همچنان در مذاکرات باز است

چین، فرانسه و انگلیس در واکنش‌هایی به مذاکرات استانبول میان ۱+۵ و ایران بر لزوم دنبال شدن دیپلماسی در قبال ایران تاکید کردند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که میشل الیوماری‌، وزیر خارجه فرانسه روز شنبه مدعی شد که شرایط تهران باعث شکست گفت‌وگوهای ۱+۵ با ایران در استانبول شد.

وی که یک تورخاورمیانه‌ای را آغاز کرده است در کنفرانس خبری مشترک با ناصر جوده، همتای اردنی‌اش ادعا کرد که جمهوری اسلامی «پیش‌شرط‌هایی کاملا غیرقابل پذیرش» را مطرح کرد که هرگونه شانس پیشرفت در مذاکرات استانبول را از بین ببرد. الیوماری ادعا کرد: شروط آنها لغو تحریم‌ها و حق غنی‌سازی (اورانیوم) را خواستار بود. این جلوی همه چیز را گرفت. وی همچنین ضمن انتقاد از رویکرد هیات ایرانی ادعا کرد که این رویکرد «مذاکره درباره گام‌های ملموس جهت حرکت به جلو را غیرممکن کرد.»

وزیر خارجه فرانسه در عین حال تاکید کرد: «یافتن یک راه حل دیپلماتیک» همچنان ممکن است.

وی در عین حال گفت که حتی امکان اعمال تحریم‌های سخت‌تر بر ایران نیز وجود دارد. در این رابطه، ویلیام هیگ‌،وزیر خارجه انگلیس آنچه را «خودداری ایران از تعامل خواند» دلسرد کننده ‌نامید. هیگ گفت: خودداری ایران از تعامل از جمله اصرارش بر پیش‌شرط‌ها به وضوح غیرواقع‌گرایانه بود و دلسردکننده است.

وزیر خارجه انگلیس که کشورش در چارچوب گروه موسوم به ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کند، ادامه داد: اکنون انتخاب با ایران است. ما برای این که پیشرفت حاصل شود به هر تلاشی دست زده‌ایم. هیگ نیز مانند همتای فرانسو‌ی‌اش تاکید کرد ما به تضمین راه‌حل دیپلماتیک برای نگرانی‌های‌مان متعهدیم و در به روی مذاکرات در آینده همچنان باز است.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس بیانیه‌ای که یک روز پس از پایان مذاکرات استانبول روی وب‌سایت وزارت خارجه چین قرار گرفت، وو هیلونگ، معاون وزیر خارجه چین تاکید کرد: مساله هسته‌ای ایران پیچیده و حساس است و قطعا نمی‌تواند با یک یا دو دور مذاکره به شکلی جامع شود. وی افزود: اما همچنان هر یک از طرف‌ها باید متعهد به گفت‌و‌گوها و مذاکرات با روحی منعطف و عمل‌گرا باشد، اعتماد متقابل ایجاد کند و تلاش‌هایی برای حل جامع و مناسب این مساله انجام دهد.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از پایان مذاکرات استانبول در جمع خبرنگاران یکی از موارد تقویت ان‌.‌پی‌.تی را ایجاد توازن بین تکالیف و حقوق اعضای این معاهده دانست و افزود: ما تاکید کرده‌ایم که باید حق اعضای ان.‌پی‌.تی‌ نسبت به حقوقی که بر اساس این معاهده دارند به رسمیت شناخته شود و نباید اسم این حق را پیش‌شرط گذاشت؛ چرا که به رسمیت شناختن این حق لازمه بحث است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اشتون در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد پیشنهاداتی ارائه شده که ایران قبول نکرده است و ایران نیز پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده است، تا چه اندازه این موضوع صحت دارد؟ گفت: همکاری‌های لازم برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یک موضوع بسیار مهم برای همکاری است. اما لازمه آن به گونه‌ای است که در ان‌.پی‌.تی در جهت حقوق ملت‌ها تصویب شده است؛ یعنی در کنار مقررات و وظایف و مسوولیت‌هایی که برای اعضا تصویب شده است در کنار آن به حقوق ملت‌ها تاکید شده است. یعنی داشتن چرخه سوخت هسته‌ای تصویب شده است. این یکی از بحث‌های صریح در این مذاکرات بود. همین‌طور اعلام شد که اگرچه در گذشته روند غلطی سیر می‌شد که در جهت مقابله با حقوق ملت‌ها بود، باید درست شود. اینها بحث‌های بسیار مهمی است که ما مطرح کردیم و کماکان هم آماده هستیم در همین زمینه این مباحث را ادامه دهیم.