حبیبی: حزب موتلفه اسلامی، کابینه نامزد ریاست‌جمهوری خود را معرفی می‌کند
دنیای اقتصاد- این روزها در لابه‌لای اخبار رسانه‌ها در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اظهارنظرهایی از سوی برخی از فعالان سیاسی مشاهده می‌شود در خصوص اینکه نامزدها باید تیم کاری و برنامه‌های خود را در دولت آینده معرفی کنند تا مردم با شناخت بیشتر از اطرافیان نامزدها به آنها رای دهند. چرا که معرفی تیم همراه به نوعی نما و چشم‌اندازی که یک نامزد برای اداره کشور دارد را مشخص می‌کند و با معرفی تیم همراه نامزدها، مشخص می‌شود که آنها چطور می‌خواهند کشور را اداره کند.

البته این فرضیه تاکنون در جمهوری اسلامی به‌طور جدی اجرا نشده است؛ چرا که به عقیده تحلیلگران لازمه چنین سازوکاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری وجود احزاب قوی و پویا در سطح جامعه است که به صورت حزبی نامزد معرفی کنند و تیم همراه نامزد هم متشکل از همان حزب باشد، اما از این مدل انتخاباتی در اکثر کشورها استفاده شده و نتیجه مثبتی هم داشته است، به طور نمونه در ایالات متحده آمریکا نامزدهای ریاست‌جمهوری معاون اول خود را در انتخابات معرفی می‌کنند یا در برخی دیگر از کشورها نامزدها نخست‌وزیر خود را معرفی می‌کنند و به این ترتیب مردم با آگاهی از تیم کاری نامزدها، رییس‌جمهور منتخبشان را انتخاب می‌کنند.
البته استارت این مدل انتخاباتی از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در ایران خورد و یکی از نامزدها برخی از افراد تیم کاری خود به همراه معاون اول پیشنهادی‌اش را معرفی کرد. حالا هم بسیاری از فعالان سیاسی بر این عقیده هستند که نامزدها باید تیم انتخاباتی خود را معرفی کنند و این نشان دهنده حرکت به سمت انتخابات تیمی در کشورمان است. در همین راستا دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که حزب متبوعش بنا دارد در انتخابات آتی به صورت مستقل از اصولگرایان شرکت کند، معتقد است که موتلفه تیم همراه کاندیدای انتخاباتی خود را برای انتخاب آسان‌تر مردم معرفی خواهد کرد.
محمد نبی حبیبی در پاسخ به این سوال که آیا گزینه انتخاباتی موتلفه یک فرد اقتصادی است، گفت: رییس‌جمهور آینده باید مدیر شایسته‌ای برای امور اقتصادی کشور باشد، اما نمی‌توان فقط به یک مقوله برای انتخاب رییس‌جمهور اکتفا کرد. وی توضیح داد: تدوین یک برنامه بر اساس و چارچوب گفتمان انتخاباتی موتلفه است و بعد از آن هم انتخاب مصداق بر اساس برنامه تدوین شده، دیگر محور انتخاباتی موتلفه است.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با مهر، افزود: در این مرحله باید بررسی کنیم و ببینیم چه کسی بر اساس گفتمان و برنامه انتخاباتی تدوین شده می‌تواند مدیر شایسته‌ای باشد. وی با اشاره به بررسی تیم همراه کاندیدای ریاست‌جمهوری گفت: انتخاب و معرفی تیم همراه مشخص می‌کند که فرد کاندیدا با چه کسانی می‌خواهد چهار سال آینده کشور را اداره کند که این امر تصمیم گیری مردم را آسان‌تر می‌کند.
ضرورت داشتن تیم قوی
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس هم با تاکید بر اینکه کاندیدای ریاست‌جمهوری آینده باید تیم قوی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، گفت: رییس‌جمهور آینده باید برنامه مشخصی داشته باشد که در برابر جنگ اقتصادی چه کند و چه برنامه‌ای برای اقتصاد مقاومتی و تداوم جهاد اقتصادی داشته باشد.
