبت نام ۱۴۰۵ ناشر برای شرکت در نمایشگاه کتاب در مصلی تهران به صورت تلویحی اعلام کرد که هنوز ناشران می‌توانند به ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه بیستم اقدام کنند.