سه محقق در پروژه‌ای با عنوان «اندازه‌گیری و تحلیل اقتصادی فقر شهر» که مقاله آن را به همایش نیم قرن با اقتصاد خانوار ارائه کردند به تحلیل وضعیت اقتصادی خانوارهای شهری پرداخته و خط فقر را محاسبه کرده‌اند. به گزارش ایسنا، این مقاله توسط منصور کیانی کارشناس ارشد هزینه و درآمد خانوار، خلیل عطار کارشناس ارشد برنامه‌ریزی اقتصادی و ژیلا حبیبی کارشناس آمار، مستقر در استانداری کردستان تهیه شده‌ است.

بنا بر این گزارش، خط فقر و شاخص‌های فقر در مناطق شهری کشور و استانی در سال ‌١٣٨٨ به کمک اطلاعات خام طرح هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران و به کارگیری روش نیازهای اساسی در دو سناریو برآورد، سپس با استفاده از مدل‌های رگرسیون، مدل فقر بر برآورد شد. برابر بررسی‌های صورت گرفته، خط فقر مطلق شهری کشور در سناریوی اول ‌٦٥٠ هزار تومان در ماه و در سناریوی دوم ‌٥٤٧ هزار تومان بوده است.

بر اساس این گزارش، حدود ‌٥٥ درصد خانوارهای شهری در سناریوی اول و ۵/۴۴ درصد در سناریوی دوم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. شاخص‌های شکاف نسبی فقر و سن نیز به ترتیب ۲/۳۹ درصد و ‌١١ درصد بودند، که حاکی از شدت و گستردگی نسبتا بالای فقر است.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، در سناریوی اول یک خانوار شهری با بعد ۷/۳ نفر در سال ‌٨٨ با انجام هزینه‌ای حدود ‌٦٥٠ هزار تومان در ماه قادر خواهد بود هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی برای امرار معاش زندگی خود را تامین نماید. بالاترین رقم خط فقر به استان تهران با مبلغ ‌٨١٣ هزار تومان در ماه و کمترین آن مربوط به استان قم با ‌٥٢٠ هزار تومان در ماه است.

همچنین بر اساس سناریوی دوم ، خط فقر مطلق در سطح کشور و استان‌های ‌٣٠ گانه نسبت به ارقام مشابه خود در سناریوی اول پایین‌تر است. بدیهی است علت این موضوع جایگزینی کالاهای ارزان به جای کالاهای گران درگروه کالایی بوده است. به همین دلیل و به منظور حفظ تعادل در ارزیابی نتایج مطالعه، محاسبات خط فقر براساس سناریوی دوم مبنای تحلیل در قسمت‌های بعدی این مطالعه قرار می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید : نتایج حاصل از برآورد این شاخص در سطح نمونه‌های مورد بررسی در سال ‌١٣٨٨ نشان می‌دهد که به طور متوسط ۵/۴۴ درصد از خانواده‌های شهری کشور در سناریوی دوم زیر خط فقر هستند. با در نظر گرفتن سطح فقر ‌۵/۴۴ درصد و جمعیت شهری برآوردی مرکز آمار ایران برای سال ‌١٣٨٨ در کشور حدود ۲۹/۶ میلیون خانوار زیر فقر بوده‌اند. با متوسط بعد خانوار ‌۷/۳ نفر، حدود ۳/۲۳ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور قادر نیستند مقدار کالری مورد نیاز خود را در روز جذب کنند.