تشکیل پرونده قضایی برای فیلم ظهور

با هتاکان به فائزه هاشمی و برخی تجمع‌کنندگان مقابل منزل برخی افراد برخورد شده است

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به لیست ۲۵۰ مفسد اقتصادی که از سوی احمدی‌نژاد ارائه شده بود، تاکید کرد که رییس قوه قضائیه دستور داده که برای افرادی که اسم آنها در این لیست بوده است، پرونده تشکیل شود. به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۳۹۰ به اولویت‌های قوه قضائیه در سال جدید اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های قوه قضائیه در سال گذشته مبارزه جدی با کسانی بود که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند؛ یعنی مبارزه با مفسدان اقتصادی. این برنامه کماکان در دستور کار است. ستادی تشکیل شده بود که تشکیلات آن به تایید رسید و ما آن را دنبال می‌کنیم. برخورد با همه کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند امسال نیز همچنان جزو اولویت‌های ماست.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی برای برخورد با این افراد در دستور کار قرار گرفته است،‌گفت: اولا پیش‌بینی شده که سریع از موضوع مطلع شویم، دوم اینکه موضوع را در اولویت بررسی کنیم، سوم اینکه نظارت کنیم تا کوتاهی صورت نگیرد و در برخی پرونده‌هایی که به صاحب نفوذ و قدرت متصل می‌شوند، اعمال نفوذ صورت نگیرد و احکام سریع، قاطع و شفاف، صادر و به اطلاع مردم برسد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه لیست رییس‌جمهور را به طور اجمالی بررسی کرده است، گفت: این لیست به مجموعه دادگستری تحویل داده شد؛ زیرا مربوط به استان‌های مختلف است.

وی گفت: این لیست شامل سه چهار دسته است، اول مواردی است که در حال رسیدگی است و پرونده آنها از ماه‌ها قبل و بعضا یکی دو سال قبل بر اساس گزارش‌هایی از سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات و مدعی‌العموم تشکیل شده بود و پرونده آنها در حال رسیدگی است. دادستان کل کشور افزود: برخی موارد سال‌های قبل رسیدگی شده و حکم آنها نیز داده شده است، برخی موارد دیگر در راستای معوقات بانک‌ها است که قدم اول را در این زمینه باید خود بانک‌ها بردارند. در این لیست برخی موارد اعلام شده بود که برخی از آنها پرونده جاری داشتند. وی ادامه داد: مواردی از اینها وجود داشت که از ناحیه دولت، وزیر وقت یا مسوول ذی‌ربط در زمان خودش واگذار شده و به یک فرد حقیقی و حقوقی داده شده است و بعد از طریق مرجعی یا خود دولت اعلام شده که این بی‌جا داده شده است که بخشی از این موارد سال‌های قبل مطرح شده و درباره برخی از آنها تصمیم‌گیری شده و برخی در حال اجرا است. وی خاطر نشان کرد: همین امروز هم ممکن است موردی تحت عنوان تولیدی، تجاری و اقتصادی واگذار و فروخته شود که گزارش می‌رسد این خلاف مقررات واگذار شده، این بعد اختلافی است و باید رسیدگی شود که خلاف مقررات بوده یا نه. وی با اشاره به اصلاحات قانونی که در خصوص مرخصی، عفو و رای باز زندانیان اعمال شده است، گفت: براساس این تغییرات محدودیت‌هایی به وجود آمده بود که آثارش را مردم ملاحظه می‌کنند؛ اما برای آن دسته از زندانی‌هایی که شرور و حرفه‌ای نیستند و این مرخصی‌ها به تربیت و اصلاح آنها اثرات مثبتی دارد پیش‌بینی شده است که شناسایی و در صورت نیاز با مرخصی آنها موافقت شود. محسنی اژه‌ای ادامه داد: باید آنچه باعث اصلاح می‌شود، مورد تاکید قرار بگیرد.

تشکیل پرونده فیلم «ظهور نزدیک است»

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که آیا اشخاصی می توانند فیلم مستندی به نام ظهور نزدیک است را ساخته و توزیع کنند و مورد تکذیب بسیاری از صاحبنظران و مراجع قرار بگیرند، گفت: ظهور صاحب‌الامر یک امری است بدیهی و وظیفه آحاد مسلمانان و بشریت انتظار فرج است و باید زمینه را برای فرج آماده کنیم؛ البته علائم ظهور امام زمان هم در برخی از اسناد ذکر شده است که بسیاری از اسناد ضعیف و برخی هم درست است که باید این مسائل در مراکز اهل فن بررسی شود.

وی افزود: اینکه بیاییم علائم ظهور را با افراد خاص تطبیق دهیم یا تعیین وقت ظهور را اعلام کنیم، حرام است و کار این افراد کذب است و آنها کذابند. محسنی اژه‌ای اظهار کرد: بنده قبل از اینکه آقایان ری شهری، کورانی و حائری این مسائل را در سی دی تکذیب کنند فیلم ظهور نزدیک است را دیدم و یقین داشتم که صحیح نیست برای همین پس از تکذیب این آقایان این افراد مطمئن باشند که دادستانی به عنوان نماینده مدعی‌العموم در این مورد وارد می شود.

اژه ای اما در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده قاچاقچی بزرگ سوخت کشور گفت: حکم این شخص قطعی شده و متهم به پرداخت یک میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان و یک سال حبس محکوم شده است. سخنگوی قوه قضائیه افزود: وی با قید وثیقه پیش از ابلاغ حکم آزاد بود؛ ولی به دستور دادستان بوشهر احضار شد. همچنین نامبرده باید به ازای کالای قاچاق، مبلغ کالا را هم بپردازد.

با دو نفر از افراد خودسر برخورد شده است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر گزارش وزارت اطلاعات در برخورد با افراد خودسر گفت: از این گزارش وزارت اطلاعات خبری ندارم ،اما درباره برخورد افراد خودسر با برخی افراد خاص سه مورد مطرح شد که یکی برخورد با خانم‌هاشمی بود و حضور برخی نیروها در مقابل خانه برخی افراد که قوه قضائیه اقدامات لازم را انجام داد و دو تن را در این رابطه بازداشت کرد که یک نفر همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد و دیگری با وثیقه آزاد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی چون فیس بوک جرم محسوب می‌شود یا نه گفت: در قانون جرایم تعریف شده است. کسی که به طور مستقیم جرمی مرتکب شده باشد مجرم، کسی که در انجام جرم همکاری کند شریک جرم و مباشر جرم و اگر تسهیل‌کننده جرم باشد و مقدمات آن را فراهم کند معاون در جرم است و تفاوتی نمی‌کند که این جرم در فضای مجازی و غیرمجازی رخ داده باشد باید دید که عضویت در فیس‌بوک به این موارد مرتبط می‌شود و در این قالب می‌گنجد یا نه.

محسنی اژه‌ای با اشاره به گزارش اصل ۹۰ مجلس در خصوص برخی از تخلفات نفتی گفت: دو مورد از ناحیه مجلس در این رابطه به قوه قضائیه ارجاع داده شده است که برای بررسی بیشتر به دادستانی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که نظرتان در مورد برخی از اظهارنظرها در دولت که گفته شده حوادث ۲۵ بهمن مشکل نظام است نه دولت گفت: در ۲۵ بهمن اتفاقات بدی افتاد و برخی از اخلالگران دستگیر شدند که پرونده شان در حال رسیدگی است. این اتفاق مربوط به نظام است و اختصاص به قوه و نهاد خاصی ندارد و من نیز در خصوص این نقل قول برای آنکه خود آن را نشنیده‌ام اظهارنظری نمی‌کنم.