انتقاد احمدی‌نژاد از نظام ارزی جهانی

عکس: مهر

قریب ۳۰ هزار میلیارد دلار دارایی کاغذی و غیرواقعی خلق و به اقتصاد ملت‌ها تزریق شده است دنیای اقتصاد- نهمین نشست وزیران خارجه مجمع همکاری‌های آسیایی دیروز با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در تهران آغاز به کار کرد. به گفته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ۱۶ معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و ۹ قائم مقام و معاون وزیر خارجه در این اجلاس شرکت کرده‌اند که این حضور نشانگر استقبال کشورها از اجلاس تهران است. مجمع همکاری‌های آسیایی که از سال ۲۰۰۱ به پیشنهاد تایلند تشکیل شده با ۳۱ عضو بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌رود. آن‌چنان که منوچهر متکی، وزیر خارجه گفته است، هدف اصلی این گفت‌وگوها شناخت دقیق و بیشتر از یکدیگر میان کشورهای آسیایی و شناسایی فرصت‌های همکاری و مکانیزم‌های نهادینه شدن همکاری‌های میان کشورهای آسیایی است. کشورهای آسیایی در مقایسه با بسیاری از مناطق دیگر جهان، بیشترین اشتراکات را به لحاظ تاریخی، دینی، تمدنی در میان خود دارند. مقامات تهران با توجه به وجود آمادگی اولیه در بین کشورهای عضو برای ارتقای این مجمع به اتحادیه‌ای آسیایی، ابراز امیدواری کرده‌اند که این اجلاس زمینه ساز تشکیل «اتحادیه آسیایی» شود.

احمدی‌نژاد به عنوان نخستین سخنران این اجلاس گفت: قریب ۳۰ هزار میلیارد دلار دارایی کاغذی و غیرواقعی خلق و به اقتصاد ملت‌ها تزریق شده است؛ یعنی ۳۰ هزار میلیارد از ثروت سایر ملت‌ها از خلال نظم اقتصادی تحمیلی به جیب سرمایه‌داران جهانی منتقل شده و امروز هم این روند ادامه دارد.

به گزارش فارس، وی با اشاره به وقوع جنگ‌های اول و دوم جهانی و منشا غیرآسیایی آن ابراز داشت: بسیاری از درگیری‌های آسیا هم منشاء غیرآسیایی داشته و تحمیلی بوده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه جنگ‌های ویتنام و کره نیز بر مردم آسیا تحمیل شده است، ابراز داشت: حتی جنگ صدام علیه ملت ایران با تحمیل بیگانگان انجام شد.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاحیه نهمین نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری خطاب به حاضران گفت: امروز برای همگان آشکار شده که نظم برآمده از اندیشه مادی در پایان راه بوده و هم در عمل و هم در نظر با شکست مواجه شده است.

وی ادامه داد: اندیشه مادی قادر نیست روابط سیاسی و اقتصادی را بر اساس عدالت و به نفع ملت‌ها مدیریت کند. رییس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی هم شکست نظام حاکم آشکار شده است، تصریح کرد: آنها قادر نیستند یک تعادل و نظم پایداری را در عرصه اقتصادی مدیریت کنند.

احمدی‌نژاد افزود: از آنجا که اساس اندیشه مادی مبتنی بر تسلط، توسعه‌طلبی و خودبرتربینی است در همه عرصه‌ها با شکست و بن‌بست مواجه شده‌اند.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر کجا کشتار و جنگی وجود دارد و رد پایی از حضور آنها و منفعت‌طلبی سیری‌ناپذیر کشورهای مستکبر قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: با تزریق دارایی‌های کاغذی، اقتصاد جهان را با خطرات سنگین مواجه کردند و به دنبال آن مشکلات خود را به دیگران و ثروت سایر ملت‌ها را به جیب خود سرازیر کردند. رییس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: باور ما این است که این اندیشه و فرهنگ و معرفتی که می‌تواند مبنای نظم عادلانه،‌ انسانی و پایدار جهانی قرار گیرد، در آسیا و ملت‌های آسیا و در تاریخ و اندیشه آسیایی حضور فعال دارد به همین دلیل است که مسوولیت ما آسیایی‌ها برای اصلاح وضع جهان و برپایی نظم جدید و انسانی مسوولیت مضاعف است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: همگرایی آسیایی نه تنها به نفع کشورها و ملت‌های آسیا است، بلکه به نفع همه جهان است.

احمدی‌نژاد در عین حال خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد یک انسجام عمومی تحت هر نام (اتحادیه و غیراتحادیه) در آسیا باشیم و توانمندی‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی آسیا هماهنگ و هم‌افزون در خدمت سعادت مردم آسیا و خدمت بر پایه عدالت و صلح فعال شود.

روایت متکی از جایگاه آسیا در اقتصاد جهان

وزیر خارجه نیز در این اجلاس با بیان اینکه آسیا جایگاه مهمی در اقتصاد دنیا داشته است و عرصه‌ای برای تولید کالاهای مورد نیاز جهان و نیز بازار بزرگی برای کالاها و خدمات دیگر مناطق دنیا به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: آسیا ۴۰ درصد تجارت جهانی و بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارد. به علاوه این قاره بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی جهان محسوب می‌شود. اگرچه کشورهای این قاره دارای فرهنگ، زبان و نژادهای مختلف هستند؛ ولی از اشتراکات تاریخی زیادی برخوردارند.

وی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قدرت کشورهای آسیایی، همکاری و همگرایی اقتصادی در آسیا به یک موضوع مهم و دامنه‌دار تبدیل شده است. نهادها و ترتیبات منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای بسیاری در آسیا پا به عرصه وجود گذاشته و فعالیت‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده و همکاری و همگرایی اقتصادی به مهم‌ترین دستور کار آنها تبدیل شده است. به‌رغم وجود چنین

پتانسیل و توانمندی در سطح آسیا، ملل آسیایی از منافع این نوع از همکاری‌ها کاملا منتفع نشده‌اند.

متکی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی با ۳۱ عضو را بزرگ‌ترین نهاد منطقه‌ای دانست و افزود: این مجمع نزدیک به ۱۶ درصد اعضای سازمان ملل متحد را گرد هم آورده است.

وی تصریح کرد: اعضای مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی با بیش از ۹ تریلیون دلار حجم تجارت خارجی با دنیا بیش از ۲۲ تریلیون تولید ناخالص داخلی از توانمندی بسیار بالایی در تبدیل آسیا از یک قاره به یک بلوک تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است. چنین حجم گسترده‌ای از تجارت خارجی کشورهای آسیایی عمدتا با دیگر مناطق و قاره‌ها انجام می‌شود. ضمن اینکه تجربه اخیر نشان داد که آسیا در مقابل از آسیب‌پذیری کمتری برخوردار بوده بنابراین، توجه قدرت‌های اقتصادی بزرگ به این قاره و خصوصا تجارت و بازار این منطقه معطوف شده است.