دنیای اقتصاد- برای نخستین بار بعد از انتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن، یک حزب اصلاح‌طلب جدید اعلام موجودیت کرد. حزبی با نام «حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی» که با محوریت «محمدرضا راه چمنی» تشکیل شده است. علاوه بر او، اغلب اعضای دیگر هیات موسس این حزب نیز جزو جدا شدگان از حزب همبستگی هستند که روز جمعه نخستین کنگره خود را برپا کردند؛ افرادی چون مسعود حیدرنژاد، سید محمد‌هاشمی، سید سبحان حسینی، شهرام صادر، فریدون سلیمی نیا، حجت الاسلام فاضل امیر جهانی، حجت الاسلام محمد حسین مغیثی، سید حسن میرقائمی و سید علی موسوی. جالب آنکه در نخستین کنگره حزب تازه تاسیس، افرادی همچون محمدرضا عارف، حجت الاسلام محمد علی رحمانی، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا و محمدرضا تابش حضور داشتند. حزب همبستگی که جزو نخستین حزب‌های تشکیل شده در دوران اصلاحات بود، بعد از انتخابات مجلس هشتم و به دلیل وجود اختلافات درونی، دچار بن بست سیاسی شد و فعالیتش به طور غیررسمی تعطیل شد. با این حال اکنون بخشی از حزب همبستگی با جذب برخی اعضای جدید حزبی تازه‌ای را تاسیس کرده‌اند؛ محمدرضا راه‌چمنی، عضو موسس حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی در نخستین کنگره حزب تازه تاسیس گفت که حزب وحدت و همکاری ملی، با گرایش عمده اصلاح‌طلبی و مشی معتدل به دنبال اصلاحات خط امامی است.

آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، راه چمنی در سخنرانی خود به روند شکل گیری حزب و تصمیم برای تاسیس آن اشاره کرد و گفت: از سال ۸۷ با تعدادی از دوستان فعال در عرصه سیاسی، نمایندگان مجلس و مدیران سابق سازمان بهزیستی کشور گفت‌وگوهایی برای راه‌اندازی یک تشکل جدید از نیروهای اصلاح‌طلب معتدل انجام شد تا بتوانیم به توسعه فضای سیاسی کشور کمک کنیم. وی ادامه داد: نهایتا اواخر سال ۸۹ به ما مجوز داده شد که به دلایلی آغاز به کار ما به تعویق افتاد تا اینکه امروز اولین کنگره را برگزار کردیم. عضو موسس حزب وحدت و همکاری ملی گفت: شعار محوری حزب ما همبستگی و همکاری ملی برای بهبود زندگی، اصلاح امور و پیشرفت کشور است. راه چمنی خاطرنشان کرد: معتقدیم کشور متعلق به همه مردم است و مردم سلایق سیاسی مختلفی دارند وهمه سلایق سیاسی باید به نوعی در امور کشور نقش داشته باشند. انحصارطلبی از سوی گروه‌های مختلف سیاسی آسیب زننده است، ما معتقدیم از همه نیروهای توانمند جامعه باید برای اداره کشور استفاده کرد.

انتقاد از بداخلاقی‌های رایج

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام محمدعلی رحمانی عضو مجمع روحانیون مبارز که به عنوان سخنران میهمان در این کنگره حضور یافته بود در سخنانی گفت: امروز به دلیل بداخلاقی‌هایی که رایج است عده‌ای کاری می‌کنند که نیروهای مفید از اهدافی که داشته‌اند باز بمانند و عناصر خوش‌فکر از ترس حیثیت و آبروی خود کار را رها می‌کنند و به جای آنکه در صدد ارائه پیشنهادها برای اصلاح امور جامعه باشند مجبور به کتمان حقیقت می‌شوند.

رحمانی با تاکید بر اینکه خط مشی این حزب تازه‌تاسیس اعتدال است، اظهار کرد: افراط و تفریط‌ها همواره به جای اینکه نتایج خوبی برای مردم داشته باشد و در مسیر آرمان‌های امام راحل و قانون اساسی باشد، مخرب بوده و سودی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد گام بزرگی که در این شرایط خاص از سوی موسسان حزب وحدت و همکاری ملی برداشته شده است آغاز خجسته و مبارکی باشد و عامل تثبیت نظام و آرمان‌های امام و قانون اساسی که به گفته وی بخشی از آن به فراموشی سپرده

شده است، باشد.

واکنش عارف به احتمال کاندیداتوری در انتخابات

در حاشیه این کنگره، محمدرضا عارف که یکی از مهمانان سرشناس این مراسم بود درباره‌ احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم به ایسنا گفت: این موضوع بحثی زودرس و زودهنگام است، باید تلاش کنیم فضا برای مشارکت حداکثری فراهم شود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید تلاش این باشد که فضا به سمت مشارکت حداکثری پیش رفته و تمام مردم با انگیزه تشویق شوند که در انتخابات حضور داشته باشند. وی درباره نوسازی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در مسیر منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: در عرصه‌ نوسازی و بازسازی فضای سیاسی باید تلاش شود تمام اعضا و گروه‌های مختلف احساس کنند که می‌توانند فعالیت داشته باشند. عارف بازسازی و نوسازی را یکی از ضرورت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی دانست و افزود: در تمام زمان‌ها انتظار این است که احزاب و گروه‌های سیاسی خود به عنوان نقدی بر عملکردشان اقدام به نوسازی کنند.