فرصت‌های ایران در متن و حاشیه اجلاس «نم»

دنیای‌اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: حضور مقامات ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد (نم) در تهران برای شرکت در اجلاس عدم تعهد، زمینه جلب توجهات و ایجاد موقعیت‌های زیادی را در داخل و خارج کشور برای ایران فراهم کرده است. در این میان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخی از فرصت‌های ایران در قالب متن و حاشیه این اجلاس را برشمرده اند. محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس این اجلاس را «فرصتی استثنایی برای ایران» هم از نظر سرمایه و امنیت ملی و هم پاسخ به ادعای غرب مبنی بر منزوی شدن ایران در جامعه جهانی می‌داند. او می‌گوید: اجلاس تهران پاسخی به تهدیدهای ۱+۵ است. برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز معتقدند: «ایران می‌تواند به اعضای اجلاس نم برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کمک کند» یا اینکه «جنبش عدم تعهد می‌تواند در شورای امنیت کرسی ثابت داشته باشد». بعضی از آنان نیز حضور سران کشورهای غیرمتعهد در ایران را نشانه اعتماد جهانی به فضای سیاسی ایران می‌دانند.

اجلاس تهران پاسخ تهدید ۱+۵ است

محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران اظهار کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین اجلاس شانزدهم فرصتی است که بتوانند نقش‌آفرینی خود را در عرصه نظام بین‌الملل گسترش دهند.وی در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به زمان برگزاری اجلاس نم در تهران خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش فشارها ، تحریم‌ها و تهدید‌های نظام استکباری بر ایران در شرایط کنونی، برگزاری این اجلاس در تهران پاسخی در برابر تهدیدات ۱+۵ است و ایران باید از این موقعیت با دیپلماسی قوی خود بیشترین بهره‌برداری سیاسی را ببرد.وی موضوع صلح و امنیت جهانی را مهم‌ترین محور در دستور کار اجلاس دانست و گفت: جهان عاری از تخاصم و زندگی ملت‌ها بدون ظلم همراه با آرامش از اهداف اولیه جنبش عدم تعهد است که در این اجلاس نیز اعضا باید برای تحقق این هدف بکوشند.

نایب‌رییس مجلس همچنین در گفت‌وگو با فارس اظهارکرد: نزدیک به دوسوم مجمع عمومی سازمان ملل را اعضای جنبش عدم تعهد تشکیل می‌دهد بنابراین اظهارات غربی‌ها درباره بی‌ارزش بودن برگزاری اجلاس نم در تهران حرف بی‌ربطی است.

وی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد در نظام بین‌الملل بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: جنبش عدم تعهد در گذشته هم نشان داده که هر وقت و هر زمانی به جمع‌بندی رسیده،‌ توانسته تمامی مواضع خودش را در نظام بین‌الملل جا بیندازد.

باهنر در پاسخ به اینکه غربی‌ها می‌گویند برگزاری این اجلاس ضربه اقتصادی سنگینی به ایران می‌زند، گفت: برگزاری اجلاس نم در تهران از نظر سرمایه و امنیت ملی بسیار ارزشمند و فرصت استثنایی است که برای جمهوری اسلامی پیش آمده است.

وی متذکر شد: مستکبرین می‌خواهند در دنیا این‌گونه القا کنند که جمهوری اسلامی منزوی شده و کسی او را تحویل نمی‌گیرد و همه با ایران خصومت دارند؛ اما جمع شدن مسوولان ۱۲۰ کشور دنیا در پایتخت جمهوری اسلامی ایران فرصت استثنایی است که علاوه بر آن، مواضع بر حق ایران نیز می‌تواند در این اجلاس محقق شود و فضای بسیار مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران است.

کمک هسته‌ای ایران به اعضای نم

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت که ایران می‌تواند یک جبهه جدید و قدرتمند برای دستیابی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایجاد کند که بهتر است اعضای اجلاس نم از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به منابع غنی انرژی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، اظهار کرد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به عنوان یکی از سرمایه‌های بزرگ انرژی محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود انرژی خود را در مسیری هدایت کنند که باعث شکوفایی بسیاری از ظرفیت‌های اساسی شود.وی افزود: برای اینکه تمام کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بتوانند در حوزه انرژی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند باید به سمت مدیریت انرژی مشترک در حاشیه اجلاس تهران حرکت کنیم.

وی حرکت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به سمت استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را ضروری دانست و افزود: همه اعضای اجلاس نم باید مطالبه‌گر بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای باشند که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تجربیات خود را در اختیار آنان قرار دهد.

پیشنهاد کرسی ثابت جنبش عدم تعهد در شورای امنیت

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به اثرگذاری جنبش عدم تعهد در مسائل سیاسی، دفاعی، دیپلماسی و اقتصادی جهان گفت: این جنبش حتی می‌تواند یکی از کرسی‌های ثابت شورای امنیت را به خود اختصاص دهد.

محمد‌حسن آصفری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه دو سوم جمعیت جهان در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد‌ها وجود دارد، افزود: کشورهایی که در جنبش عدم تعهد عضو هستند دو سوم اعضای سازمان ملل را نیز تشکیل می‌دهند و این کشور‌ها می‌توانند یک فراکسیون بزرگ در سازمان ملل تشکیل دهند که در صدور قطعنامه‌ها موثر باشد.

وی در ادامه به مثمرثمر بودن کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در مبادلات اقتصادی و پیمان‌های فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت: پایگاه قوی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به همه دنیا ثابت شده است و موضع‌گیری غربی‌ها در جهت تضعیف این جنبش به طور قطع نشان از ضعف آنان دارد.

آصفری با بیان اینکه اجلاس عدم تعهد‌ها دومین اجلاس بزرگ پس از اجلاس سازمان ملل متحد است تصریح کرد: اعضای این جنبش که از ۵ قاره دنیا هستند می‌توانند در بحث مسائل سیاسی، دفاعی، دیپلماسی و اقتصادی اثرگذار و دارای خروجی مهمی باشند؛ جنبش عدم تعهد‌ حتی می‌توانند در شورای امنیت دارای یک کرسی ثابت باشد.

تاثیر مثبت اجلاس نم در مذاکرات هسته‌‌ای ایران

حسین آذین عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با ارزیابی مثبت از برگزاری اجلاس تهران و حضور سران کشورها در ایران، برگزاری این اجلاس را بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار دانست.

وی در گفت‌وگو با ایسنا،اظهارکرد: برگزاری این اجلاس تاثیرات مثبتی در روند مذاکرات هسته‌ای و آینده سیاسی کشور دارد.

حضور غیرمتعهدها بیانگر اعتماد جهانی به ایران

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز حضور سران کشورهای غیرمتعهد در ایران را با وجود کارشکنی‌های غرب نمایانگر اعتماد جهانی به فضای سیاسی کشور خواند و گفت: سران کشورهای غیرمتعهد خواهان مذاکره مستقیم با مسوولان هستند.

محمد کوثری در گفت‌وگو با مهر اظهارکرد: این حضور را نشانه شکست غرب در جنگ روانی برای به انزوا کشاندن ایران خواند.

وی ادامه داد: حضور کشورهای غیرمتعهد در ایران بهترین فرصت برای مسوولان ایرانی است تا حقایق پیشرفت‌ها و دیپلماسی کشور را در قالب مذاکرات دو جانبه و چند جانبه برای آنها تشریح کرده و توطئه دشمنان برای به انزوا کشاندن انقلاب اسلامی را خنثی کنند.