گزارش اوضاع انتظامی - امنیتی کشور در سال 89

عکس: حمید جانی‌پور

احمدی‌مقدم: فیس‌بوک و توئیتر ناراضیان و مجرمان را سازماندهی می‌کنند

رضایت عمومی‌در سطح بالایی قرار دارد و منابع اقتصادی کشور نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار گرفته است. فرمانده نیروی انتظامی‌با بیان اینکه در دوماه آخرسال ۸۹ با رشد منفی جرائم مواجه شدیم، گفت: اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها دستاورد بسیار مهمی‌در روزهای پایانی سال ۸۹ بود؛ به طوری که این طرح بدون کمترین عوارض و شاید باید بگوییم بدون هیچ عارضه امنیتی در کشور به اجرا در آمد.

به گزارش «ایسنا»، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم درباره عملکرد نیروی انتظامی‌در سال گذشته اظهارکرد: سال ۸۹ ویژگی های خاصی داشت، شاید یکی از دلایل نامگذاری این سال به عنوان همت مضاعف ـ کار مضاعف شرایطی بود که در سال ماقبل آن پیش آمد، البته اطلاع دقیقی درباره این انتخاب از سوی رهبر معظم انقلاب نداریم، اما می‌شود حدس زد شرایطی که سال ۸۸ در کشور پیش آمد و فتنه بعد از انتخابات، هم کشور را در عرصه خارجی بسیار دچار چالش کرد و هم در صحنه داخلی فضا بیش از حد سیاسی شد و عرصه خدمت‌رسانی، کار و تلاش اقتصادی به عنوان موضوعات بعدی پس از موضوعات سیاسی در سال ۸۸ قرار گرفت و توجه لازم به آنها نشده است.

حوادث سال ۸۸ نیروی بسیاری از ما را صرف خودش کرد

وی ادامه داد: در سال ۸۸ متاسفانه بخشی از فرصت‌ها، منابع و امکانات کشور از دست رفت و حوادث سال ۸۸ نیروی بسیاری از ما را صرف خودش کرد و به مرور دیدیم که از اواخر سال ۸۸ تا اواسط سال ۸۹ متاسفانه حدود ۹ ماهی با رشد سریع جرائم روبه‌رو شدیم، در واقع درگیر شدن نیروی انتظامی‌در صحنه‌های آشوب فرصتی را برای مجرمان ایجاد کرده بود که از این فرصت حداکثر استفاده را بردند.

فرمانده نیروی انتظامی‌ادامه داد: در این بازه زمانی، آمار جرائمی‌ مثل سرقت، قتل، آدم‌ربایی و حتی برخی جرائم خشن نظیر کیف‌قاپی، سرقت به عنف و تجاوز به عنف در برخی از شهرها افزایش معناداری پیدا کرد که تا پیش از این حوادث برای مدت چهار پنج سالی بود که با کاهش پیوسته رشد جرائم روبه‌رو بودیم.

نقش فیس‌بوک و توئیتر در سازماندهی ناراضیان، مجرمان و سرویس‌های خارجی

فرمانده نیروی انتظامی‌اضافه کرد: از نیمه دوم سال ۸۹ روند جرائم را کنترل کردیم؛ به طوری که سه یا چهار ماه توقف رشد جرایم را داشتیم و در یکی، ‌دو ماه آخرسال نیز با رشد منفی جرائم مواجه شدیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه یک سوی درگیری‌های اجتماعی پلیس است و هر چقدر برخوردها کم باشد، ممکن است باز هم بخشی از جامعه را منتقد خودش کند، ‌افزود: در چنین شرایطی نارسایی‌هایی بروز می‌کند و در میدان بحران ناهماهنگی‌ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد و کاستی‌هایی وجود دارد و در کنار این شایعه‌سازی، جوسازی و عملیات روانی دشمن فعال است که این موضوعات تا حدی تاثیرگذار است.

احمدی مقدم اصلاح بازداشتگاه‌ها،‌ استفاده از دوربین‌های مراقبتی و بازرسی‌های مکرر را از جمله اقدامات انجام شده در این رابطه عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنم در سال ۸۹، عمل قانونی پلیس و احترام به مردم و حتی رعایت حقوق متهمان جهش زیادی در نیروی انتظامی‌داشته است و اگر در پایان سال شاهد افزایش تقدیرهای مردم هستیم، ناشی از همین بهبود رفتاری است، البته مفهوم آن، این نیست که کار به آخر رسیده باشد، بلکه این موضوع باید ادامه پیدا کند.

