درخواست دو مجوز قانونی برای سخت‌گیری وارداتی

عکس: خبرگزاری مهر، رئوف محسنی وزیر بازرگانی برای «سختگیری در واردات» از مجلس دو مجوز قانونی خواست

سهمیه‌گذاری واردات و منع واردات برخی کالاها

محمدرضا باهنر، رییس کمیسیون تلفیق مامور تدوین طرح مدیریت واردات در مجلس شد

هادی چاوشی- «سهمیه‌گذاری واردات» و «منع واردات برخی کالاها» دو پیشنهاد تازه وزیر بازرگانی به مجلس برای مدیریت واردات به کشور است که احتمالا هفته آینده و در قالب طرحی دوفوریتی در قوه مقننه بررسی خواهد شد.

مهدی غضنفری که روز گذشته برای پاسخگویی به سوال نماینده سمنان درباره واردات مرغ و سیب به مجلس رفته بود، به جای توضیح دادن درباره این دو کالای مشخص، از نمایندگان خواست خلأ قانونی برای «مدیریت واردات» را پر کنند تا این موضوع به کلی حل شود. غضنفری با ناکافی دانستن ابزارهای «استانداردگذاری فنی» و «تعرفه‌گذاری» برای کنترل واردات کالاهای مختلف به کشور از نمایندگان خواست بر خلاف آنچه در ماده ۳۳ برنامه چهارم آمده است، اختیار «سهمیه‌گذاری» و «منع واردات برخی کالاها» را نیز به دولت بدهند.

وزیر بازرگانی همچنین گفت که با رییس مجلس و روسای کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه توافقاتی صورت گرفته و محمدرضا باهنر، رییس کمیسیون تلفیق مامور شده است یا در قالب طرحی دو فوریتی یا در چارچوب برنامه پنجم، زمینه اعطای این مجوزها به دولت را فراهم کند.

وزارت بازرگانی در برابر واردات اقتدار ندارد

مهدی غضنفری در نطق خود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واردات دو موضوع فرآیند و مدیریت مطرح است، اظهار کرد: فرآیند واردات سه مرحله دارد که در مرحله نخست، ۳۰ ‏دستگاه تخصصی استانداردهایی را مشخص کرده‌اند و واردکنندگان باید مجوز واردات را از آن دستگاه‌ها اخذ کنند.‏

وزیر بازرگانی گفت: مرحله دوم در فرآیند واردات، ثبت سفارش است که وزارت بازرگانی آن را بر عهده دارد و در ‏مرحله سوم کالای وارد شده با مجوزها و مدارک در گمرک انطباق داده و ترخیص می‌شود.‏

وی تصریح کرد: وزارت بازرگانی تنها در یکی از این سه مرحله نقش دارد و آن مرحله ثبت سفارش است که این مرحله هم صرفا یک کار آماری است و ما نمی‌توانیم در مورد ثبت سفارش‌ها اعمال نفوذ کنیم. به همین دلیل ما در جلسه قبلی هیات دولت موضوع را به طور مفصل مطرح کردیم، تا راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

غضنفری افزود: بر اساس ماده ۳۳ برنامه چهارم توسعه، دولت تنها می‌تواند از طریق تعرفه‌گذاری یا تعیین استانداردهای فنی، واردات را کنترل کند؛ از این رو وزارت بازرگانی برای سهمیه‌گذاری یا منع واردات مجوز ندارد. وی استانداردگذاری فنی را برای مدیریت واردات ناکافی دانست و گفت:‌ همین هفته که ما لیست ۱۷۰ کالای ممنوعه برای واردات را اعلام کردیم، ابتدا از موسسه استاندارد خواستیم آنها را به لحاظ فنی بررسی کند و بعد که این کالاها از نظر استانداردهای فنی رد شد، آن فهرست را اعلام کردیم، اما وزارت بازرگانی راسا نمی‌تواند اقدام به ممنوع کردن واردات برخی کالاها کند.

وزیر بازرگانی با اشاره به نقش وزارتخانه متبوعش در تعرفه‌گذاری واردات گفت: تعیین تعرفه توسط ۹ دستگاه انجام می‌شود که همه آنها دور هم جمع می‌شوند و در خصوص تعرفه‌ها رای می‌دهند؛ وزارت بازرگانی در این شورا تنها یک رای دارد و قانونگذار اجازه تعیین تعرفه‌ را به وزارت بازرگانی نداده است. با این حال امسال ۲۰۰ ردیف تعرفه‌ای بین ۲۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

او وزارت بازرگانی را در زمینه کنترل واردات فاقد اقتدار دانست و اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنایع خودشان مجوز واردات صادر می‌کنند و ما در این زمینه اختیاری نداریم.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه وزارت بازرگانی نمی‌تواند برای واردات سهمیه تعیین کند، چراکه قانون اجازه این کار را به این وزارتخانه نمی‌دهد، تصریح کرد: بعد از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در جمع کارگزاران نظام، ما چند جلسه با رییس مجلس داشتیم تا این خلأ قانونی برای واردات اصلاح شود و این اختیار به دولت داده شود. در نتیجه آقای باهنر مسوول این موضوع شد تا مجوز کنترل واردات، یا در لایحه برنامه پنجم منظور شود یا اینکه با ارائه لایحه یا طرحی دو فوریتی تامین شود.

