اعتراض تجار هلند به تحریم ایران

دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست‌، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به مصوبه دولت ژاپن درباره تحریم یکجانبه ایران گفت: مسلما هر کشوری که وارد محدوده تحریم‌ها علیه ملت ایران شود، خود را از بهره‌مند شدن از ظرفیت بالای کشورمان محروم می‌کند و ما شرکای جدید را جایگزین آنها می‌کنیم؛ همزمان تجار هلندی بیانیه دادند که وضع تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران سبب خواهد شد تا شرکت‌های خارجی‌ بیش از شرکت‌های ایرانی‌ ضرر کنند. پیش از این اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای را فراتر از قطعنامه سازمان ملل علیه ایران به تصویب رساندند که ژاپنی‌ها هم از این تحریم‌ها علیه ایران اعلام تبعیت کردند. پاسخ ایران به تحریم‌های یکجانبه ژاپن

مهمانپرست: هر کشوری که وارد محدوده تحریم‌ها علیه ملت‌ایران شود، خود را از بهره‌مند شدن از ظرفیت بالای کشورمان محروم می‌کند

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به مصوبه دولت ژاپن درباره تحریم‌ایران گفت: مسلما هر کشوری که وارد محدوده تحریم‌ها علیه ملت‌ایران شود، خود را از بهره‌مند شدن از ظرفیت بالای کشورمان محروم می‌کند. مهمانپرست در گفت‌و‌گو با‌ «ایرنا» افزود:‌این نکته را باید متذکر شد که‌این کشورها با اقدامات‌این‌چنینی، ضمن‌ایجاد مشکل برای شرکت‌های خود و تضییع منافع ملی شان، فرصت را برای حضور سایر کشورها و رقبا فراهم خواهند کرد.

وی گفت: در رابطه با اقدامات کشورهایی که نسبت به تحریم و حرکت در جهت خلاف منافع ملت‌ایران گام برمی‌دارند، باید به ‌این نکته اشاره کرد که اصل تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل به صورت غیرقانونی علیه ملت ما صادر شده است. وی اظهار کرد: تحریم سازمان ملل تنها به‌این دلیل است که ملت‌ایران مایل به برخورداری از حقوق خود در استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای است و به همین سبب با فشار آمریکا و برخی کشورهای غربی به صورت غیرقانونی و غیرعادلانه و با تحریم‌های ناشی از قطعنامه شورای امنیت مواجه شده است.

به گفته وی، متاسفانه برخی از کشورها فراتر از قطعنامه غیرقانونی تحت فشارهای آمریکا اقدامات دیگری را نیز در‌این جهت دنبال کرده‌اند که مورد تایید و قابل توجیه برای ملت بزرگ‌ایران نخواهد بود. وی تاکید کرد:‌ این کشورها باید درنظر داشته باشند که حرکت‌های سیاسی به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ‌‌ایران در جهت‌ ایجاد فشار بر ملت بزرگ ما به منظور عقب‌نشینی از حقوق اساسی خود نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با تصریح ‌اینکه ملت‌ایران از قطعنامه‌ها و تحریم‌ها استقبال نمی‌کند، ادامه داد: اما فشارهای سیاسی و استفاده ابزاری از سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات یکجانبه برخی کشورها نیز تاثیری در ‌ایستادگی ملت‌ایران و پافشاری بر حقوق خود نخواهد داشت. این گزارش حاکی است که کابینه ژاپن روز جمعه طرح تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

خبرگزاری شینهوا در این رابطه گزارش داده است که تحریم‌های جدید ژاپن علیه ایران، شامل مسدود کردن دارایی‌های افراد و سازمان‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای آن و انجام اقدامات سختگیرانه در معاملات اقتصادی با ایران است. همچنین محدودیت‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری ژاپن در پروژه‌های نفت و گاز در ایران وجود دارد. کابینه ژاپن به صورت یکجانبه و در همسویی با غرب تحریم‌های جدید را علیه ایران تصویب کرده است. بر اساس این گزارش، آمریکا بر ژاپن و چین برای کاهش واردات نفت از جمهوری اسلامی ایران در ادامه تحرکات خصمانه کاخ سفید فشار وارد کرده است.در همین رابطه یکی از اعضای دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتی تحکم‌آمیز گفت: ما به چین و ژاپن و برخی از کشورهای دیگر گفته‌ایم که مناسبات تجاری خود با ایران را به ویژه در بخش واردات نفت به کمتر از آنچه تاکنون بوده کاهش دهند.

