دنیای اقتصاد- علی عسگری رییس سازمان امور مالیاتی طی یک کنفرانس مطبوعاتی از عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی از اردیبهشت ماه امسال خبر داد و اعلام کرد که با اجرای این طرح، همه اطلاعات ذی‌نفعان به سیستم جامع اطلاعاتی مالیاتی وارد می‌شود. عسگری در این کنفرانس مطبوعاتی که دیروز برگزار شد به تشریح برنامه‌های سازمان امور مالیاتی پرداخت و از جمله اعلام کرد که مذاکراتی را با اصناف در خصوص چگونگی اخذ مالیات برای سال آینده انجام داده‌ایم. رییس سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد

عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی

با اجرای طرح جامع مالیاتی همه اطلاعات ذی‌نفعان به سیستم ارائه می‌شود

دنیای اقتصاد - زهراواعظ: رییس سازمان امور مالیاتی کشور دیروز به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های سازمان متبوعش به عنوان یک سازمان حاکمیتی در امر مالیات به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

تحقق میزان درآمدهای مالیاتی‌، وضعیت طرح جامع مالیاتی‌، مشمولان جدید مالیات بر ارزش افزوده‌، امضای الکترونیکی و ساماندهی کدهای اقتصادی، موضوعاتی بود که رییس سازمان امور مالیاتی کشور در‌این نشست به آنان پرداخت . علی عسگری همچنین از رشد ۲۴ درصدی کل درآمدهای مالیاتی در ۴ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: درآمدهای مالیاتی مستقیم ۲۲ درصد و در مالیات ارزش افزوده کالا و خدمات ۳۳ درصد رشد اتفاق افتاده است. وی افزود: همچنین درآمدهای مالیاتی تیرماه ۸۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته که در مالیات مستقیم ۲۲ درصد و مالیات کالا و خدمات ۶۲ درصد رشد مشاهده می‌شود. رییس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: تا پایان تیرماه سال‌جاری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره اظهار نامه مالیاتی تقدیم سازمان شد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار اظهارنامه نسبت به سال قبل بیشتر بوده و در راستای شفافیت اظهارنامه مالیاتی گام برداشته شد.

فعالیت‌های جدید سازمان

عسگری با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی از ۱۰ سال قبل در برنامه سازمان مالیات قرار داشته گفت: امسال از اردیبهشت ماه با یک شرکت خارجی تدوین طرح شروع شده است. همچنین کار جدیدی که از۱۰ روز قبل به صورت آزمایشی در برخی ادارات شروع شده، خدمات مودیان است که تسهیلات جدیدی برای پرداخت کننده‌های مالیات از طریق پست انجام می‌شود. وی همچنین افزود: اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی طرح جدیدی بود که امسال شروع شد و از تجربه مالیات بر ارزش افزوده در آن به خوبی استفاده شد.

عسگری تصریح کرد: کار دیگر همزمان با ارائه اظهارنامه مالیاتی در یکی از ادارات شرق تهران انجام شد که دارندگان خودرو برای ارائه اظهارنامه مالیاتی نیاز به رجوع به ادارات ندارند و صاحبان تاکسی، وانت‌بار، مینی‌بوس و اتوبوس و کامیون که حدود ۴/۱ میلیون دستگاه خودرو هستند باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند و در مدت محدود مجبور به مراجعه به ادارات هستند، بنابراین اظهارنامه آنها علاوه بر دفاتر ادارات مالیاتی توسط دفاتر پست دریافت می‌شود.

گروه جدیدی از مشمولان گروه ب مشمول مالیات بر ارزش افزوده

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس در مورد مالیات بر ارزش افزوده گفت: برنامه جدید طرح مالیات بر ارزش افزوده این است که گروه جدیدی از مشمولان گروه ب در ۶ ماه دوم امسال مشمول مالیات ارزش افزوده می‌شوند. عسگری افزود: با هماهنگی اصناف و وزارت بازرگانی از سال آینده اجرای مالیات بر ارزش افزوده برای گروه ج از مشمولان شروع خواهد شد و تمام خرده‌فروشان تقریبا مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرند.