احمدی مقدم به شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توئیتر اشاره کرد و افزود: شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر امروز قدرت ایجاد کرده و ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند؛ لذا داشتن اطلاعات صحیح و به موقع اهمیت بسیار زیادی دارد که در هر شرایطی شما بتوانید پیش‌بینی‌ کنید حریف می‌خواهد چه اقدامی‌کند و باید در فضای مدرن، قدرت رصد اطلاعاتی داشته باشید.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی، فضای ارتباطی و افکار عمومی‌جدید در جامعه ایجاد می‌شود که شما باید از این اقدامات مطلع باشید، تصریح کرد: در غیر این صورت شما پشت سر ماجرا راه می‌روید، مثلا در صحنه‌هایی از لیبی، مصر و جاهای دیگر که این روزها اتفاق می‌افتد، حاکمان این کشورها وقتی می‌خواهند برای مردم پیام بدهند، شما احساس می‌کنید اینها ۱۰ تا ۲۰ سال است که در جامعه خودشان نبوده‌اند و وقتی هم راجع به حوادث و مسائل داخلی کشورشان صحبت می‌کنند مورد تمسخر و خنده مردم خود قرار می‌گیرند.

فرمانده ناجا ادامه داد: همزمان با بحران‌های موجود در خاورمیانه و در نزدیکی ما، دشمنان تلاش کردند در ۲۵ بهمن به زور صحنه‌ای درست کنند و فیلمی‌بگیرند و بگویند این مصر، اردن، یمن و تونس و این هم ایران، اما توفیقی پیدا نکردند و این موضوع به افتضاحی برای اینها تبدیل شد.

احمدی مقدم ادامه داد: عقیده دارم در بعد اجتماعی ترمیم و تقویت سرمایه اجتماعی بسیار مهم است و اگر مردم اعتمادشان را از دست بدهند، هر چه شما بگویی و هر چه عمل کنی، آنها وارونه برداشت می‌کنند و به جای این که خوشحال شوند، عصبانی می‌شوند، اما خوشبختانه اعتماد مردم موجب کارآیی و موفقیت پلیس در پیشگیری اجتماعی در قبال بحران‌ و مسائل اجتماعی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: برنامه پنجم نقطه عطفی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در ابعاد مختلف در نیروی انتظامی ‌است به طوری که باید یک چهره به‌روز و بهنگامی ‌را از پلیس در پایان این برنامه نشان دهیم که البته فکر می‌کنم چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌هایی که برای این برنامه، در کشور ترسیم شده و نیروی انتظامی‌نیز برای خودش در قالب سیاست‌های ملی تصویب کرده است، بسیار جوابگو است.

تقویت چهره غیرفیزیکی و نامحسوس پلیس

وی تقویت چهره غیرفیزیکی و نامحسوس پلیس را از جمله اهداف نیروی انتظامی‌در برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و گفت: حضور پلیس باید حرفه‌ای، علمی‌و متکی بر دانش، آموزش و اقدامات فرهنگی و اجتماعی باشد، چون جامعه ما طالب اقتدار مشروع و قانونی پلیس است.

فرمانده نیروی انتظامی‌اضافه کرد: کشور در حوزه اقتدار ملی و بین‌المللی در شرایط خوبی قرار دارد و مردم بسیار امیدوارند همچنین رضایت عمومی‌در سطح بالایی قرار دارد و منابع اقتصادی کشور نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار گرفته است و آن چیزهایی که قطعی است و امروز در دستور داریم در قالب لایحه‌ بودجه آمده یا منابع ارزی که به ما واگذار می‌شود، منابع قابل قبولی است، البته باید با همت خود این منابع را توسعه دهیم به طور مثال در این راستا نهضت عمرانی را مدنظر قرار داده‌ایم. می‌توان پیش‌بینی‌ کرد با اعتبارات و منابع دولتی و منابعی که از محل نهضت عمرانی به این امر اختصاص می‌دهیم، مجموع کارهای عمرانی در برنامه پنجم مساوی با کل عمر ۲۰ ساله نیروی انتظامی‌ باشد.

وی اضافه کرد: با انجام این کار باید مشکل ساختمان اداری، کلانتری، پاسگاه مرزی، استحکامات مرزی، خانه سازمانی و همه را پشت سر بگذاریم.