انتقال «پیام‌ها و نگرانی‌ها» به مقامات ایران

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- دبیر کل سازمان ملل در جریان سفر خود به ایران و شرکت در اجلاس کشورهای عدم تعهد، ضمن دیدار با مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه ایران، پیرامون مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. وی همچنین با شرکت در نشستی خبری به تشریح دستاوردهای این سفر و مذاکرات صورت گرفته پرداخت. بان‌کی‌مون پیش از ترک تهران در نشست خبری با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مقامات ایرانی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، عنوان کرد: ضمن انجام این مذاکرات، از ایران خواستار انجام اقداماتی شدم که نشان دهد به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز در پرونده هسته‌ای خود هستند.

به گزارش مهر؛ دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه از ایران انتظار داریم به وسیله گفت‌وگو و دیپلماسی بتواند به برنامه‌های جهانی و منطقه‌ای و صلح و امنیت جهانی کمک کند، گفت: در حالی ایران را ترک می‌کنم که با چالش‌ها آشنا شدم و همچنین خرسندم که پیام‌ها را انتقال دادم، چرا که این پیام‌ها باید صرفا در یک مقطع حساس انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران فرصتی برای ایران است که نقش معتدل و صلح‌طلبانه خود در جهان را بیشتر ایفا کند، گفت: ایران باید نشان دهد کشوری است که خواهان منطقه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی و گفت‌وگوی تمدن‌ها است. وی با اذعان به اینکه به هیچ‌وجه نباید برای مشروعیت سایر اعضا تهدید یا تحریم صورت گیرد، افزود: نباید روند تحریم‌ها به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش تنش شود. معتقدم زمان آن رسیده است که هر دولتی مسوولیت اقدامات خود را به عهده بگیرد و در جهت صلح حرکت کند. بان کی مون ضمن تاکید بر اینکه در خصوص مساله حقوق بشر نیز نگرانی‌های خود را به دولت ایران انتقال دادم، گفت: در این دیدارها خواستار توجه به این مساله در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور شدم. همچنین از ایران خواستم که با نماینده ویژه سازمان حقوق بشر در ایران همکاری بیشتری کند.

به دنبال پایان دادن به خشونت در سوریه هستیم

یکی دیگر از مباحثی که در جریان نشست خبری دبیر کل سازمان ملل پیش از ترک ایران مطرح شد، مساله سوریه و فلسطین بود. بان‌کی‌مون در این زمینه به دیدار خود با نمایندگان دولت سوریه در جریان سفر به تهران نیز اشاره کرد و افزود: در آنجا اعلام کردم که ما با هرگونه خشونت در سوریه مخالفیم و هر دو طرف نباید از سلاح‌های سنگین علیه یکدیگر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: طرفین در سوریه باید از خشونت‌ها دست بردارند و درگیری‌ها را متوقف کنند و تمام بازیگرانی که می‌توانند نقش تجهیز و تسلیح را داشته باشند، چه به طرف دولت و چه گروه اپوزیسیون و مخالف، باید از این کار دست بردارند، چرا که هرگونه نظامی‌سازی موقعیت در سوریه فقط این واقعه غم‌انگیز را طولانی خواهد کرد و این موجب می‌شود مردم سوریه تحت فشار قرار گیرند.

بان کی مون گفت: این بسیار مهم است که مردم و دولت سوریه این احساس مسوولیت را حس کنند و تضمینی باشد که آنها متوجه شوند همه شهروندان دارای زندگی امن و سالمی هستند. در مذاکرات من با مقامات و مسوولان ایرانی هم معلوم بود که این مباحث دنبال می‌شود و تضمین شده است که حرکت به سوی صلح و امنیت در سوریه پیش رود.

وی در خصوص انتصاب اخضر الابراهیمی به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت: بسیار مهم است که تمام اعضای جوامع بین‌المللی از وی حمایت و با ایشان همکاری کنند. من از مقامات و رهبری ایران هم درخواست کردم از ایشان حمایت کنند و به نظرم از مسوولان ایرانی چنین حمایت قوی را دریافت کردم.

بان کی مون همچنین با تاکید بر اینکه ما برنامه شش ماده‌ای کوفی عنان و بیانیه مشترک گروه‌های عمل را داریم که در ۳۱ ژوئن در ژنو تصویب شد، گفت: من پیش از اینکه به اینجا بیایم چندین جلسه مهم راهبردی با ایشان داشتم و تمامی پیشنهادات، بیانیه‌ها و توصیه‌ها به عنوان ابزار مهمی قابل استفاده هستند. هدف دیپلماتیک هم این است که شاهد ایجاد صلح و پایان دادن به خشونت در سوریه باشیم.

وی همچنین به دیدار خود با محمود عباس رییس دولت تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرد و گفت: دیداری با محمودعباس داشتم و در آنجا وضعیت اسفناک صلح را بررسی کردیم و توافق‌هایی برای بررسی آغاز دوباره مذاکرات داشتیم و در این زمینه از ایران نیز می‌خواهم که به روند صلح کمک کند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به مواضع سازمان ملل در خصوص مساله فلسطین گفت: موضع سازمان ملل درخصوص فلسطین واضح است. ما معتقدیم تصویر دو دولت زمینه‌ای است برای تداوم صلح و ما از طرح دو ملت که مردم فلسطین و اسرائیل بتوانند در کنار هم با صلح و امنیت زندگی کنند حمایت می‌کنیم.

