گروه کامپیوتر- صادرکننده نمونه محصولات آی‌تی در سال‌جاری معتقد است جوایز صادراتی نوعی رایانه دولتی است که می‌تواند در کنار عوامل دیگر به رشد صادرات منجر شود. علی‌اصغر هلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره هدف جوایز صادراتی و نتایج آن گفت: در بسیاری از کشورهای جهان دولت‌ها جهت حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات کشور خود برای رقابت در بازارهای بین‌المللی یارانه‌هایی را به صورت‌های مختلف اعطا می‌کنند. این یارانه‌ها می‌تواند در قالب کمک‌های نقدی، پوشش بیمه، پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای کارکنان، پرداخت هزینه‌های بازاریابی و... باشد.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار درباره رویکرد ایران به حمایت از صادرات غیرنفتی گفت: ایران از ده هفتاد در راستای حمایت از صادرات غیرنفتی کشور اقدام به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از صادرکنندگان کرد که این روند طی سالیان بعد به مرور شکل و ساختار بهتری پیدا کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آرشام کوشا پرداخت یارانه‌های صادراتی در قالب جوایز صادراتی، پوشش بخشی از هزینه‌های اعزام هیات و حضور در نمایشگاه‌ها، معافیت‌های مالیاتی و... در بعد مادی و نیز در بعد فرهنگی با تشویق صادرکنندگان و بالابردن مقام و منزلت اجتماعی ایشان و انتخاب صادرکنندگان نمونه صورت می‌گیرد.

هلالی در پاسخ به این پرسش که جوایز صادراتی تا چه حد در موفقیت صادرات محصولات ایرانی نقش داشته می‌گوید: شاید اطلاق واژه «جایزه» به این «یارانه» زیاد مناسب نباشد و درواقع هدف دولت پرداخت یارانه‌ای جهت افزایش قدرت چانه‌زنی و رقابت صادرکنندگان در بازارهای بین‌المللی است کاری که اغلب کشورها در حمایت از صادرکنندگان انجام می‌دهند.

وی افزود: مشخص است که این یارانه تنها نصیب صادرکنندگان واقعی که در بازارهای بین‌المللی حضور فعال دارند می‌شود اما باید توجه کرد که این یارانه تنها «وسیله‌ای» برای افزایش صادرات است.این فعال حوزه نرم‌‌‌افزار همچنین گفت: دولت در جهت صادرات خدمات و محصولات نرم‌‌افزاری جایزه‌ای به میزان ۸درصد مبلغ آن در نظر گرفته است و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی صادرات کشور مجری سیاست‌های مربوطه در این بخش است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان جوایز صادراتی برای فعالان نرم‌افزاری اندک و غیرکافی نیست؟ گفت: میزان جوایز صادراتی در بخش کالا حداکثر ۳درصد و در بخش صدور خدمات فنی مهندسی حداکثر ۸درصد است که این میزان با توجه به شاخص‌هایی مانند نوع خدمات، بازار هدف و ... تعیین می‌شود و این در حالی است که جایزه بخش ITد، ۸ درصد در نظر گرفته شده و این یعنی بالاترین میزان جوایز صادراتی به بخش آی‌تی اختصاص یافته است.

به گفته هلالی با توجه به محدودیت‌های بودجه اختصاص یافته به سازمان توسعه تجارت در سال جاری، در تعیین اولویت‌های پرداخت جوایز صادراتی، بالاترین اولویت به بخش IT تعلق گرفته است. به عبارتی تمامی صادرکنندگان این بخش تمام یارانه تخصیص یافته به ایشان در سال‌های ۸۳ و ۸۴ را دریافت کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از صادرکنندگان هنوز موفق به دریافت جوایز خود نشده‌اند.

هلالی حمایت‌های دیگر سازمان توسعه تجارت مانند تدوین بسته‌های حمایتی را نیز از جمله راهکارهای رفع نیازهای صادرکنندگان نرم‌افزار در سال‌های آتی عنوان کرد.

کارآفرین نمونه سال ۸۴ با اشاره به این که صنعت آی‌تی در کشور نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌هایی چون زیرساخت، آموزش، تولید و... است و سایر دستگاه‌های دولتی نیز باید نقش فعالی را در این عرصه بر عهده بگیرند، گفت: هر قدر میزان حمایت از صادرات بیشتر باشد قطعا قدرت رقابت صادرکنندگان در بازارهای بین‌المللی بیشتر می‌شود، اما بخش‌خصوصی نیز باید کیفیت محصولات و خدمات خود را متناسب با نیازهای بازارهای بین‌الملی افزایش دهد و سایر دولتی نیز باید همراه و همپای سازمان‌های حامی موجود به حمایت بخش‌خصوصی و صادرات محصولات نرم‌‌افزاری بپردازند.