همچنان زنده؛ با همه بی مهری ها!

عکس: مهر- از خسرو سینایی در مراسم افتتاحیه تقدیر شد

پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی و رضا کیانیان بهترین بازیگران سینمایی جنگ ایران

آژانس شیشه‌ای، سفر به چزابه و لیلی با من است؛ بهترین فیلم‌های جنگی سینمای ایران نگاه سوم - خاطره گونه‌ای که تنها متعلق به سینمای‌ایران است، زنده شد، گونه سینمای دفاع مقدس. در شرایطی که سینمای‌ایران هیچگاه پایبند ژانرها نبوده است،در دوره جنگ و پس از جنگ هشت ساله به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که در آن هشت سال وجود داشت، گونه‌ای را پایه گذاشت که هم قاعده دارد و هم راس. فیلم‌های خوبش هم کاملا مشخص است؛ دیده‌بان، مهاجر، سفر به چزابه و آژانس شیشه‌ای. در ‌این شرایط است که می‌شود به‌این سینما بالید و قدرش را دانست. قدری که ظاهرا در‌این سال‌ها خیلی دانسته نشده است. در ‌این روزها با خاطره سینمای خوب دفاع مقدس، می‌نشینیم و بر یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس نظر می‌کنیم. یازدهمین دوره‌ای که مراسم افتتاحیه‌اش با حضور هنرمندان و مدیران دوشنبه شب در میان نورافشانی در تالار وحدت آغاز شد. در ابتدای این جشن؛ پس از پخش فیلمی از روند انتخاب و داوری آثار و همچنین فعالیت سایر بخش‌های جشنواره، محمد خزایی (دبیر جشنواره) روی سن آمد و با اشاره به یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس گفت: جنگ تحمیلی علیه ما سال‌ها است که پایان یافته است، اما مبارزه تمام نشده است. مبارزه علیه جهل و ظلم پیچیده‌تر از جنگ رودررو است. دفاع مقدس ما میراثی عمیق و لایتناهی است.

وی ادامه داد: هرچند که از بعضی دوستان و توفانی که برای خاموش کردن فرهنگ دفاع مقدس آمده بود، دلگیر بودیم، اما امروز به بزرگداشت یاد شهدا دلخوش هستیم، زیرا زنده نگه داشتن مقاومت امروز مانند خود مقاومت است. عبور از موانع بسیار جز با توکل به خدا و همت مضاعف میسر نبود. امیدوارم جشنواره یازدهم نقطه عطفی در میان جشنواره‌های قبلی باشد. در ادامه مراسم، فیلم «نشانی» ساخته پژمان لشکری‌پور که شامل خاطره‌گویی رسول ملاقلی‌پور بود، پخش شد و بخش نکوداشت رسول ملاقلی‌پور با حضور سردار محمدرضا نقدی، محمدرضا شرف‌الدین، جعفری (مدیرکل حوزه ریاست صدا و سیما) برگزار شد و تندیس جشنواره، همراه لوح تقدیر به خانواده فقید ملاقلی‌پور تقدیم شد.

در ادامه مراسم افتتاحیه، بخش بزرگداشت محمدحسین حقیقی با پخش مصاحبه‌ای از وی برگزار شد. در این بخش تندیس جشنواره و لوح تقدیر و سکه بهار آزادی توسط محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما)، محمد خزایی و علیرضا سجادپور (مدیرکل نظارت و ارزشیابی) به محمدحسین حقیقی اهدا شد. حقیقی طی سخنان کوتاهی با اشاره به رشادت‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس گفت: یادبود حقیقی، یادبود کسانی است که در زندگی او دخیل هستند و آنها افرادی نیستند جز مادر مومنه من و بعد همسرم که تا آخرین لحظات عمر با من بود و فرزندانم که بود و نبودم را تحمل کردند و بیماری مرا تاب آوردند. حقیقی با تقدیر از مدیران گذشته صدا و سیما و وزارت ارشاد گفت: باید در بین مدیران صدا و سیما و وزارت ارشاد از محمد انوار و سیدمحمد بهشتی تشکر کنم و سپاس ویژه داشته باشم از تمام کسانی که بی‌ادعا در صدا و سیما به جبهه‌ها رفتند و صدا و سیما از آنها هیچ تشکری نکرد. یابود حقیقی، یادبود سینمای جنگی است که با همه بی‌مهری‌ها زنده است. من این جایزه را پس از دریافت به موزه سینمای دفاع مقدس تقدیم می‌کنم؛ زیرا معتقدم آنچه که باید تقدیر شود سینمای دفاع مقدس است. در ادامه مراسم، نفرات برتر بخش‌های مختلف تقدیر شدند. در بخش تصویر انقلاب از خسرو سینایی کارگردان فیلم «هیولای درون» و هادی مشکات و مرحوم امیر قویدل تهیه‌‌کننده و کارگردان «ترن» تقدیر شد. خسرو سینایی در هنگام دریافت تندیس جشنواره گفت: بسیار خوشحالم که بعد از ۲۵ سال فیلم هیولای درون دوباره مطرح شد. من به اینجا آمدم تا اعتراف کنم شما که در این تالار هستید را بسیار دوست دارم. با سرنوشت «هیولای درون» بازی شد. امروز از فضای سوءظنی که در فضای هنر می‌بینم، رنج می‌برم. موضوع فیلم «هیولای درون» این بود که آگاه باشید و به وجدان در زندگی اجتماعی توجه کنید، اما متاسفانه زمانی که این فیلم تمام شد، فیلم توقیف شد. من گفتم مهم نیست، مهم این است که بتوانم صدای همکارانم را به مسوولان برسانم و بگویم که به سینماگران اعتماد کنند. آنها هم اهل این جامعه و مملکت هستند و آن را دوست دارند. همچنین در بخش تجلیل از بازیگران سینمای ایران از ۹ بازیگر سینمای ایران با حضور داود رشیدی، جواد جباری، محمدرضا شرف‌الدین، محمد خزایی و سیدهادی منبتی تقدیر شد. در بخش نظرسنجی از مردم و روزنامه‌نگاران، ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور، احمدرضا درویش و عزیزالله حمیدنژاد به عنوان برترین کارگردان‌ها در ۳۰ سال انقلاب اسلامی معرفی شدند. همچنین در بخش فیلمنامه ابراهیم حاتمی‌کیا نویسنده فیلمنامه آژانس شیشه‌ای، رضا مقصودی نویسنده فیلمنامه لیلی با من است، بهرام بیضایی نویسنده فیلمنامه باشو غریبه کوچک، عزیزالله حمیدنژاد نویسنده فیلمنامه هور در آتش معرفی شدند. در بخش بازیگری نیز پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی و رضا کیانیان به عنوان بازیگران برتر معرفی شدند. همچنین در بخش بهترین فیلم، فیلم آژانس شیشه‌ای، سفر به چزابه، لیلی با من است و هور در آتش به عنوان بهترین فیلم معرفی شدند.