زمینه برای گفت‌وگو با گروه وین فراهم است

عکس: ایرنا

دنیای‌اقتصاد- رامین مهمانپرست‌، سخنگوی وزارت خارجه از اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با گروه وین و فراهم بودن زمینه برای شروع این گفت‌وگوها خبر داد. مهمانپرست دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره زمان گفت‌وگوهای ایران و گروه وین (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا، فرانسه و روسیه) به منظور تامین سوخت رآکتور اتمی تهران، با بیان اینکه زمان این مذاکرات هنوز قطعی نشده است، گفت: ما برای نشست با اعضای وین اعلام آمادگی کردیم و فکر می‌کنیم الان زمینه برای شروع گفت‌وگوها فراهم است.

وی ادامه داد: به محض اینکه آنها جزئیات را اعلام کنند و بتوانیم در مورد زمان و مکان انجام گفت‌وگوها به توافق برسیم به امید خدا این کار زودتر شروع خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان و مکان گفت‌وگوهای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با ذکر این نکته که اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر( مهرماه سال‌جاری) به عنوان زمان این مذاکرات مطرح شده است، اظهار کرد: باید در خصوص تاریخ دقیق به توافق رسید.

مهمانپرست همچنین در خصوص حضور ترکیه و برزیل در گفت‌وگوهای وین اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث نشست جمهوری اسلامی ایران و اعضای گروه وین در رابطه با تبادل سوخت صورت خواهد گرفت و بیانیه تهران مبنا و چارچوب کار خواهد بود، مسلما حضور ترکیه و برزیل به عنوان کشورهای مستقلی که در بیانیه تهران نقش جدی و موثری داشتند، می‌تواند مفید باشد.

براساس این گزارش، تحت توافقی که در تاریخ ۱۷ ماه مه ( ۲۸ اردیبهشت سال‌جاری ) با میانجیگری برزیل و ترکیه در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای ایران حاصل و بعدها با عنوان «بیانیه سه‌جانبه تهران» از آن یاد شد، مقرر شد ایران یک‌هزار و ۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با درصد غنای پایین خود را برای تبادل با سوخت هسته‌ای به ترکیه ارسال کند.

به دنبال امضای این توافقنامه، آمریکا از وعده‌های پیشین خود مبنی بر پذیرش چنین توافقنامه‌ای سرباز زد و ضمن رد آن برای تصویب هرچه سریع‌تر قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران تلاش کرد. اندکی پس از امضای بیانیه سه‌جانبه تهران، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به تصویب رسید؛ اما ترکیه و برزیل به عنوان اعضای این شورا همچنان بر موضع خود پافشاری کردند و به این قطعنامه رای منفی دادند. بنا بر این گزارش، کشورهای گروه وین در تاریخ قبل از تصویب تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه ایران (۱۹ خرداد سال‌جاری)، سوالاتی را در خصوص بیانیه سه‌جانبه ایران مطرح کرده بودند که ایران به سوالات یاد شده پاسخ داد. در این چارچوب، مقرر شده است که جزئیات و مسائل فنی در گفت‌و‌گو میان مقامات ایران و نمایندگان کشورهای یاد شده بررسی شود.

تولید سوخت هسته‌ای در دستور کار

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی خود در واکنش به اظهارات مقامات برخی از کشورها از جمله آلمان، مبنی بر اینکه با توجه به تامین سوخت نیروگاه بوشهر توسط روس‌ها، ایران دیگر نیازی به غنی‌سازی ندارد‌، گفت: اظهارات برخی مقامات کشورهای غربی مبنی بر اینکه با توجه به راه افتادن نیروگاه بوشهر لزومی به انجام غنی‌سازی در ایران نیست، خیلی جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: وقتی تاسیسات اتمی در یک کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند و قرار است در یک برنامه بلند‌مدت این فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز توسعه یابد، معنای آن این است که حتما نیاز به غنی‌سازی سوخت برای این تاسیسات وجود دارد.

وی افزود:‌ ما برنامه بلندمدتی را در دستور کار داریم و تعداد نیروگاه‌های اتمی ما برای تولید برق باید حداقل به ۲۰ برابر ظرفیت موجود بوشهر برسد. علاوه بر آن در خصوص مباحث تحقیقاتی و پزشکی مثل رآکتور تهران، نیازمند تاسیسات جدیدی هستیم و برای راه‌اندازی این تاسیسات برنامه‌ریزی می‌کنیم و برای تامین سوخت آن باید به فکر باشیم که در دستور کار ما قرار دارد.

احمدی‌نژاد به نیویورک می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور محمود احمدی‌نژاد در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: رییس جمهور کشورمان طبق برنامه مشخص و مدونی که انجام شده در مجمع عمومی حضور خواهد یافت و مطالب خود را عنوان می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اوباما حاضر به گفت‌وگو با احمدی‌نژاد خواهد شد، اظهار داشت: اینکه آقای اوباما چه برنامه‌ای را در دستور کار قرار دارد، می‌توانید از مسوول دفترش سوال کنید.

