دنیای اقتصاد- علی لاریجانی و ۱۷۰ نماینده دیگر مجلس به طور رسمی نسبت به سخنان ۱۰ روز قبل محمود احمدی‌نژاد درباره جایگاه قانونی مجلس شورای اسلامی واکنش نشان دادند. ۱۷۰ نماینده در تذکری به رییس‌جمهور که قرائت متن آن در صحن علنی با اعتراض یکی از نمایندگان حامی دولت همراه شد، از دولت خواستند «به جای دخالت در امور قوای دیگر و نفی جایگاه مجلس [...] به وظایف خود عمل کند.» رییس مجلس هم با بیان اینکه «مجلس شورای اسلامی نسبت به جایگاه خود تردیدی ندارد»، گفت: «سخنان امام (ره) درباره در راس امور بودن مجلس، تاکتیکی نبود، بلکه یک مساله کاملا استراتژیک برای نظام جمهوری اسلامی بود.» لاریجانی روز گذشته در یک موضع دیگر نیز مجبور به دفاع از جایگاه قوه مقننه شد؛ آنجا که در واکنش به برنامه «صرفا جهت اطلاع» تلویزیون از صداوسیما خواست «نسبت به قوا منصفانه رفتار کند.»

رییس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری به وحدت میان مسوولان، گفت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب متذکر شدند امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت کلمه در کشور هستیم؛ تا به مسائل اصلی کشور یعنی بهبود وضع اقتصادی، پایین آوردن تورم، رسیدگی به مشکل اشتغال، بالا بردن تولید و بهره‌وری و اصلاح ساختار اقتصادی پرداخته شود.لاریجانی افزود: هرگونه مساله سازی، مطالبی که به این عزم لطمه بزند مخالف منافع ملی کشور است. رییس قوه مقننه به صحبت‌هایی که درباره جایگاه مجلس انجام شده اشاره کرد و گفت: در بحث جایگاه مجلس و در راس امور بودن این مرجع نیز بنده نظر خود را اعلام کرده‌ام. بنابراین مجلس شورای اسلامی نسبت به جایگاه خود تردیدی ندارد که لازم باشد خود را اثبات کند.

اما بحث بر سر در راس امور بودن مجلس، به سخنرانی افتتاحیه لاریجانی محدود نشد. ساعتی بعد، مجید نصیرپور، نماینده اصلاح‌طلب سراب، در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: معاون پارلمانی وزیر صنایع در مصاحبه‌ای گفته است «درباره اینکه امام (ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، این سوال مطرح است که آیا این حرف‌ها برای مرحله گذار بوده یا اینکه دائمی است؟ مثل اینکه یک موقع امام فرمودند که روحانیت در کارهای اجرایی نباشد، اما در زمان خود امام، روحانیت وارد ریاست جمهوری و مانند آن شد. بنابراین شرایط متفاوت شده است و طبق مقتضیات زمان و مکان، برخی چیزها گفته می‌شود... بعضی چیزها گفته می‌شود، ولی ما آیه قرآن نداریم که مجلس در راس امور است؛ این یک دیدگاه و بیان یک ظرفیت و توانمندی است.»نصیرپور سپس با اشاره به حضور ایرج ندیمی، معاون پارلمانی وزیر صنایع در جلسه علنی مجلس گفت: این برادری که اعتقاد به جایگاه مجلس ندارد، باید جایگاه خدمتی‌اش را عوض کند. در پاسخ به این تذکر، علی لاریجانی با بیان اینکه «در غلط بودن این حرف تردیدی وجود ندارد» اظهار کرد: امام، جمهوری اسلامی را نفرمودند برای مرحله گذار؛ فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، چرا که در آن زمان لیبرال‌ها می‌خواستند که یک چیزهای دیگری را به آن اضافه کنند که امام مانع آن شد.

سومین دفاع رییس مجلس از جایگاه قوه مقننه نیز در پاسخ به یک تذکر صورت گرفت. آنجا که محسن کوهکن، عضو هیات رییسه مجلس با انتقاد از نحوه پخش اخبار مجلس در تلویزیون گفت: برای ما شایسته و صحیح نیست که خبری تحت هر عنوان اشتباه یا تحریف شده خوانده شود و گفته شود «جهت اطلاع علی آقا!» این گونه برخوردهای غیرمنصفانه با توجه به این که مجلس یکی از سه قوه مهم کشور است، درست نیست.

رییس مجلس نیز در پاسخ به تذکر کوهکن با وارد دانستن این تذکر اظهار کرد: شاید اینکه به بنده می‌گویند علی‌آقا، به این دلیل است که می‌خواهند رفاقتشان را نشان دهند، ولی بهتر است به جای علی آقا، بگویند «حاج علی!» اما به هرحال باید از ادبیات شایسته‌تر و متین‌تری استفاده شود.

تذکر ۱۷۰ نماینده به احمدی‌نژاد

اما در پایان جلسه علنی دیروز تذکری با امضای ۱۷۰ نماینده خطاب به رییس جمهور قرائت شد که در این تذکر آمده بود: «جناب رییس‌جمهور؛ جنابعالی در آستانه سفر به نیویورک برخلاف بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و برخلاف قانون اساسی جایگاه مجلس را که حاصل خون هزاران جوان کشور و نتیجه الله‌اکبرهای مردم ایران است مورد خدشه قرار دادید. بیان مطالب مذکور علاوه بر اینکه ممکن است موجب نگرانی ملت در تضعیف مردم سالاری دینی و نقض وحدت میان مسوولان جمهوری اسلامی شود می‌تواند دولت و قوای دیگر را از خدمت رسانی به مردم و پیگیری خواسته های اصلی آنها و پرداختن به مشکلات اصلی مردم باز دارد.» ۱۷۰ نماینده مجلس افزوده بودند: «مردم از رییس جمهور و سایر مسوولان انتظار دارند که به مسائل اساسی کشور مانند اشتغال جوانان، جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی، جلوگیری از قاچاق و واردات بی رویه کالاها و حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با مفاسد اجتماعی در سطح کشور بپردازند و لازم است دولت به جای دخالت در امور قوای دیگر و نفی جایگاه مجلس که نهاد اصلی مردم سالاری دینی است به وظایف خود عمل کند.»

تحلیل لاریجانی از سفر احمدی نژاد به نیویورک

لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس، در مورد چند موضوع دیگر نیز اعلام موضع کرد. از جمله به اقدامات سپاه پاسداران در هلاکت عاملان انفجار تروریستی مهاباد اشاره کرد و گفت: پاسداران عزیز ما در شرق و قرارگاه حمزه سیدالشهدای سپاه با اقتدار و در زمان کوتاه پاسخ عناصر کثیف و خائن را دادند. رییس مجلس افزود: تصور اولیه این بود که آمریکا از این سرعت عمل پند گرفته باشد که دست از رفتار سبکسرانه نسبت به ملت ایران بردارد؛ اما تعجیل آنها در بیان حرف‌های تکراری نشان داد، دچار خواب عمیقی هستند.رییس قوه مقننه همچنین گفت: این همه عکس‌العمل نسبت به سخنان رییس جمهور محترم در سازمان ملل تعجب‌آور است و یک فضاحت برای آقای اوباما است که کاخ سفید با عجله با بی بی سی فارسی تماس می‌گیرد تا تدارک برنامه‌ای را ببینند. وی افزود: تعجب‌آور است کشوری که داعیه مدیریت جهانی دارد، چگونه صدای نفرت ملت ایران را نمی‌شنود.