دفاع مصباحی مقدم از حذف صفرهای پول ملی

نه تنها تورم‌زا نیست، بلکه سبب تقویت پول ملی می‌شود

غلامرضا مصباحی مقدم، با دفاع از برنامه دولت برای حذف سه یا چهار صفر از پول ملی گفت: تجربه برخی کشورهای پیشرفته نظیر آلمان حاکی است که آنان ۱۴ صفر و فرانسه ۶ صفر از پول ملی خود حذف کردند و مشکلی هم برای اقتصاد آنان پیش نیامد. رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در گفت‌وگویی تفصیلی با «ایرنا» گفت: حذف چهار صفر از واحد پول ملی نه تنها تورم‌زا نیست، بلکه سبب تقویت پول ملی می‌شود.

وی معتقد است که حذف صفرها از پول ملی به منظور مبارزه با تورم نیست و هیچ‌گونه آثار تورمی ‌هم نخواهد داشت.

نماینده تهران در مجلس حذف چهار صفر از پول ملی را به منزله تغییر شکل پول دانست و اظهار کرد: تغییر شکل پول تغییری در نقدینگی جامعه نمی‌دهند و بنابراین آثار تورمی‌هم ندارد. مصباحی مقدم گفت: واحد پول فعلی کشور کارکرد خود را در مبادلات اقتصادی از دست داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: بسیار روشن است که دیگر ارقامی‌ نظیر یک ریال و ۱۰ ریال و حتی ۱۰۰ ریال در مبادلات تجاری مردم مورد استفاده ندارد و در حقیقت می‌توان گفت که فاقد ارزش است.

احتمال تغییر واحد پول

وی درباره اینکه چرا پس از طرح مساله حذف سه صفر از واحد پول ملی بانک مرکزی اعلام کرد که قصد دارد چهار صفر از واحد پول ملی کم کند؛ گفت: این تصمیم به این خاطر است که آنان قصد دارند واحد پول ملی را نیز تغییر دهند.

مصباحی مقدم درباره اینکه آیا نام‌گذاری واحد پولی کشور نیز دستخوش تغییر می‌شود؛ اظهار بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: می‌توان یک پول واحد برای کشور تعریف کرد و یا دو نوع پول واحد در کشور داشت. وی افزود: در این صورت برای ارقام درشت یک واحد پولی و برای ارقام خرد یک واحد پولی دیگر تعریف می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد که در بسیاری کشورها استفاده از دو واحد پولی امری رایج است و در این راستا در آمریکا از دو واحد «دلار» و «سنت» و در انگلیس از «پوند» و «پنی» استفاده می‌شود. وی ادامه داد: حتی در عربستان دو واحد پولی «ریال» برای ارقام درشت و «حله» برای ارقام کوچک استفاده می‌شود. مصباحی مقدم گفت: واحد پول ملی می‌تواند به گونه ای تعریف شود که کمترین خرج‌های مردم با پول خرد انجام شود و این پول در اقتصاد ملی معنادار باشد.

وی گفت: می‌توان هزار ریال را به عنوان واحد پول ملی یک ریال و حتی یک تومان تعریف کنیم که در این صورت این رقم می‌تواند نیم و یا ۲۵ صدم واحد پول ملی هم داشته باشد که همان واحد پولی خرد کشور خواهد بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه تغییر واحد پولی اثر تورمی‌ندارد، اظهار داشت: این کار یک اقدام کاملا اقتصادی است که سبب تقویت پول ملی می‌شود.

وی افزود: این کار از نظر حذف اعداد و ارقام بی‌معنا و بی‌مورد نجومی‌ نیز اقدام درستی محسوب می‌شود، زیرا امروزه مردم نیز در محاسبات خود رقم هزارتایی را کنار می‌گذارند و اعداد را بدون قید هزار آن بیان می‌کنند.

زمان مناسبی است

مصباحی مقدم زمان کنونی را برای تغییر در واحد پولی کشور مناسب دانست و گفت: چون امروز بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است؛ اجرای این قانون تاکنون هر اثری که می‌توانسته در اقتصاد کشور بگذارد؛ نشان داده است.

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان حذف صفرها از پول ملی را ایده برگرفته از اقدام دولت ترکیه می‌دانند؛ گفت: ترکیه نیز این اقدام را در تبعیت از سایر کشورها انجام داد. وی افزود: این اقدام برای نخستین بار در سال ۱۹۲۳ در آلمان صورت گرفت و این کشور ۱۴ صفر را از پول ملی خود حذف کرد. مصباحی مقدم یادآور شد: در آن زمان به دلیل انتشار بی‌رویه پول در دوران جنگ جهانی اول هر دلار آمریکا معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مارک آلمان بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: فرانسه نیز همان سال با حذف ۶ صفر از واحد پولی خود دست به اصلاحات پولی زد.

مصباحی مقدم در عین حال خاطرنشان‌کرد که این تصمیم زمانی از سوی این دو کشور اجرا شد که آنان در شرایط جنگ دست به انتشار بی‌رویه پول زده بودند و با حذف صفرها از پول ملی خود تلاش کردند تا واحد پول ملی آنان معنادار شود.

وی با بیان اینکه در طی دهه‌های گذشته کشورهای زیادی با حذف صفر دست به اصلاحات پولی زدند؛ گفت: ترکیه از جمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر به حذف صفر از پول ملی مبادرت ورزید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اجرای این طرح در ایران را تبعیت از یک منطق عقلایی توصیف کرد و در پاسخ به کسانی که این کار را درمانی موقت برای اقتصاد کشور می‌دانند، اظهار کرد: این کار نه اثر تسکینی دارد و نه اثر ضد تورمی‌و یا تورمی ‌بلکه یک اصلاح پولی برای معنی‌دار کردن پول کشور است.