ناگفته‌های هاشمی از «جام زهر» و پایان جنگ

دنیای اقتصاد- آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در بیست و چهارمین سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ ضمن بازخوانی استراتژی ۸ سال دفاع مقدس در دو حوزه سیاسی و نظامی، از فتح واقعی نظام در کشف و عمل به «مصلحت» و تحقق همه اهداف دفاع مقدس در سایه تصمیم تاریخی امام (ره) سخن راند و تاکید کرد: مساله مصلحت همیشه این‌گونه است یعنی وقتی که انسان به خاطر مصلحت یک کار خلاف مسیر عادی انجام می‌دهد، در آن لحظه مشکلاتی دارد، خیلی‌ها ناراحت می‏شوند، ولی بعدها به صحت تدبیر آن پی می‌برند. وی در ادامه به روایت روزهای پایانی دفاع مقدس و شرایط کشور پرداخته است و می‌گوید: امام با پذیرش قطعنامه مصلحت را رعایت کردند و هم ناراحتی خودشان را به مردم نشان دادند که دلشان نمی‌خواست این‌گونه شود و هم آینده را در آن جمله نهادند که مردم می‌بینند چه فتحی کردیم.

آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی که در سایت شخصی‌اش منتشر شده است، در خصوص پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و واژه جام زهر که به تشخیص مصلحت امت تعبیر شده بود، اظهار کرد: در جلسه‌ای ما ۵ نفر (سران نظام در آن دوره) خدمت امام رفته بودیم برای اینکه بگوییم وضع جنگ این‌گونه است. آیا می‌خواهیم ادامه بدهیم یا نمی‌خواهیم ادامه بدهیم؟ نظر قاطع خود را گفتیم که مصلحت نمی‌بینیم.

بنا نبود امام نامه بنویسد

وی افزود: امام پیشنهادی دادند که ما پیشنهاد ایشان را رد کردیم. بعد پیشنهاد دیگر این شد که امام گفتند: حالا که باید بپذیریم، شما وجوه قوم و بزرگان را از همه جا دعوت کنید و همین حرف‌هایی را که اینجا زدیم، برای آنها هم بگویید و در یک جلسه خاص آنها را توجیه کنید، بدون اینکه پخش شود. آنها قانع شوند و بعد آنها هم از کاری که می‌کنیم، دفاع کنند. اصلا بنا نبود که امام نامه بنویسند.

هاشمی تصریح کرد: امام با آن هوشی که داشتند جمله «جام زهر را می‌نوشیم» را درست به کار بردند. یعنی انتخاب کردیم که بنوشیم؛ یعنی بر ایشان تحمیل نشد که بنوشند. حالتی بود که به‌خاطر مصلحت انتخاب کردند. فکر می‌کنم ایشان با تفکر و پیش‌بینی شرایط آن جمله را به کار بردند. هم مصلحت را رعایت کردند و هم ناراحتی خودشان را به مردم نشان دادند که دلشان نمی‌خواست اینگونه شود و هم آینده را در آن جمله نهادند که مردم می‌بینند چه فتحی کردیم؟ البته لازم است در اینجا به نقش نامه آقای محسن رضایی هم اشاره‌ای شود که وی در آن نامه نیازهای ضروری رزمندگان را برای ادامه جنگ مطرح کرده بود و خیلی واضح بود که در آن شرایط تامین آن نیازها برای نظام و کشور مقدور نبود که امام هم در نامه خودشان هم به آن تکیه کردند.

پیشنهاد جهاد با آمریکا

هاشمی درباره پیشنهاد جهاد با آمریکا نیز که از سوی برخی مطرح می‌شد، گفت: طبیعی است که اگر ما خودمان را وارد یک نوع جنگ آن گونه با آمریکایی‌ها می‌کردیم، عراق کاملا راحت می‌شد و عرب‌ها هم راحت می‌شدند و جبهه جدیدی باز می‌شد که آن را نه امام و نه ما می‌خواستیم.