شرکای تجاری جدید جایگزین می‌شوند

مهمانپرست همچنین صبح یکشنبه در گفت‌وگوی ویژه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با اشاره به ستادهای ویژه در وزارت خارجه و دولت برای مقابله با تحریم‌ها گفت: هر کشوری بر خلاف منافع ملی ما عمل کند، خودش را از بازار بزرگ ایران محروم می‌کند و ما شرکای جدید تجاری را جایگزین آنها می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به بحران اقتصادی کنونی در جهان اظهار کرد: شرکت‌های خصوصی در حال حاضر تحت فشار هستند و هر تحریمی که این شرکت‌ها را مجبور کند خودشان را از همکاری با ایران محروم کنند، به معنای از دست دادن شغل کسانی است که در این شرکت‌ها مشغول به فعالیتند و همچنین ورشکسته شدن این شرکت‌ها که در نهایت فشارهای سنگینی را بر دولت‌هایشان وارد می‌کند. میل خودشان است، اگر می‌خواهند وارد مسیری شوند که به منافع خودشان ضربه بزنند، می‌توانند این کار را انجام دهند. ما تدارک لازم را برای جایگزین کردن شرکای جدید دنبال می‌کنیم.

بیانیه ۱۰۰ تاجر هلندی در اعتراض به تحریم‌ها علیه‌ایران

همزمان با‌این تحول‌، ۱۰۰ تاجر هلندی با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: تحریم‌ها علیه‌ایران شرکت‌های اروپایی را در مقایسه با همتایان خود در سایر نقاط جهان، در موقعیت پایین‌تری قرار می‌دهد و آنها را از محرومیت‌های بیشتری برخوردار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از ۱۰۰ نفر از تجار هلندی در اعتراض به وضع تحریم‌ها علیه ج.ا.ایران و محدودیت‌های‌ایجاد شده بر سر راه فعالیت‌های تجاری آنان، جلسه‌ای را با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد و وزارت امور مالی هلند در محل سازمان توسعه تجارت‌این کشور برگزار کردند. در‌این نشست، فعالان تجاری و اقتصادی هلندی اظهار داشتند که به سیاست کاری ندارند و تحریم‌ها بیش از آنکه به‌ایران صدمه بزند، به منافع شرکت‌های تجاری هلندی لطمه وارد کرده است. انجمن تجاری هلند و‌ایران به دنبال‌این نشست، با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی که پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های هلندی یافته است، مواضع و دیدگاه‌های خود را در‌این خصوص ارائه نمود.

در‌این بیانیه آمده است:

«تجارت در سیاست دخالت نمی‌کند؛ اما سیاست در تجارت مداخله می‌کند.»

بر اساس شعار فوق‌، انجمن تجاری هلند و‌ایران (نیبا) نشستی توجیهی را در مورخ اول سپتامبر ۲۰۱۰ برای فعالان تجاری هلندی در خصوص مفاد و پیامدهای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه‌ایران برگزار کرد. حدود یکصد نماینده از بخش‌های تجاری و صنعتی با تخصص‌های مختلف از جمله نظارت و کنترل تجهیزات، تولیدات کشاورزی، آهن و فولاد، خدمات مالی و... در‌این نشست شرکت کردند.

