طرح خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی هما

سرپرست وزارت راه و ترابری با تاکید بر اعتماد بخش‌خصوصی به دولت و رعایت حقوق بخش خصوصی توسط دولت در وزارت راه و ترابری، تصریح کرد: برای توسعه ناوگان هوایی مشکلی نخواهیم داشت. به گزارش «ایسنا»، علی نیکزاد صبح دیروز در بازدید از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در آشیانه‌های این شرکت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیماها باید به‌صورت مرتب تحت بازرسی قرار گیرند. وی با بیان اینکه هواپیما‌ها هر ۶ سال یک‌بار تحت تعمیرات اساسی قرار گیرد، ادامه داد: کاری که همکاران در هما انجام داده‌اند، این است که تعمیرات اساسی را که در خارج از کشور انجام می‌شد و ارزبری بالغ بر ۶ میلیون دلار داشت را داخل کشور با هزینه ۲/۱ میلیون دلار انجام داده‌اند. سرپرست وزارت راه و ترابری با اشاره به اینکه ۵۵ هزار نفر ساعت کار بر روی هواپیما انجام شده است، تصریح کرد: از روزی که هواپیما باید به اجبار به انجام تعمیرات اساسی متوقف شود، ۱۲۰ روز طول می‌کشد. نیکزاد گفت: متخصصان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تعمیرات اساسی را بر روی هواپیمای ایرباس با ۲۸۰ صندلی انجام داده‌اند و هنوز دو روز از ۱۲۰ روز باقیمانده است و بنا شده تست زمینی و هوایی انجام شود و هواپیما چهار ساعت پرواز کند و سپس به ناوگان هما بپیوندد و در اختیار مردم قرار ‌گیرد. وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: بازدید از هما به‌منظور خداقوت به همکاران این شرکت بوده است و همچنین به مردم اعلام کنیم که دستاورد تحریم صنعت هواپیمایی ما می‌توانیم است که حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری بارها بر آن تاکید کرده‌اند. وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ذخیره سال ۸۹ و ۹۰ جمع می‌شود، گفت: ۱۸ ایرلاین داریم که به جز هما مابقی خصوصی هستند، اما عمده بار روی دوش هما و چند شرکت دیگر است.

نیکزاد با اشاره به اینکه برنامه دولت حمایت از بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: با مکانیزمی که وجود دارد به احتمال قوی هما را نیز خصوصی می‌کنیم تا بتواند از منابع صندوق توسعه ملی و سایر تسهیلاتی که برای توسعه ناوگان در نظر گرفته شده است، استفاده کند.

سخنان مدیرعامل هما

مدیرعامل ایران‌ایر از برآورد واگذاری ۱۶ درصد سهام هما به بخش‌خصوصی و پیش‌بینی خرید ۲۰ هواپیما خبر داد و گفت: تا روز جمعه ۱۹ فروردین حدود ۳۰۰ پرواز حج عمره توسط هما در سال جاری انجام گرفت.

به گزارش فارس، ‌فرهاد پرورش در مراسم رونمایی از ایرباس اورهال شده ۶۰۰-۳۰۰ هما، تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های تخصصی انجام شده روی این هواپیما با هماهنگی نیروهای متخصص شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

پرورش ادامه داد: همچنین یک فروند ایرباس a۳۱۰ در آشیانه تعمیرات هما در حال اورهال بوده که ۵۰ درصد فعالیت آن انجام شده است که طبق برنامه حدود دو ماه دیگر از آشیانه ترخیص خواهد شد.

بخشی از سهام هما در اختیار سهام عدالت است

وی در مورد واگذاری هما به بخش خصوصی ضمن بیان اینکه این ایرلاین مشمول واگذاری است، گفت: طی همکاری با سازمان خصوصی‌سازی امید است حداقل بیش از ۵۰ درصد سهام هما واگذار شود. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در حال حاضر بخشی از سهام هما طبق دستور به سهام عدالت واگذار شده است و بخشی از آن سهام ترجیحی است که به کارکنان و مدیران واگذار می‌شود و امید است که بتوان حداقل ۱۶ درصد این ایرلاین را به بخش خصوصی واگذار کرد تا ۵۱ درصدی شویم و طبق قوانین تجارت شرکت را اداره کنیم.

مدیرعامل هما تصریح کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن بسته به نظر دولت حاکمیتی خواهد ماند، اما امید است بتوان ۷۰ الی ۸۰ درصد این ایرلاین را طی همکاری با سازمان خصوصی واگذار کنیم.

پیش‌بینی خرید ۲۰ فروند هواپیما برای ایران‌ایر

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مورد نوسازی ناوگان هما تصریح کرد: تجهیز ناوگان، همیشه جزو برنامه‌های هما است؛ در این‌باره درخواست کرده‌ایم که اعتباراتی اختصاص یابد، البته پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوانیم ۲۰ فروند هواپیما را خریداری کنیم که امید است اعتبار آن اختصاص یابد، اما موانعی برای استفاده از صندوق توسعه ملی داریم که فعلا باید از حساب ذخیره ارزی استفاده کرد تا وقتی که دولتی هستیم اما پس از خصوصی شدن می‌توان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد. پرورش خاطرنشان کرد: در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هواپیمای شرقی فعال نیست و اغلب هواپیماها از نوع غربی است.