تکذیب ارتباط قتل دکتر سودبخش با پرونده کهریزک

احمدی مقدم: سودبخش هیچ سابقه‌ سیاسی ندارد

فرمانده نیروی انتظامی دیروز در نشست خبری، سناریوی ارتباط بین قتل دکتر سودبخش با حادثه کهریزک را منتفی دانست و گفت: این پزشک هیچ سابقه‌ای سیاسی ندارد. به گزارش «ایسنا»، سردار اسماعیل احمدی مقدم در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت هفته «نیروی انتظامی» انجام شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعه ارتباط قتل دکتر سودبخش با حادثه کهریزک اظهار کرد: قتل این پزشک هیچ ربطی به موضوعات سیاسی ندارد و هیچ سرنخی هم موجود نیست و این سناریو کاملا منتفی است.

وی افزود: با استعلامی که از وزارت علوم داشته‌ایم، وی هیچ سابقه‌ای در فعالیت‌های سیاسی نداشته و حتما این موضوع سیاسی نیست، پلیس هم به دنبال آن است که عامل یا عاملان این پرونده‌ را به زودی شناسایی کند.

استانداردسازی بازداشتگاه‌ها

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده نیروی انتظامی‌گفت: در سال‌جاری با توجه به مشکلاتی که در کهریزک رخ داد باید اقداماتی صورت گیرد که دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. بر همین اساس در سال جاری با استانداردسازی بازداشتگاه‌ها و تجهیز آنان به تجهیزات مراقبتی به کنترل بیشتر می‌پردازیم. احمدی‌مقدم گفت: برای جبران مسائلی که در حوادث سال ۸۸ شاهد بودیم و از ۲۲ خردادماه تا ۲۲ بهمن نیروی انتظامی‌را درگیر کرده بود، موجب شد تا ماموران به جای رسیدگی به شکایات مردم در سطح شهر حضور یابند و این موضوع تا حدی میدان را برای مجرمان باز کرد، اما امسال در هفته نیروی انتظامی‌تلاش می‌کنیم با اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی به کنترل مجرمان بپردازیم.

در موضوع حجاب سیاسی‌کاری نمی‌کنیم

احمدی‌مقدم در پاسخ به اینکه به اعتقاد برخی از افراد ناجا در موضوع حجاب پس از حوادث سال گذشته سیاسی کاری می‌کند، گفت: نیروی انتظامی‌ وظایفی دارد که این وظایف محدودیت‌هایی را نیز به دنبال دارد و باید به آن وظایف در چارچوب قانون عمل کرد؛ ولی اجرای این وظایف نیازی به ایجاد هیاهو ندارد.

وی ادامه داد: حوادث سال گذشته در انجام بسیاری از ماموریت‌های نیروی انتظامی‌تاثیرگذار بود، اما دلیل نیروی انتظامی‌در برخورد با مساله حجاب سیاسی کاری نیست، بلکه مسوولیت این امر بر عهده وزارت کشور قرار گرفته است.

فرمانده نیروی انتظامی‌گفت: نیروی انتظامی‌در این موضوع بیش از سهم و توان خود وارد عرصه شد. بر همین اساس، باید تلاش کنیم با پشت صحنه تولید این ناهنجاری‌ها برخورد کنیم.

احمدی‌مقدم افزود: برخورد با افرادی که مانکن یا خانه فساد ایجاد می‌کنند، بسیار مهم‌تر از برخورد با افرادی است که به این خانه‌های فساد مراجعه می‌کنند.

بنرهای برخورد با مزاحمان نوامیس را برداشتیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای طرح مزاحمان اجتماعی و فرق این طرح با مزاحمان نوامیس یادآور شد: یکی از انتقاداتی که وزیر کشور از پلیس داشت، این بود که عنوان مزاحمان نوامیس خیلی خوب نیست، در نتیجه دو روز پس از اظهار نظر وزیر کشور، بنرهای برخورد با مزاحمان نوامیس را برداشتیم.

احمدی‌مقدم ادامه داد: پلیس در طرح مزاحمان اجتماعی به دنبال ایجاد آرامش برای مردم است و هر مساله‌ای که موجب مزاحمت اجتماعی شود، با آن برخورد خواهد کرد.

تشکیل پلیس قضایی لزومی‌ندارد

فرمانده نیروی انتظامی ‌با اشاره به تشکیل پلیس قضایی گفت: دغدغه قوه‌قضائیه این است که پرونده‌های مقدماتی که پلیس تشکیل می‌دهد، دارای ضعف است و پلیس همزبانی لازم را با دستگاه قضایی ندارد یا اینکه در مواردی که از نظر قوه قضائیه ضرورت خاص دارد از نظر پلیس جزو اولویت‌های دوم است. احمدی‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ هزار پلیس در کلانتری‌ها و به طور مجموع ۳۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی‌با قوه قضائیه همکاری دارند؛ اما با این حال نیروی انتظامی‌حاضر است تا به صورت ویژه دغدغه‌های قوه قضائیه را برطرف کند. وی تصریح کرد: با برطرف‌شدن این دغدغه‌ها دیگر نیازی به ایجاد پلیس قضایی نیست و نیروی انتظامی‌اجازه نمی‌دهد تا نیرویی با نام پلیس در جایی ایجاد شود.

نمی‌توان تمام تریلی‌های هوو را همزمان از چرخه فعالیت خارج کرد

فرمانده نیروی انتظامی ‌تصریح کرد: سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و سازمان استاندارد وظایفی را در تایید آلایندگی، ایمنی و سایر موارد خودروها بر عهده دارند و پس از تایید این معیارها نیروی انتظامی‌اقدام به شماره‌گذاری خودرو می‌کند؛ اما اگر ثابت شود که تعویض‌های انجام شده دچار مشکل هستند از جمله تایید تریلی‌های هوو، نیروی انتظامی‌اقدام به توقف شماره گذاری می‌کند.

سردار احمدی‌مقدم افزود: سازمان تعزیرات در حال پیگیری موضوع تریلی‌های هوو است؛ اما نمی‌توان به صورت یکباره این تریلی‌ها را از چرخه فعالیت خارج کرد، بر همین اساس باید به آنان فرصت داد تا با تغییر کاربری خسارت کمتری ببینند.

توضیح وزیر بهداشت

وزیر بهداشت در مراسم یادبود مرحوم دکتر عبدالرضا سودبخش که در مسجدالمهدی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه به طور جدی پیگیر ماجرا هستیم، گفت: تا آخر این هفته جلسه ای با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی‌، وزارت اطلاعات برگزار خواهیم کرد. مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: متاسفانه سرنخ‌های جدیدی در دست نداریم و اگر سرنخی هم وجود داشته باشد به خاطر مسائل امنیتی قرار است که گفته نشود تا عاملان این حادثه فرار نکنند. غلامرضا سودبخش، برادر مرحوم سودبخش هم از مسوولان خواست که هر چه سریع‌تر عاملان این حادثه را شناسایی و مجازات کنند. وی افزود: با شناختی که از شخصیت برادرم داشتم به هیچ عنوان نمی‌تواند دشمن شخصی داشته باشد و همه کسانی که با او ارتباط داشتند از صمیم قلب وی را دوست داشتند.