دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: جلوگیری از واردات کالاهای مضر، بازبینی فهرست کالاهای وارداتی و نیز موکول شدن برداشت از حساب یارانه‌ها به پس از اصلاح قیمت‌ها مهم‌ترین اخباری بود که دیروز وزیر اقتصاد پس از پایان جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران اعلام کرد‌. شمس‌الدین حسینی در پاسخ به «دنیای اقتصاد» که از وی درباره سیاست‌های جدید دولت برای جلوگیری از واردات کالا پرسیده بود، تصریح کرد: این سیاست‌ها قرار است تصویب شوند و سپس در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد‌. وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مدیریت واردات گفت‌: قرار است کمیته اجرایی ماده ۱ قانون صادرات و واردات، که وظیفه تنظیم امور تجاری کشور را دارد و با مسوولیت وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود‌، فهرست کالاهای وارداتی را بازبینی کند. وی اضافه کرد: کالاهای وارداتی در ۳ دسته ضروری و مفید‌، زاید و مضر طبقه‌بندی می‌شوند و براین ‌اساس درباره واردات آنها تصمیم‌گیری می‌شود. به گفته وزیر اقتصاد‌، باید واردات کالاهایی که مفید و ضروری هستند صورت پذیرد، اما باید حجم واردات کالاهایی را که زاید هستند متناسب با نیاز کشور بررسی شود و جلوی واردات کالاهایی که مضر هستند، بایستی گرفت‌. وزیر اقتصاد در توضیح بیشتر این مطلب اضافه کرد‌: طبق قانون برنامه چهارم توسعه به جز موارد خاصی در دولت اختیار منع واردات نداریم. البته در برخی موارد که مشکل شرعی و فنی دارند قضیه متفاوت خواهد بود‌؛ اما ممکن است در بررسی‌ها برخی از کالا‌ها جز واردات زاید یا مضر قرار بگیرند که چنانچه قرار باشد جلوی واردات آنها گرفته شود نیازمند تسهیل در مواد قانونی است‌.

نمی‌توان قیمت‌ها را به بند کشید

وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در جایی اعلام کردید که آزادسازی قیمت‌ها پیش از هدفمندکردن یارانه‌ها صورت گرفته و قیمت‌ها در بند نیستند، اما رییس‌جمهور می‌گویند که آزادسازی قیمت‌ها قبل از اجرای قانون یارانه‌ها رخ نخواهد داد، اظهار کرد: رویه قیمت‌گذاری بخش عمده‌ای از کالاها در کشور ما از طریق ساز و کار بازار تعیین می‌شود، بنابراین نمی‌توان قیمت‌ها را به بند کشید. حسینی ادامه داد: مسوولیت قیمت‌گذاری برخی از کالاها به برخی دستگاه‌ها سپرده شده است و برای همین منظور در سال ۸۲ ستاد کنترل بازار تشکیل شد که روند قیمت‌گذاری بر روی برخی اقلام از سوی این ستاد به صورت اجباری صورت گرفت. وزیر اقتصاد با اشاره به واگذاری تعیین قیمت‌ها به کار گروه طرح تحول اقتصادی اذعان کرد: این کارگروه نیز به مانند ستاد کنترل و تنظیم بازار رویه قیمت‌گذاری‌ها را کنترل خواهد کرد. به گفته این عضو هیات دولت زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و واریز پول به حساب مردم بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده انجام و اعلام خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ابتدا حساب‌های بانکی دریافت یارانه‌های نقدی برای مشمولان شارژ می‌شود؛ اما برداشت از آن موکول به زمان اصلاح قیمت‌ها خواهد شد.

فرزین‌: یارانه پس از واریز قابل برداشت است

اظهارات وزیر اقتصاد درباره موکول شدن زمان برداشت از حساب یارانه‌ها به پس از اصلاح قیمت‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی اعلام کرده بود که یارانه نقدی واریز شده به حساب سرپرست خانوارها قابل برداشت خواهد بود. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اتمام زمان ثبت نام برای افتتاح حساب‌های بانکی در اوایل شهریور ماه‌، گفته بود «وقتی مرحله ثبت نام انجام شد تقریبا این آمادگی در دولت وجود دارد که یارانه نقدی را واریز کنیم و عملا این شرایط در شهریور ماه به وجود خواهد آمد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارت اعتباری یارانه نقدی که در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد صرف کسر و برداشت هزینه انرژی آنها می‌شود یا وجوه آن به صورت نقد قابل برداشت است، اعلام کرده بود کارتی که برای واریز یارانه نقدی در اختیار مردم قرار داده می‌شود در مرحله اول محتوی پول نقد و قابل برداشت است.