تنبلی فرهنگی و بی‌سوادی مدرن در جامعه

فرهنگ و هنر - دکتر قطب‌الدین صادقی معتقد است: آنچه در ایران به نام تئاتر خیابانی می‌شناسیم تئاتر خیابانی نیست، بلکه ترجمه نادرستی است از تئاتر که به آن «آژی‌پروپ» می‌گویند. این کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه که شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه در حاشیه جشنواره تئاتر مریوان در کارگاه آموزشی‌اش با نام تئاتر خیابانی «از ایده تا اجرا» سخن می‌گفت با بیان این مطلب به ایسنا گفت: تئاتر «آژی‌پروپ» نوعی تئاتر تهییجی و تبلیغی است که هم مردم را به هیجان می‌آورد و هم به تفکر وامی‌دارد.

کارگردان نمایش «نبرد» در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره خرده نمایش‌های میدانی در ایران اضافه کرد: آنچه در فرهنگ سنتی خودمان به عنوان خرده نمایش‌های میدانی می‌شناسیم، مجموعه بازی‌هایی است که در دوره فئودالی (روستانشینی) مهم‌ترین عملکردشان خلق تفنن و سرگرم کردن مردم بود.

او یادآور شد: در دوره صفویه با توسعه شهرها این خرده نمایش‌ها وسعت گرفت؛ اما از آنجا که هنوز هنر نهادینه نبود به این گونه‌های نمایشی خرده نمایش گفته می‌شد؛ چرا که حتی در دوره صفویه هنرمندان پست‌ترین اقشار و خارج از دایره رسمی جامعه بودند. آنها جا و مکانی نداشتند و در میان روسپیان زندگی می‌کردند. بنابراین کسانی که کارشان خلق سرگرمی بود، به شکل نمایش‌های میدانی در اطراف شهرها برنامه اجرا می‌کردند که این برنامه‌ها بخشی از فرهنگ شادی آفرین مردم بود.