استیضاح وزیر راه به 11 دلیل

عکس: حمید جانی‌پور

۹ نماینده استان آذربایجان غربی جزو ۲۵ استیضاح کننده حمید بهبهانی

دنیای اقتصاد- تهدیدهای نمایندگان استان آذربایجان غربی برای استیضاح وزیر راه و ترابری، سرانجام جنبه عملی به خود گرفت و طرح استیضاح حمید بهبهانی با بیش از ۲۰ امضا از تریبون رسمی مجلس اعلام وصول شد. طرح استیضاح حمید بهبهانی که زمزمه‌های آن پس از سقوط بوئینگ ایران ایر در ارومیه و کشته شدن ۷۸ نفر از شهروندان جدی شده بود، دیروز با ۱۱ محور در مجلس اعلام وصول شد. محورهایی که مهم‌ترین آنها به عملکرد وزیر راه در زمینه صنعت هوایی مربوط بود. امضا‌کنندگان این طرح استیضاح که بر اساس گفته‌های امیدوار رضایی، عضو هیات رییسه مجلس ۲۲ نفر و براساس گزارش سایت الف، وابسته به رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ۲۵ نفرند، علاوه بر ۹ نماینده از استان آذربایجان غربی، شامل افرادی چون احمد توکلی، حسن کامران و رضا اکرمی می‌شود.

طبق اصل ۸۹ قانون اساسی، «استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود.» همچنین «وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ۱۰ روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شده و به آن پاسخ گوید و از مجلس رای اعتماد بخواهد.»

۱۱ محور استیضاح

در طرح استیضاح وزیر راه و ترابری که روز گذشته از سوی امیدوار رضایی در مجلس قرائت شد، خطاب به هیات رییسه مجلس آمده است: مطابق با اصل ۸۹ قانون اساسی و بر مبنای ۲۱۹ و ۲۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، بدین وسیله استیضاح وزیر راه و ترابری به حضور تقدیم می‌شود. تقاضا دارد با عنایت به مواد ۱۷ و ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دستور فرمایید وصول استیضاح با مواد ذیل در فرصت قانونی اعلام گردد:

۱- وقوع سوانح پی در پی هوایی و اعلام نظر غیرکارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوایی در کشور مثل سانحه قزوین و ارومیه.

۲- استفاده غیرموجه و غیراقتصادی از ناوگان هوایی مستهلک و غیرقابل اعتماد و در نتیجه وجود تردید در مردم به توانایی‌های تخصصی کشور در زمینه حمل و نقل.

۳- عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در خصوص نوسازی ناوگان هوایی و ضرورت کاهش هشت ساله عمر ناوگان.

۴- عدم توجه و تبعیت از قوانین بودجه سنواتی سال‌های ۸۸ و ۸۹ و دادن قول‌های فراوان غیرعملیاتی توسط شخص وزیر به طوری که خود وزیر طی نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور اظهار داشتند که بودجه ۱۲ سال آینده در سفرهای استانی پیشخور شده است.

۵- عدم وجود جدیت در اصلاح مسیرها و معابر حادثه‌خیز کشور که موجب گردیده تا یکی از بالاترین آمار کشتار جاده‌ای در دنیا به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت گردد.

۶- عزل و نصب‌های پی در پی مکرر، غیرمسوولانه و عجولانه در وزارت راه و ترابری به ویژه در سازمان حساس هواپیمایی به طوری که در یکی از معاونت‌ها در یکسال و نیم گذشته هر شش ماه یک انتصاب وجود داشته است که مخالف مواد ۵۴ و ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری است.

۷- کم‌توجهی به مسیرهای ریلی کشور به طوری که برای مسیری که قول داده‌اند تا سال ۹۱ افتتاح شود، یک دهم اعتبار مورد نیاز منظور شده است و در نتیجه کمترین حد پیشرفت فیزیکی متصور می‌باشد.

۸- کم‌توجهی به ایثارگران شاغل در وزارتخانه.