وزیر بازرگانی همچنین از مجلس خواست به یک یا دو دستگاه دولتی برای کنترل واردات اقتدار بدهد و تصریح کرد: در شرایط تحریم انتظار ما از مجلس این است که به ما کمک کند تا با تصویب قوانین سختگیرانه در مقابل واردات، این موضوع را بهتر کنترل کنیم که مطمئنا با این اقدام، دستورات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز عملی می‌شود.

بود و نبود وزارت بازرگانی فرقی نمی‌کند؟

در جلسه علنی دیروز مجلس، مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان که به عنوان سوال کننده از وزیر بازرگانی نطق می‌کرد، در واکنش به سخنان غضنفری درباره عدم اقتدار این وزارتخانه در برابر واردات گفت: متاسفم بگویم که فرمایشات آقای غضنفری یعنی اینکه اگر ما درب وزارت بازرگانی را تخته کنیم، فرقی با وجود داشتنش نمی‌کند. وی افزود: ما این نکته را قبول داریم که آقای غضنفری می‌گوید ۹ دستگاه و سازمان در تعیین تعرفه‌ها حضور دارند و رای می‌دهند؛ ولی وزارت بازرگانی باید در این خصوص مدیریت کند و آن دستگاه‌ها را توجیه کند.

کواکبیان همچنین گفت: برخی از دوستان در وزارت بازرگانی فکر می‌کنند که تا تقاضای مرغ افزایش می‌یابد با یک مجوز واردات، می‌توانند بازار را تنظیم کنند. تنظیم بازار با واردات که هنر نیست.

نماینده سمنان در مجلس یادآور شد: واردات بی‌رویه بسیاری از تولیدگران ما چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی یا خدمات را به روزگار سیاه نشانده است و کشاورزان اعم از برنج‌کاران، چای‌کاران و مرغداران به دلیل واردات بی‌رویه با سختی روزگار می‌گذرانند.

کواکبیان با بیان اینکه ما در سال ۸۸ حدود ۸۰ میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشتیم، گفت: روز سه‌شنبه وزارت بازرگانی اعلام کرد که ۱۷۰ کالای بی‌کیفیت چینی در کشور وجود دارد و خود این وزارتخانه اسامی این کالاها را اعلام کرد، اما نگفتند که تا چه حد ارز برای این کالاهای بی‌کیفیت چینی از کشور خارج شده است.

وی خطاب به غضنفری یادآور شد: وزارت بازرگانی در دو مرحله ثبت سفارش و تعرفه‌های واردات نقش دارد. سوال بنده این است که تا چه حد این وزارتخانه به وظیفه خود در این دو مرحله عمل کرده است؟

نماینده سمنان اضافه کرد: به گفته‌ رییس اتحادیه‌ مرغداران، ۳۰ درصد ظرفیت تولید مرغ داخل در حال از دست رفتن است و تنها از ۷۰ درصد از این ظرفیت استفاده می‌شود. بعد در این شرایط ما از ترکیه مرغ گرم وارد می‌کنیم. کواکبیان با اشاره به انواع میوه‌های وارداتی به کشور اضافه کرد: کاش پیش از فرمایشات رهبری، وزارت بازرگانی به دنبال لایحه‌ سختگیری برای واردات بود. اگر واقعا این بحث مطرح است چرا تاکنون به فکر آن نیفتاده‌اید؟ حتما رهبری باید به ما نهیبی بزند و تلنگری وارد کند؟ این، ضعف مدیریت را نشان می‌دهد.

نماینده سمنان در پایان اظهارات خود خطاب به محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: چنانچه وزیر بازرگانی قول بدهد که هرچه سریع‌تر لایحه سختگیری در واردات را به مجلس بیاورد، من اعلام می‌کنم که نیازی به رای‌گیری برای سوال از وزیر نیست؛ چراکه بنا ندارم کسی را اذیت کنم.

ابوترابی فرد نیز در پاسخ به کواکبیان گفت: وزیر بازرگانی صراحتا در صحبت خود اعلام کردند که در اسرع وقت این لایحه را به مجلس خواهند آورد. به همین دلیل کواکبیان اعلام کرد که از پاسخ وزیر بازرگانی قانع شده و سپس به سمت غضنفری رفت و با او روبوسی کرد.

عکس: خبرگزاری مهر