حمیدرضا فولادگر درباره تیم همراه کاندیدا‌ها تصریح کرد: برنامه‌های رییس‌جمهور باید در راستای سیاست‌های نظام باشد و اجرای قانون را در راس اقداماتش قرار دهد، همچنین تیم قوی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.
اگر رییس‌جمهور آینده دارای این ویژگی‌ها باشد می‌توان امیدوار بود که بتواند جامع‌تر و فعال‌تر نسبت به دولت‌های قبلی نظام را به اهدافش برساند.
با شخص محوری به مطالبات خود نمی‌رسیم
همچنین قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معرفی تیم همراه توسط کاندیداها را ضروری دانست و گفت: با معرفی تیم همراه توسط کاندیداها مشخص می‌شود که برنامه‌اش برای چهارسال اداره کشور بر اساس شایسته سالاری، قبیله سالاری، اسم سالاری یا خودسالاری است.
پرویز سروری گفت: مردم در چند دوره انتخابات به نوعی شخص محوری را تجربه کردند و به این نتیجه رسیده‌اند که با شخص محوری به مطالبات خود نخواهند رسید. وی معرفی تیم همراه توسط کاندیداها را ضروری دانست و گفت: معرفی کردن تیم همراه توسط کاندیداها برای شناخت برنامه‌های وی برای چهار سال آینده بسیار موثر است.
بدون وجود احزاب، تیم و برنامه تعیین‌کننده نیست
البته برخی فعالان سیاسی نیز معتقدند اجرای چنین مدلی نیازمند تاسیس احزاب قوی در کشور است. رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه‌ها و تیم اقتصادی و سیاسی افراد در انتخابات تعیین‌کننده نیست، می‌گوید: افراد مدیر، قوی، تاثیرگذار و تصمیم گیرنده که توانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند، میدان دار انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستند.غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص لزوم ارائه برنامه و تیم اقتصادی و سیاسی متخصص از سوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: البته مردم به تجربیاتی که از شخصیت‌ها و افراد دارند نگاه می‌کنند مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما احزابی فراگیر داشتیم که متشکل می‌آمدند و فراگیر بودند و اعتماد مردم را جلب کرده بودند شاید اتفاق دیگری می‌افتاد؛ اما زمانی که چنین احزابی وجود ندارد، شخصیت‌هایی که خودشان را طی سالیان گذشته به مردم به عنوان افراد مدیر، قوی، تاثیرگذار و تصمیم گیرنده معرفی کرده‌اند و توانسته‌اند رضایت خاطر مردم را جلب کنند، میدان دار انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.
عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: تنها در صورت شکل گیری احزاب مردم می‌توانند تیم اقتصادی و سیاسی یک نامزد ریاست‌جمهوری را شناسایی کنند، در غیر این صورت امکان شناسایی نامزدها را ندارند و روی فرد حساب می‌کنند نه روی تیم.
وی افزود: در کشور ما این رویه وجود نداشته که نامزدها با ارائه برنامه بتوانند آرای مردم را جلب کنند، البته اگر این اتفاق رخ دهد بسیار خوب است.

حداد عادل با کابینه‌اش می‌آید؟
سایت خبری صراط نیوز نوشت: از گوشه و کنار خبر می‌رسد غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس که چند ماه قبل در راه رسیدن به صندلی شماره یک بهارستان ناکام ماند، اینک عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری جزم کرده تا این بار در فضایی دیگر خود را محک بزند.
بر اساس این گزارش، حداد عادل برای حضور متفاوتش قرار است کابینه‌ای را نیز به همراه خود معرفی کند و از مردم بخواهد به او و کابینه‌اش رای دهند. گفته می‌شود حدادعادل تاکنون ذوالقدر را برای وزارت کشور، سعید جلیلی را برای وزارت امور خارجه، باقری لنکرانی را برای وزارت بهداشت و درمان و بذرپاش را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزیده است.