وی همچنین درباره انتصاب نمایندگان رییس جمهور در مناطق مختلف جهان نیز گفت: انتصاب نمایندگان ویژه رییس‌جمهور نشانگر اوج توجه دستگاه اجرایی کشور به موضوعات مهمی است که در عرصه سیاست خارجی وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشورهای منطقه و برای موضوعات مختلف یا مناطقی که حساسیت بیشتری دارند، معمول است نمایندگان به صورت ویژه انتخاب شوند تا حضور مسوولان رده بالای اجرایی در آن موضوعات موثر باشد. با توجه به حساسیت رییس جمهور و حضور جدی‌تر و بیشتر ایشان در موضوعات مختلف و مناطق مختلف، دستگاه سیاست خارجی با حمایت و حضور بیشتر ایشان به توفیقات بیشتری دست خواهد یافت و ما این مساله را گامی مثبت تلقی می‌کنیم.

گفتنی است: احمدی‌نژاد روز یکشنبه، اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، محمد مهدی آخوند‌زاده، و ابوالفضل ظهره‌وند را به ترتیب به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور خاورمیانه، نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور آسیا، نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور دریای خزر، و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان منصوب کرد.

توصیه به آمریکایی‌ها

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری دیروز خود به آمریکایی‌ها توصیه کرد که هر چه سریع‌تر از دخالت در امور داخلی عراق دست بردارند.

مهمانپرست درباره اظهارات جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا که نسبت به نقش ایران در بی‌ثباتی سیاسی در عراق هشدار داده است، گفت: اینکه آقای بایدن عنوان کرده که دخالت برخی کشورها می‌تواند به عدم ثبات در عراق منجر شود، حرف درستی است. توصیه ما این است که آمریکایی‌ها هر چه سریع‌تر از دخالت‌هایی که در امور داخلی عراق می‌کنند خودداری کنند و اجازه دهند مردم عراق با توجه به بلوغ سیاسی که دارا هستند، مشکلات خود را حل کنند.

وی همچنین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی که آزمایش جنگ‌افزارهای نظامی ایران را تهدیدی علیه منطقه و کشورهای همسایه برشمرده‌اند، گفت: مقاماتی که در رابطه با توان دفاعی کشور ما ابراز نگرانی می‌کنند، با هر نیتی که این کار را انجام می‌دهند، برداشت درستی ندارند. وقتی کشورها از توانایی دفاعی بالایی برخوردار می‌شوند در جهت ایجاد ثبات و بازدارندگی از هر نوع تعرض صورت می‌گیرد و اتفاقا در جهت از بین بردن تهدیدات و برقراری ثبات و امنیت موثرتر است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران با توجه به توانایی‌های بسیار بالای دفاعی در جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه نقش موثری خواهد داشت.

همکاری نیروهای امنیتی ایران و پاکستان

وی در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل نیروی امنیتی مشترک ایران و پاکستان با بیان اینکه ما و پاکستان در منطقه مرزی دچار مشکل فعالیت گروه‌های تروریستی هستیم که با کمک سایر کشورها از منطقه و فرامنطقه به حرکت خود ادامه می‌دهند و اقدامات تروریستی را در بر هم زدن امنیت ایران و پاکستان دنبال می‌کنند، اظهار داشت: ایران و پاکستان باید با همدیگر کار نزدیک‌تری را انجام دهند؛ به ویژه نیروهای امنیتی دو کشور که برای مقابله با فعالیت‌های گروه‌های تروریستی جدی هستند باید به صورت مشترک در مشاوره و رایزنی دائم، حرکت‌های تروریستی منطقه را خنثی کنند و امیدواریم این کار هر چه سریع‌تر صورت گیرد. مهمانپرست با ذکر این نکته که این گروه‌های تروریستی مربوط به منطقه ما نیستند و با کمک سایر کشورها به ویژه کشورهایی که فکر می‌کنند بر هم زدن آرامش منطقه ما منافع آنها را تامین می‌کند، حمایت می‌شوند، اظهار داشت: باید با تلاش و همکاری مشترک کشورهای منطقه ریشه تروریسم را در این منطقه از بین برد.

تابعیت مضاعف را قبول نداریم

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری خانم بهرامی شهروند ایرانی- هلندی در ناآرامی‌های عاشورا گفت: افرادی که غیر از تابعیت ایران، تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده‌اند به دلیل اینکه ما تابعیت مضاعف را قبول نداریم، این افراد را ایرانی می‌شناسیم و همانند سایر اتباع ایرانی در صورتی که جرمی مرتکب شده باشند یا اتهامی به آنها وارد شده باشد، قوه قضائیه به جرم آنها رسیدگی می‌کند و احکام عادلانه خود را در مورد اتهامات یا جرم‌هایی که احتمالا صورت داده باشند، صادر می‌کند.