2 میلیارد دلار سودآور یا 5/3 میلیارد دلار راکد؟

دنیای اقتصاد- توضیحات وزیر نفت درباره پروژه خط لوله ۵۰۴ کیلومتری انتقال گاز ترش از پارس جنوبی به میدان نفتی آغاجاری، اگرچه نماینده مرند در مجلس را قانع کرد، اما بحث پردامنه ای را در نشست علنی دیروز مجلس ایجاد کرد. مسعود میرکاظمی‌که دیروز برای پاسخ دادن به سوال سیروس سازدار به مجلس رفته بود، در سخنان خود، پروژه یادشده را ۲ میلیارد دلاری دانست و آن را موفق ارزیابی کرد، در حالی که سازدار می‌گفت این پروژه ۵/۳ میلیارد دلار از سرمایه کشور را «راکد» کرده و بدون نتیجه مانده است. سازدار همچنین ایراداتی درباره عواقب زیست محیطی انتقال گاز ترش در مسافت‌های طولانی به وزیر نفت وارد کرد، اما میرکاظمی‌تاکید کرد که سازمان حفاظت محیط زیست این پروژه را تایید کرده است.

میرکاظمی: برداشت از میادین مشترک در اولویت است

مسعود میرکاظمی‌در سخنان خود در مجلس اظهار کرد: در سال ۱۳۸۴ مصوبه ای در وزارت نفت تصویب شد که بر اساس آن گاز ترش پارس جنوبی را به میدان نفتی آغاجاری و گچساران منتقل کنند. وزیر نفت با بیان اینکه ساختار این میدان به گونه ای است که می‌توان گاز ترش را به آن تزریق کرد؛ گفت: در میان میادین نفتی کشور، تنها این میدان است که این ویژگی را دارد. بنابراین، ساخت خط لوله در همان سال آغاز شد.

میرکاظمی ‌با تاکید بر اینکه ما باید برداشتمان را از میادین مشترک مثل پارس جنوبی به حداکثر برسانیم و تزریق گاز به میدان‌های نفتی را آغاز کنیم، افزود: تا امروز حدود هشت میلیارد مترمکعب گاز ترش از میدان پارس جنوبی از طریق این خط لوله منتقل و بخشی از آن به دو پالایشگاه گاز که ظرفیت خالی داشته، منتقل شده است.

به گفته او، در زمستان سال گذشته با کمک گرفتن از این خط لوله و از طریق دو پالایشگاه بیدبلند و فجر جم، ۳۳ میلیون مترمکعب به ظرفیت شبکه سراسری گاز کشور افزوده شد.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که این پروژه هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد، پیش‌بینی کرد که تا پایان شش ماهه نخست امسال، از طریق این خط لوله روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب تزریق گاز صورت گیرد. میرکاظمی‌همچنین تاکید کرد: در سال ۸۳ مجوز محیط‌زیست برای این خط لوله گرفته شد و یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی کار مسیریابی آن را و دو دانشگاه نیز کار نظارت و کارشناسی آن را انجام دادند. وی با بیان این‌که برداشت از میادین پارس جنوبی به هر شکل در اولویت وزارت نفت است، انجام این پروژه را در جهت تولید صیانتی عنوان کرد.

میرکاظمی همچنین با رد برخی انتقادات دیگر در مورد این خط لوله گفت: در قبل از انقلاب نیز ما خط لوله انتقال گاز ترش را داشته‌ایم و این خط لوله نیز با استانداردهای لازم و با هزینه ۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: ما هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز شیرین نیز داریم که هر کدام از آنها می‌توانند مانند یک بمب عمل کنند، اما زمانی که استاندارد رعایت شود مشکلی پیش نمی‌آید. ضمن این‌که در مورد گوگرد حاصل نیز تجهیزات استاندارد لازم نصب شده است و مشکلی وجود ندارد.

سازدار: حتی یک متر مکعب گاز به آغاجاری تزریق نشده

اما سیروس سازدار، عضو کمیسیون انرژِی مجلس در انتقاد از وضعیت این خط لوله گفت که تاکنون حتی یک متر مکعب گاز به میدان نفتی آغاجاری تزریق نشده است.

نماینده مرند و جلفا در مجلس ادامه داد: سوال از وزیر در صحن این فرصت را در اختیار نماینده قرار می‌دهد تا آرای کارشناسی و تخصصی خود را به گوش وزیر برساند، زیرا میرکاظمی‌حاضر نشد در اتاق خود حرف‌های تخصصی اینجانب را گوش دهد. سازدار در تشریح وضعیت انتقال گاز ترش از فازهای ۶، ۷ و ۸ میدان گازی پارس جنوبی به میدان نفتی آغاجاری گفت: این طرح با هدف انتقال ۹۰ میلیون مترمکعب گاز ترش برای افزایش توان تولید نفت به میدان آغاجاری کلید خورد.

به گفته سازدار، وزیر نفت پیش از این گفته است انتقال گاز ترش به میدان آغاجاری را به هر بهایی انجام می‌دهد، آیا به بهای به خطر انداختن سلامتی مردم نیز حاضر به انجام این کار هست؟

این نماینده توضیح داد: خط لوله ای به مسافت ۵۰۴ کیلومتر به ۹ مشعل برای رهاسازی گاز و متعادل سازی جریان نیاز دارد، حال این سئوال پیش می‌آید که وزیر نفت، تعبیه این ۹ مشعل را در کدام نقاط این خط لوله ۵۰۴ کیلومتری انتقال گاز ترش پیش‌بینی کرده است؟ گاز خروجی از این مشعل‌ها در کدام هوا و منطقه رها می‌شود تا سلامتی مردم به خطر نیفتد؟

سازدار با تاکید بر اینکه تاکنون گاز ترش از فازهای ۶، ۷ و ۸ میدان گازی پارس جنوبی به میدان نفتی آغاجاری تزریق نشده، اظهار کرد: البته اعلام شد که گاز ترش از طریق این خط لوله به پالایشگاه بیدبلند و فجر جم منتقل شده، اما موضوع این است که خط لوله ۵۰۴ کیلومتری برای انتقال گاز ترش به میدان آغاجاری بوده است و نه پالایشگاه‌ها. وی افزود: بر اساس برآورد ما، با این پروژه ۵/۳ میلیارد دلار از پول مملکت راکد شده است که ضرر روزانه آن معادل ۶ میلیون دلار است.

نماینده مرند و جلفا در مجلس با طرح این پرسش که چرا وزارت نفت قراردادی با شرکت ال.جی. کره در مورد شیرین‌سازی این گاز منعقد کرد؟ افزود: کارشناسان شما اعتقادی به انجام این پروژه نداشتند و لذا قراردادی با ال.جی. کره به مبلغ ۳/۱ میلیارد دلار برای تبدیل گاز ترش به شیرین منعقد شد که به خاطر تحریم‌ها اجرایی نگردید. اگر کار شما اجرایی بود، چرا این قرارداد جدید بسته شد؟

با این حال، سازدار در پایان سخنان خود با این شرط که وزیر نفت از این پس به نظرهای تخصصی کارشناسان مجلس توجه کند و دستور رسیدگی بدهد، اعلام کرد که از پاسخ میرکاظمی‌ به سوال خود قانع شده است.