18تندیس برای بهترین‌های انیمیشن

غزال صادقی‌- پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران پس از ۵روز برگزاری امروز با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. در بخش مسابقه ایران ۱۴ جایزه اهدا خواهد شد که به فیلم اول، دوم و سوم این بخش به ترتیب تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی تعلق خواهد گرفت.

همچنین به بهترین فیلم با موضع کودک و نوجوان، بهترین اثر تلویزیونی و بهترین اثر تبلیغی تندیس طلایی اهدا خواهد شد و به بهترین فیلم تجربی بخش مسابقه‌ ایران تندیس نقره‌ای و به بهترین فیلم‌نامه، پویانما، بهترین فضاسازی ، صداگذاری و موسیقی تندیس نقره‌ای تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این فیلم‌های برگزیده هیات داوران و دبیر جشنواره برای کسب جایزه ویژه معرفی خواهند شد. در بخش مسابقه بین‌الملل فیلم اول، دوم و سوم به ترتیب برنده تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی خواهند شد و به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان بهترین اثر تلویزیونی و بهترین اثر تبلیغی تندیس طلایی تعلق خواهد گرفت. در این بخش نیز هیات داروان و دبیر جشنواره جایزه ویژه خود را اهدا خواهد کرد.

در جشنواره پویانمایی این دوره که در دو بخش تولیدات ایرانی و بین‌المللی برگزار شد، شاهد کارهای تولید داخل و کارهای بخش بین‌المللی بودیم و با وجود تلاش فراوانی که برای بالا بردن سطح کیفی و موضوعی کارهای این دوره انجام شده بود باز آثار بخش بین‌المللی به مراتب بالاتر از انیمیشن‌های ایرانی بود.

انیماتورها با تقسیم فیلم‌های بخش بین‌المللی به دو دسته آثار دانشجویی و فیلم اساتید برجسته جهان، ‌می‌توان گفت سطح کارهای دانشجویان خارجی از لحاظ تکنیک،‌ایده و محتوا از بسیاری از آثار به اصطلاح حرفه‌ای ایرانی بالاتر بود.

انیمیشن‌های دانشجویان خارجی،‌ به صورت ۳۵میلیمتری ساخته می‌شوند و صدای دالبی دارند در حالی که صدای انیمیشن‌های ایرانی به شیوه بسیار ابتدایی مونو است.

در انیمیشن‌های خارجی تفکرات و ایده‌های خاص و نابی وجود دارد ولی در ایران به خاطر شتاب‌زدگی ایده‌های خوب نیز مجال رشد نمی‌یابند. به نظر آقای حسین مرادی‌زاده که با دو انیمیشن «بوف» و «افسانه‌ ماردوش» در پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حضور یافته، تولید یک انیمیشن کوتاه نیاز به طی پروسه طولانی حداقل یکساله دارد و دسته دیگری از انیمیشن‌های ایرانی هم از ابتدا حتی ایده مناسب ندارند و معلوم است هیچ تفکری پشت ساخت آنها نبوده و فقط می‌خواستند یک انیمیشن ساخته باشد.

مرادی‌زاده یکی از نقاط ضعف جشنواره پویانمایی تهران را حضور کم انیماتورهای برجسته بین‌المللی در این دوره جشنواره می‌داند و معتقد است در صورتی که تعامل دو طرفه بین انیماتورهای داخلی و خارجی صورت بگیرد اطلاعات خوبی مبادله می‌شود. حضور اوتوآلدر بوردو به عنوان داور در این دوره است که وجود او را باید غنیمت دانست.

این فیلمساز معتقد است جشنواره پویانمایی فرصت مناسبی برای گردهمایی انیماتورهای ایران است و زحمات مسوولان جشنواره در به نمایش درآوردن انیمیشن‌های روز دنیا قابل تقدیر.

این در حالی است که نانسی‌مری یکی دیگر از داوران در بخش بین‌الملل نیز ضعف بزرگ انیمیشن‌های ایرانی را در قدیمی بودن موضوعات آن دانست. کارگردان کانادایی گفت: از انیمیشن‌های ایرانی کارهای خوبی هم دیدم که انیمیشن‌های عروسکی بود ولی من شخصا انیمیشن‌های دیگر را ترجیح می‌دهم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم انیمیشن‌های ایران را با سایر کشورها مقایسه کنیم انیمیشن‌های ایران بیشتر مشابه اروپای شرقی است.

به نظر وی، بهترین بازار برای انیمیشن ایران، اروپای غربی و آمریکای شمالی است زیرا در آنجا بیشتر از نقاط دیگر جهان انیمیشن‌ها طرفدار دارند.

همکاری هنرمندان جوان در جشنواره پنجم

روز گذشته روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد از نخستین روز برگزاری جشنواره پویانمایی تهران شرکت‌های تولیدکننده فیلم انیمیشن و دست‌اندرکاران سینما با نصب آگهی در غرفه‌ها و دیوارهای نمایشگاه پویانمایی، نسبت به جذب هنرمندان حرفه‌ای انیمیشن برای تولید فیلم و پروژه‌های مختلف اقدام کرده‌اند.

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهندس محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از این اعلام کرده بود کانون سعی دارد از سال‌های آینده نمایشگاه پویانمایی این جشنواره را به بازار فیلم انیمیشن تبدیل کند.