معرفی صالحی و استیضاح بهبهانی

عکس‌ها: دنیای اقتصاد و AFP رویداد

معرفی صالحی برای وزارت خارجه به مجلس

محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور، طی نامه‌ای علی‌اکبر صالحی را به عنوان وزیر پیشنهادی خارجه به مجلس معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، سبحانی‌نیا عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی دیروز با اعلام وصول نامه احمدی‌نژاد متن این نامه را قرائت کرد. در این نامه آمده است: در اجرای اصول ۸۷ و ۱۳۴ قانون اساسی جناب دکتر علی‌اکبر صالحی را به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه جهت اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنم.

براساس این گزارش، علی لاریجانی، رییس مجلس بر این اساس اعلام کرد که هفته آینده باید بحث رای اعتماد در دستور کار قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی وزارت امور خارجه متولد ۱۳۲۸ در شهر مقدس کربلا است. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت و دکترا را در علوم فنی و در سال ۱۹۷۷ از ام‌آی‌تی آمریکا دریافت کرده است.

صالحی، با مرتبه علمی‌دانشیار، عضو هیات علمی‌دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف است و بین سال‌های۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ و ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ ریاست دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشت. در کارنامه وی فعالیت به عنوان نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌دیده می‌شود و همچنین، وی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، معاونت دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی‌را بر عهده داشته‌ است. وی همچنین در تیرماه ۱۳۸۸ به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی‌منصوب شد. وی همچنین در ۲۲ آذر سال جاری بلافاصله پس از برکناری متکی از سوی احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست وزارت خارجه منصوب شد. صالحی به دو زبان عربی و انگلیسی مسلط است.

صالحی در سوریه

صالحی دیروز به منظور انجام یک دیدار رسمی از سوریه و گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات این کشور عازم دمشق شد. به گزارش ایسنا، تبادل‌نظر درباره راه‌های توسعه بیش از پیش مناسبات فی‌مابین، ‌افزایش همکاری‌های راهبردی تهران - دمشق و رایزنی پیرامون آ‌خرین تحولات منطقه‌ای به ویژه لبنان و مسائل مهم بین‌المللی از جمله محورهای گفت‌وگو در دیدارهای صالحی با مقامات عالیرتبه سوریه خواهد بود.

ایران و سوریه به عنوان دو کشور دوست و نزدیک در منطقه‌ای مهم دارای مناسبات راهبردی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای هستند.

مطالب بیشتر را در صفحه خبر (۶) بخوانید.