۹- ناتوانی در حل مشکلات پیمانکاران طرف قرارداد با وزارت راه و ترابری که به ورشکستگی و فروپاشی شرکت‌های مهم راهسازی و عمرانی کشور منجر شده است.

۱۰- عدم جدیت در رفع عیوب و نواقص نظرات دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سازمان حسابرسی.

۱۱- عدم توجه کافی به ایستگاه‌های هواشناسی کشور.

اسامی امضا‌کنندگان

آن گونه که سایت الف، وابسته به احمد توکلی گزارش داده است، این استیضاح را ۲۵ نماینده مجلس امضا کرده‌اند که در میان آنها ۹ نفر از نمایندگان استان آذربایجان غربی به چشم می‌خورند. جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، سلمان ذاکر نماینده ارومیه، سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، موید حسینی صدر نماینده خوی، جلال محمودزاده نماینده مهاباد، مهدی عیسی زاده نماینده میاندوآب و تکاب، علی زنجانی حسنلویی نماینده نقده و اشنویه این نمایندگان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش الف، احمد توکلی نماینده تهران، حسن کامران نماینده اصفهان، رضا اکرمی نماینده تهران، علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری، احمد ناطق نوری نماینده نور و محمودآباد، نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان، امین شعبانی نماینده سنندج، عزیز اکبریان نماینده کرج، ابوالقاسم رحمانی نماینده اقلید، علی مطهری نماینده شبستر، صمد فدایی نماینده سنقر و کلیایی، شکور اکبرنژاد نماینده تبریز،‌هادی مقدسی نماینده بروجرد، سلمان خدادادی نماینده ملکان، فخرالدین حیدری نماینده سقز و بانه و سیروس برنا نماینده بروجن دیگر امضا‌کنندگان طرح استیضاح حمید بهبهانی هستند.

دومین استیضاح اعلام‌وصول‌شده

این دومین طرح استیضاحی است که در دوره یکسال و نیم دولت دهم در مجلس اعلام وصول می‌شود. استیضاح نخست مربوط به حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش بود که البته در مدتی کمتر از یک هفته پس از اعلام وصول، از سوی امضاکنندگان آن پس گرفته شد.

با این حال، درباره استیضاح اخیر، سایت خبری جام جم آنلاین از هم‌قسم شدن ۱۲ نفر از امضاکنندگان برای پایداری تا پایان این استیضاح خبر داده است. جام جم آنلاین البته نامی از اسامی نمایندگان هم‌قسم‌شده نبرده است، اما جواد جهانگیرزاده، یکی از امضاکنندگان این نامه نیز دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفت که «نمایندگان استیضاح‌کننده عموما متعهد شده‌اند که برای حفظ شان مجلس تا آخر پای این استیضاح باشند.»

بررسی استیضاح، سه‌شنبه آینده

جهانگیرزاده همچنین از بررسی این استیضاح در جلسه سه‌شنبه هفته آینده مجلس خبر داد. وی گفت: ‌‌براساس تقویم کاری استیضاح وزیر روز چهارشنبه هفته آینده باید در صحن علنی صورت بگیرد، ولی از آنجا که چهارشنبه تعطیل است، وزیر روز سه‌شنبه استیضاح می‌شود. جهانگیرزاده در توضیح دلیل استیضاح بهبهانی نیز گفت: موضوع استیضاح از وزیر راه، تنها محدود به حادثه اخیر هوایی ارومیه نیست، بلکه ده‌ها هزار حادثه هوایی وجاده ای در کشور رخ داده است که لازم است وزیر در مورد آنها پاسخگو باشد. نماینده ارومیه اضافه کرد: وزیر راه و ترابری اعلام کرده است بودجه سنواتی این وزارتخانه ۵ هزار میلیارد تومان است، در حالی که ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده است. یک وزیر چطور می‌تواند برای ۱۲ سال آینده خود و به عبارتی برای سه دوره چهارساله یک وزارتخانه تعهد ایجاد کند؟