ببر نر تلف شد وضعیت ببر ماده هم مساعد نیست

ابتلا به ایدز یا مصرف گوشت خر علت احتمالی مرگ ببر وارداتی روسی اعلام شد

سرانجام با گذشت ۸ ماه و یک هفته از ورود دو ببر «آمور» به باغ‌وحش تهران که به گفته کارشناسان نسل آنها نزدیک به ببر «مازندران» است و در حالی که قرار بود حداکثر ظرف یکماه این ببرها به پناهگاه حیات وحش میانکاله منتقل شوند، سرانجام با عدم تحقق این امر، تامین بودجه مورد نیاز و شیوع یک بیماری همه‌گیر، ببر «نر» ساعت ۱۱ روز پنج‌شنبه تلف شد. به گزارش «ایسنا»، این ببرها که پس از ۵۲ سال سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری و به‌رغم انتقاد برخی کارشناسان داخلی، با تاکید رییس سازمان حفاظت محیط زیست جهت احیای نسل ببر مازندران با موافقت نخست‌وزیر روسیه به‌رغم فشارهای رسانه‌ای و گروه‌های مردمی این کشور به ایران آمدند، قرار بود حداکثر یکماه تا آماده شدن زیستگاه خود در میانکاله مازندران، در باغ وحش تهران نگهداری شوند. این در حالی است که با گذشت ۸ ماه و یک هفته چشم‌انتظاری ببرها برای تامین اعتبار و انتقال آنها از قفس‌ها به زیستگاه جدید، سرانجام ببر «نر» بر اثر شیوع یک بیماری همه‌گیر روز پنج‌شنبه گذشته در باغ وحش تهران به‌رغم تلاش دامپزشکان برای نجات آن تلف شد. از سوی دیگر از باغ‌وحش تهران خبر می‌رسد که وضعیت ببر ماده نیز مساعد نیست و به طور دائم این حیوان تحت نظر دامپزشکان است.

شنیده‌ها حاکی است بر اثر یک بیماری همه‌گیر در باغ وحش تهران طی چند روز گذشته حداقل ۲ قلاده شیر بر اثر یک بیماری تنفسی که منجر به خونریزی از بینی می‌شود تلف شدند.

گزارش‌های دریافتی حاکی است وضعیت سایر شیرهای باغ‌وحش تهران نیز وخیم است، اما هنوز علت این بیماری و راه مقابله با آن مشخص نشده است. در همین حال دکتر محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت مرگ این ببر شیوع بیماری «مشمشه» در باغ وحش ارم تهران بوده است.

چگونگی ورود ببرها به کشور

به گفته کارشناسان در پی نابودی ببر مازندران، تلاش‌های زیادی برای یافتن ردپای این ببر در کشور انجام شد و پس از سال‌ها کارشناسان به این نتیجه رسیدند که نسل ببر مازندران نیز مانند شیر ایرانی منقرض شده است. به گزارش ایسنا بررسی‌های انجام شده بر روی DNA نمونه‌های پوست ببر مازندران که در موزه‌های مختلف نگهداری می‌شود نشان داد که ببر ایرانی با ببر آمور (ببر سیبری) از نظر ژنتیکی تفاوت چندانی ندارد تا این که چندی پیش وزیر محیط زیست روسیه که در راس هیاتی با مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست ایران ملاقات کرد و خواستار دریافت دو قلاده پلنگ ایرانی و احیای نسل این حیوان در کشور روسیه شد. در این حال مسوولان ایرانی که مدت‌ها به دنبال گرفتن ببر مازندران بودند به شرط تحویل دو قلاده ببر توسط روسیه موافقت کردند دو پلنگ ایرانی را به این کشور بفرستند. پلنگ‌های ایرانی که در زمان ورود ببرهای روسی با یک هواپیمای اختصاصی روسی به مرکز تحقیقات «سوچی» منتقل شدند در سلامت کامل به سر می‌برند و نخست وزیر روسیه چندین بار تا کنون از آنها شخصا بازدید کرده است.

«ایدز» یا «گوشت خر» عامل مرگ ببر وارداتی

از سوی دیگر امیر الهامی؛ مدیر باغ وحش پارک ارم تهران درباره مرگ این ببر سیبری گفت: ما بارها به مسوولان محیط زیست درباره علائم بی‌حالی و آبریزش بینی ببر به محیط زیست هشدار دادیم آن‌ها هم آمدند و بازدید کردند اما مردد بودند که چه اقدامی باید انجام دهند. ما در باغ وحش تمام تلاشمان را انجام دادیم. مدیر باغ وحش پارک ارم تهران افزود: دامپزشک خود محیط زیست زمانی که ببر را مورد معاینه قرار داد تست FIV گرفت که همان «ایدز گربه سانان» محسوب می‌شود این یکی از احتمالاتی بود از سوی دیگر، تشخیص بیماری را داد که ناشی از مصرف

«گوشت خر» است. آنها اعلام کرده‌اند که ببر این بیماری را از شیرهای باغ وحش گرفته است در حالی‌که شیرهای باغ وحش بعد از ابتلای ببر به بیماری مبتلا به این بیماری شده‌اند پس ما هم می‌توانیم بگوییم که شیرهای باغ وحش ارم از آن ببر سیبری بیماری گرفته‌اند.