سهم مالیات از هزینه‌های جاری به ۵۰ درصد رسید

وی در مورد تامین بودجه جاری دولت از محل مالیات با توجه به تکلیف قانون برنامه چهارم توسعه گفت: سهم درآمد مالیاتی از بودجه عمومی و بودجه جاری دو شاخص مهم به شمار می‌رود که سهم درآمد مالیاتی از بودجه جاری در سال ۸۶ رقم ۷/۲۶ درصد بود، این رقم در حال حاضر اگر یارانه حامل‌های انرژی به صورت درآمد جمعی خرجی کنار گذاشته شود ۳۶ درصد و با احتساب آن حدود ۲۶ درصد خواهد بود. وی افزود: براساس آخرین عدد سهم مالیات از هزینه‌های جاری به ۵۰ درصد رسیده است.

امضای الکترونیکی امسال به نتیجه می‌رسد

عسگری با تاکید بر‌اینکه ارائه اظهارنامه‌ها در سال‌جاری کاملا الکترونیکی بود به نحوی که اظهارنامه‌ها در کمتر از ۳ ثانیه در سایت قرار می‌گرفت، گفت: بر اساس قانون مودیان باید اظهارنامه‌ها را با توجه به‌اینکه هنوز امضای دیجیتال در بخش مالیات‌ها راه‌اندازی نشده است، به صورت دستی به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند، اما اگر ‌این امضا راه‌اندازی شود به منزله تسلیم اظهارنامه به صورت دستی است.وی یکی از برنامه‌های مهم سازمان در سال جاری با همکاری وزارت بازرگانی را راه‌اندازی امضای دیجیتالی از سال‌ آینده اعلام کرد و افزود: اگر حقیقی‌ها اظهارنامه‌های خود را به صورت الکترونیکی به سازمان تحویل دهند به جای ۴۰ درصد، ۲۰ درصد مالیات می‌پردازند و ۸۰ درصد بقیه تقسیط می‌شود، همچنین مالیات اشخاص حقوقی نیز بستگی به شرایط، سابقه پرونده مالیاتی و خوش حسابی آنها دارد.

طرح جامع مالیاتی همه اطلاعات ذی‌نفعان را به سیستم می‌دهد

رییس سازمان امور مالیاتی در مورد طرح جامع مالیاتی گفت: در حال حاضر نرم‌افزارهای مختلف مشاغل، خودرو، املاک و مالیات بر ارث هر کدام جداگانه وجود دارد، اما در نرم‌افزار جامع مالیاتی بین این نرم‌افزارها ارتباط برقرار می‌شود و طرح یکپارچه مالیاتی در برنامه‌های مختلف اجرا می‌شود. وی گفت: امروز اگر کسی در اظهار نامه مشاغل از معافیت پایه مالیاتی برخوردار شود و سپس اظهارنامه مالیات بر ارث ارائه کند و در آن هم معافیت پایه برخوردار شود متوجه نمی‌شویم؛ اما با اجرای نرم‌افزار جامع مالیاتی ارتباط بین این نرم‌افزارها و نیز ۴۰ سازمان ذی‌نفع خارج از سازمان مالیاتی اطلاعات آن رصد و یکپارچه می‌شود.

عسگری تاکید کرد: ‌این سیستم تمام مودیان را به سه گروه تقسیم می‌کند. بر‌این اساس پرونده اظهارنامه‌های مالیاتی دارای ریسک بالا حتما بررسی و بدون توجه به اظهارنامه رسیدگی می‌شود، پرونده دارندگان ریسک متوسط به صورت موردی بازبینی می‌شود و پرونده مودیان دارای ریسک پایین ارزش بازنگری ندارد و به صرف اظهار نامه مودی با آن رفتار می‌شود.