به قدرت دیپلماسی اعتقاد دارم

دبیرکل سازمان ملل متحد که پیش از سفر به ایران برای شرکت در اجلاس کشورهای غیرمتعهد با انتقاداتی از سوی برخی از جمله آمریکا و اسرائیل روبه‌رو شده بود، پس از ترک ایران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» به دفاع از سفر خود به تهران پرداخت و افزود: من به قدرت دیپلماسی، مذاکره و تعامل اعتقاد دارم و این دقیقا کاری بود که من در دیدار خود از تهران انجام دادم.

به گزارش فارس،‌ بان کی مون، با رد اتهامات آمریکا و اسرائیل مبنی بر اینکه او با حضور در نشست جنبش عدم تعهد، بازیچه دست ایران قرار گرفته، گفت: فکر می‌کنم این موضوع نباید بحث‌برانگیز باشد. من به عنوان دبیرکل سازمان ملل، وظیفه دارم با همه اعضای سازمان ملل تعامل داشته باشم. وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم که این سفر نباید این‌چنین مناقشه‌آمیز می‌شد.

ابراز امیدواری به مذاکرات ایران و ۱+۵

اما مساله استفاده ایران از انرژی هسته‌ای، موضوعی بود که در جریان دیدار وزیر خارجه و دبیر کل سازمان ملل نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. در این خصوص، بان کی مون با تاکید بر اینکه هر کشوری از حق استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز برخوردار است، اعتماد‌سازی میان طرفین و حسن نیت متقابل را ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات خوبی بین ایران و ۱+۵ صورت پذیرد.

علی اکبر صالحی نیز با اشاره به مواضع کشورمان در خصوص مساله هسته‌ای به ویژه فرمایشات رهبر در این ارتباط، اظهار کرد: غربی‌ها با فشار و اقدامات مبتنی بر منطق زور سال‌ها است که مردم ایران را تحریم کرده‌اند، لیکن مردم ایران با پایداری و سرعت راه ترقی و پیشرفت خود را ادامه می‌دهند.

لاریجانی: مجال ایجاد دموکراسی را در سوریه ندادند

رییس مجلس در دیدار با بان‌کی‌مون با بیان اینکه ایران حامی ایجاد صلح و آسایش در منطقه است، گفت: در سوریه برخی کشورهای بزرگ و کشورهای منطقه‌ای مجال ایجاد دموکراسی را ندادند که این یک اشتباه بزرگ است.

به گزارش مهر، علی لاریجانی روز چهارشنبه پس از دیدار با دبیر کل سازمان ملل در مجلس در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از سفر بان‌کی‌مون به ایران گفت: حضور وی فرصت مغتنمی است برای اینکه در مورد مسائل منطقه با ایشان صحبت شود.

وی با بیان اینکه امید می‌رود دبیر کل سازمان ملل در این زمینه ها فعال‌تر حضور داشته باشند، گفت: امیدواریم آقای دبیرکل نگذارند کشورهای زورگو در منطقه جنجال‌آفرینی کنند و سفر ایشان هم برای کنفرانس عدم تعهد و هم دریافت بهتر از شرایط موجود سفر خوبی باشد.

رییس مجلس با بیان اینکه مسائل حساسی در منطقه وجود دارد، یادآور شد: رویکرد ایران ایجاد صلح و آسایش در منطقه است ما با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه روابط خوبی داریم اگر هم با کسانی اختلاف نظر داریم این ربطی به مشاجره ندارد، بلکه نظرات خودمان را داریم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ایران کمک کننده به ایجاد صلح در منطقه است تصریح کرد: متاسفانه برخی کشورهای بزرگ دائما در منطقه ماجراجویانه عمل کرده و نوعی به هم ریختگی را در منطقه ایجاد می‌کنند؛ نظیر آنچه ما در سوریه شاهد هستیم.

رییس مجلس با بیان اینکه در این دیدار من دیدگاه خود در مورد سوریه را بیان کردم، یادآور شد: اعلام کردم ایران همواره از پروسه دموکراسی در منطقه حمایت می‌کند همان طور که در مصر و لیبی این سیاست را پیگیری کرده است؛ اما در مورد سوریه برخی کشورهای بزرگ و کشورهای منطقه‌ای مجال ایجاد دموکراسی را ندادند که این یک اشتباه بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع بحرین یکی دیگر از موارد گفت‌وگو در این دیدار بود، افزود: در مورد بحرین ما معتقدیم حقوق مردم بحرین یک چیز بیشتر نیست و آن در نظر گرفتن حق یک رای برای هر فرد است.

انتقال نگرانی‌های حقوق بشری بان به لاریجانی

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پس از این دیدار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایرانیان دستاوردهای بزرگی برای کل بشریت داشته‌اند، تاکید کرد: ما در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران نگرانی هایی داریم که صحبت هایی در این زمینه با رییس مجلس انجام شد و قرار است در مورد موضوع هسته‌ای نیز با مقامات جمهوری اسلامی ایران بحث و گفت‌وگو داشته باشیم.

بان‌کی‌مون با بیان اینکه ایران می‌تواند نقش بسیار مفید و جدی در حل مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای ایفا کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در حل چالش‌های بین‌المللی و منطقه خاورمیانه بر عهده دارد.

وی افزود: به نظرم ایران می‌تواند در تحولات منطقه و موضوع سوریه کمک‌کننده باشد.