وزیر خارجه: بهترین روش برای حل مساله این است که معارضان با دولت به تفاهم برسند

دنیای اقتصاد- یک روز پس از اظهارات معاون ستاد کل نیروهای مسلح درباره بحران سوریه مبنی براین که چنانچه دوستان سوریه و جبهه بزرگ مقاومت وارد عرصه شوند، ضربات قاطعی به جبهه دشمن وارد خواهد شد، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد که ایران قصد اعزام نیروی نظامی به سوریه را ندارد.همزمان علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه نیز گفت: بهترین روش برای حل مساله سوریه این است که معارضان با دولت سوریه به تفاهم برسند تا این کشور از شرایط کنونی خارج شود. به گزارش ایسنا، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته می‌شود ایران می‌خواهد برای کمک به دولت سوریه، نیروی نظامی به این کشور بفرستد، با رد این موضوع گفت: چنین چیزی نیاز نیست و ما اعتقاد داریم که دولت و ارتش سوریه از عهده وظایفی که در راستای مقابله با تروریست‌ها دارند، برمی‌آیند.

وی با بیان اینکه «ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد»، با محکوم کردن اقدامات تروریستی در سوریه اظهار کرد: این اقدامات تروریستی محکوم است و دولت سوریه در حال مقابله با این گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ایران در حال حاضر در سوریه دارای نیروی نظامی است، تاکید کرد: این مطلب صحیح نیست و کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتی است که خودشان انجام دادند. ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد.

پیش از این، سردار مسعود جزایری معاون ستادکل نیروهای مسلح گفته بود: هنوز هیچ یک از دوستان سوریه و جبهه بزرگ مقاومت وارد عرصه نشده‌اند و چنانچه این اتفاق روی دهد ضربات قاطعی به جبهه دشمن وارد خواهد شد.

سردار جزایری روز سه شنبه اظهار کرده بود: دشمن قادر به جابه‌جایی نظام در سوریه نیست و مردم این کشور و دوستان اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. آمریکا اگر توانمندی لازم را داشت مانع سقوط نزدیک‌ترین همپیمانش یعنی رژیم مبارک می‌شد؛ بنابراین جای تعجب است چگونه ارتجاع منطقه همه موجودیت خود را در پای آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به قربانگاه برده است.

صالحی: بهترین روش، تفاهم معارضان با دولت سوریه است

در رویدادی دیگر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه گفت: بهترین روش برای حل مساله سوریه این است که معارضان با دولت سوریه به تفاهم برسند تا این کشور از شرایط کنونی خارج شود.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: ما از یک سال پیش در تماس با معارضان هستیم و آمادگی داریم که میزبان گفت وگوی آنان با دولت سوریه باشیم.

معارضان همه در یک جهت نیستند

وی افزود: در سوریه چند گروه معارض وجود دارد که نیات گوناگونی دارند و از طرف دیگران حمایت می‌شوند؛ در واقع می‌توان گفت که معارضان همه در یک جهت نیستند.

صالحی با بیان اینکه البته وضع سوریه اکنون رو به آرامش می‌رود، گفت: بحث سوریه در حال حاضر غیر از آن چیزی است که برخی پس از انفجار، انتظار آن را داشتند. آنها تصور می‌کردند پس از انفجار اتفاقاتی رخ دهد و خلأی در اداره سوریه به وجود آید اما این گونه نشد و آنها به اهدافشان نرسیدند. ارتش سوریه با روحیه بالاتری در حال مقابله با افرادی است که از خارج از این کشور آمده‌ و با دولت در حال مبارزه هستند.

دو نوع معارضه در سوریه

صالحی با بیان اینکه دو نوع معارضه در سوریه وجود دارد، گفت: برخی مردمی هستند که تقاضاهایی دارند و ما نیز همواره اعلام کرده‌ایم که تقاضاهای آنها باید پاسخ داده شود.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: دیگرانی نیز هستند که نمی‌توان نام معارض را روی آنها گذاشت؛ این عده از کشورهای دیگر وارد سوریه شده‌اند، سلاح‌های سنگین به آنجا قاچاق می‌شود و حتی غربی‌ها نیز اذعان دارند که نام آنها معارض نیست، بلکه راه‌اندازی جنگ داخلی برای براندازی حکومت است.

صالحی با بیان اینکه هیچ کسی این موضوع را نمی‌پسندد، اظهار کرد: هیچ نهاد بین‌المللی نیز با این امر همراهی نمی‌کند که عده‌ای از خارج وارد کشوری شوند و به کمک عده دیگری، سلاح دریافت کنند تا حکومت آن کشور را سرنگون کنند چرا که این قاعده مرسوم در جهان برای تعویض حکومت نیست.

وزیر خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین اخبار از موشک‌های «اس ۳۰۰» گفت: این موضوع مسیر خود را طی می‌کند.

تاکید بر طرح کوفی‌عنان

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز سه‌شنبه درباره چگونگی حل بحران سوریه تاکید کرده بود: طرح کوفی‌عنان، تنها طرح موجود است که فکر می‌کنیم می‌تواند به ایجاد آرامش در سوریه کمک کند.

مهمانپرست همچنین با تاکید بر اینکه طرح کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شکست نخورده است، اظهار کرده بود: در شرایط فعلی حمایت از طرح کوفی‌عنان را بهترین راهکار موجود می‌دانیم.

علی لاریجانی رییس مجلس هم در روزهای نخستین هفته جاری در گفت‌وگو با العالم، شبکه خبری عربی‌زبان ایران با اشاره به دیدگاه متفاوت جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه، تاکید کرده بود: ما صد در صد معتقدیم که باید در نظام سیاسی سوریه اصلاحاتی صورت بگیرد و از ابتدا هم این مساله را به مسوولان سوریه گفتیم و آنها هم قبول داشتند؛ ولی مشکل اینجا است که بعضی از کشورهای مرتجع منطقه مجال و فرصتی برای تحقق این مساله نمی‌دهند. وی افزوده بود: برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس که در آنها بویی از دموکراسی و توجه به رای مردم وجود ندارد، به سوریه پول و سلاح می‌فرستند و امکاناتی را تدارک دیده‌اند تا سوریه را فتح کنند؛ کشورهایی که برخی از آنها بسیار کوچک هستند و در برخی از آنها حتی رانندگی زنان مجاز نیست.

دیدار صالحی با معاون نخست وزیر سوریه

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه عصر چهارشنبه با عمر غلاونجی، معاون نخست‌وزیر سوریه در امور خدمات و وزیر ادارات داخلی و هیات همراه وی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، صالحی در این دیدار بر موضع شفاف و اصولی خود در حمایت از روند اصلاحات بشار اسد در جهت تحقق مطالبات مشروع و مسالمت‌آمیز مردم سوریه و مخالفت با هرگونه مداخله در امور این کشور تاکید کرد. وزیر خارجه اطمینان داد که دولت، مردم و ارتش سوریه با پشت سر گذاشتن شرایط کنونی و با حفظ انسجام و وحدت ملی خود مقتدرتر از گذشته منافع و مصالح ملی خود را دنبال خواهند کرد و نقش سوریه بیش از پیش در عرصه منطقه و بین‌المللی افزایش خواهد یافت. عمر غلاونجی، معاون نخست‌وزیر سوریه در امور خدمات و وزیر ادارات داخلی این کشور نیز در این دیدار از حمایت‌های همه جانبه مردم و دولت ایران از مردم و دولت سوریه در شرایط کنونی تقدیر و تشکر کرد.