اختلاف نظر با حسابداران رسمی‌

عسگری در مورد اختلاف نظر سازمان مالیاتی و گزارش حسابداران رسمی‌برای مودیان مالیاتی گفت: اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما ‌این به معنای اشتباه بودن گزارشات حسابداران رسمی‌نیست، اما احساس می‌شود که در برخی موارد گزارشات قبلی حسابداران نیاز به رسیدگی دارد، به نحوی که سازمان به اختلاف محاسبات در تشخیص مالیات‌ها برخورد می‌کند که‌این موضوع به جامعه حسابداران رسمی ‌منعکس شده است.

معافیت حق عضویت تشکل‌های حرفه‌ای از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

رییس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص معافیت مالیاتی تشکل‌های حرفه‌ای گفت: بر اساس اظهارنظر وزیر امور اقتصادی و دارایی، تشکل‌های حرفه‌ای فعلا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حق عضویت می‌توانند معاف باشند؛ اما در مراحل بعدی در طیف مالیاتی قرار خواهند گرفت. اعضای اتاق بازرگانی، تعاون و خانه صنعت و معدن در قالب حق عضویتی که پرداخت می‌کنند از مالیات معاف هستند.

وی مهلت قانونی برای پیاده‌سازی کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده را ۵ سال؛ یعنی تا پایان سال ۹۱ در تمام گروه‌های حرفه‌ای، شغلی و خدماتی که بیش از دو سال دیگر برای اجرای آن فرصت باقی است، اعلام کرد و گفت: قرار بود که تا پایان برنامه چهارم هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات‌ها تامین شود که برای اجرای ‌این کار به چند ابزار نیاز داریم.

دریافت اطلاعات برخی مودیان از سیستم بانکی

عسگری در خصوص ارتباط سازمان امور مالیاتی کشور با شبکه بانکی گفت: بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی می‌تواند اطلاعات بانکی برخی از مودیان را در صورت نیاز اخذ کند، اما ‌اینکار یک ارتباط همزمان نیست؛ همچنین ‌این اختیار به وزیر امور اقتصادی و دارایی داده شده است. در طرح جامع مالیاتی اطلاعات مودیان در صورت نیاز به صورت آنلاین در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

اطلاعات مالیاتی به شرکت خارجی نمی‌دهیم

عسگری در پاسخ به ‌اینکه چرا طرح جامع مالیاتی توسط شرکت خارجی تهیه می‌شود، گفت: شرکت خارجی اطلاعاتی از ما دریافت نمی‌کند بلکه یک نرم‌افزار در سیستم مالیاتی کشور پایه‌گذاری و برقرار می‌کند که براساس اطلاعاتی که سازمان مالیاتی در اختیار آن قرار می‌دهد و نام کسی در آن اطلاعات وجود ندارد بلکه فقط دیتا و عدد و رقم در آن وجود دارد و آمار چند سال قبل را ارائه می‌دهیم که اطلاعات آن سوخت شده باشد.

اصناف باید مجهز به ماشین فروش شوند

عسگری در ادامه افزود: در حال حاضر برای مالیات سال آینده تاکنون دو جلسه با اصناف و وزارت بازرگانی برگزار شده و شورای اصناف نیز راغب است توافق‌نامه با سازمان مالیاتی و قراردادن ماشین فروش و واحدهای صنفی انجام شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مشمولان بند ج تا دارای ماشین فروش نشوند حساب و کتاب و دفتر درآمد هزینه برای آنها معنا ندارد، گفت: مشمولان بند الف مالیات مستقیم باید دفتر کل از سازمان مالیاتی دریافت کنند، اما بسیاری از آنها معاملات را ثبت نمی‌کنند. مشمولان بند ب باید دارای دفتر درآمد هزینه باشند و بند ج نیز اصولا دفتر ندارند، اما برای اخذ مالیات شواهد و قرائن دارند.

عکس: نگار متین‌نیا