این انجمن، یک سازمان خصوصی است که تجار هلندی را که روابط و منافع تجاری با ‌ایران دارند، با هم مرتبط می‌سازد. نیبا همچنین با سازمان توسعه تجارت هلند نیز در ارتباط است. بحث‌های سیاسی بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌ایران در سال‌های اخیر منجر به وضع چندین تحریم بین‌المللی علیه ‌ایران شده است. نیبا به عنوان یک سازمان خصوصی، هیچ‌گونه قضاوتی درباره‌ اینکه‌ این تحریم‌های سیاسی توجیه پذیرند یا خیر نمی‌کند. ‌این موضوعی در حیطه وظایف دولت است؛ اما بخش تجاری و بازرگانی تاثیری مستقیم از تحریم‌های تحمیل شده پذیرفته است. بر همین اساس، نیبا مایل است نکاتی را ارائه نماید:

۱. نیبا خاطر نشان می‌سازد که تحریم‌های اتحادیه اروپا که بر پایه قطعنامه شورای امنیت وضع شده، از تحریم‌های شورای امنیت بسیار فراتر است.

۲.این تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی را در مقایسه با همتایان خود در سایر نقاط جهان، در موقعیت پایین تری قرار داده و آنها را از محرومیت‌های بیشتری برخوردار می‌کند.

۳. به‌خاطر تحریم‌های اعلام شده، شرکت‌هایی که تاکنون کالاها و خدماتی به‌ایران صادر کرده ولی بهای آن را وصول نکرده‌اند و طرف‌های ‌ایرانی هم حاضر به پرداخت آنها هستند، اما با محدودیت‌های نقل و انتقال پول مواجهند، با خطر جدی دریافت مطالبات خود مواجه بوده و نمی‌توانند مطالبات خود را وصول نمایند. در ‌این خصوص نه طرف‌های ‌ایرانی بلکه صادرکنندگان اروپایی و حتی اگر بخواهیم ادعا کنیم دولت‌های ملی اتحادیه اروپا متضرر خواهند شد.

۴.به دلیل تفاوت چشمگیر قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های اعلام شده اتحادیه اروپا،‌ این نکته هم قابل توجه است که در آینده کالا‌ها و خدماتی که ‌ایران نیاز دارد، توسط صادرکنندگان سایر کشورها به جز اروپا تامین خواهد شد. نتیجه‌ اینکه ‌ایران کماکان نیازهای خود را تامین کرده؛ اما ‌این شرکت‌های اروپایی هستند که دیگر نمی‌توانند کاری انجام دهند.

۵. تجربه تاریخی تحریم‌های تجاری بین‌المللی نشان می‌دهد که بازار، در هر صورت راه خود را پیدا خواهد کرد. تفاوت فاحش میان رهیافت تحریمی‌شورای امنیت و اتحادیه اروپا نمونه‌ای از‌این دست است.

۶. نیبا انتظار ندارد که در کوتاه مدت سازمان ملل و اتحادیه اروپا در‌این خصوص دیدگاه‌های خود را به هم نزدیک نمایند. واقعیت‌هایی عینی همچون وجود یک قرارداد ۲۵ ساله میان چین با ‌ایران برای تامین انرژی خود و روابط تاریخی میان روسیه و‌ ایران (‌از جمله درگیر بودن روسیه در ساخت نیروگاه اتمی ‌ایران) دلایلی هستند که فرضیه بالا را محتمل‌تر می‌کنند.

۷. جمع‌بندی نیبا ‌این است که با توجه به خواست سیاسی بین‌المللی برای سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه‌ ایران و تفاوت‌های رهیافتی میان شورای امنیت و اتحادیه اروپا، ‌این تحریم‌ها به سختی‌ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ( امکان تاثیر پذیری‌ایران کمتر خواهد بود) اما بخش تجاری در اتحادیه اروپا و به تبع آن در هلند به شدت از آن تاثیر خواهند پذیرفت.

اعتراض رییس انجمن تجار ایران و هلند

ازسوی دیگر رییس انجمن تجاری ایران و هلند(نیبا) گفت که وضع تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران سبب خواهد شد تا شرکت‌های خارجی‌ بیش از شرکت‌های ایرانی‌ ضرر کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «مایکل راس»، رییس انجمن تجاری ایران و هلند در گفت‌وگو با رادیو هلند درباره حجم مبادلات تجاری بین شرکت‌های هلندی و ایرانی‌ نیز گفت: صادرات و واردات میان هلند و ایران سالانه حداقل یک میلیارد یورو است و این تحریم‌ها برای تجارهلندی ضرر و زیان زیادی به همراه دارد.

عکس: ایرنا