نیروگاه بوشهر اتمی شد

رییس شرکت روس اتم در کنار رییس سازمان انرژی اتمی ایران- عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی‌، سرگئی کرینکو رییس شرکت روس اتم و ۲۰۰ خبرنگار و تصویر بردار داخلی و خارجی آغاز شد تا بوشهر نیز رسما به مکان‌های اتمی جهان اضافه شود. صالحی به همراه کرینکو در مراسم آغاز سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند که دراین کنفرانس خبری، صالحی بر ادامه فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا زمان رفع نیاز تاکید کرد. وی همچنین از قصد ایران برای شروع ساخت یک رآکتور اتمی دیگر سخن به میان آورد. کرینکو هم در این کنفرانس مطبوعاتی نیروگاه هسته‌ای بوشهر را در جهان منحصر به فرد توصیف کرد. به گفته کرینکو نمونه مشابهی از این نیروگاه در هیچ نقطه‌ای از جهان وجود ندارد. استارت ساخت نیروگاه بوشهر ۳۵ سال پیش توسط آلمان‌ها کلید خورد، اما این کشور با وقوع انقلاب اسلامی، از پروژه بوشهر کنار کشید و بعدها روس‌ها طی قراردادی با ایران، متعهد به تکمیل و راه‌اندازی آن شدند. انتظار می رود پاییز امسال برق نیروگاه بوشهر وارد مدار شود. در حضور ۲۰۰ خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی انجام گرفت

آغاز سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر

صالحی در کنفرانس مطبوعاتی با حضور رییس روس‌اتم: به روس‌ها اطمینان داریم اما با این وجود به غنی‌سازی ادامه می‌دهیم

دنیای اقتصاد- با انتقال سوخت اتمی نیروگاه بوشهر به داخل ساختمان رآکتور که دیروز صبح با حضور علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی کرینکو رییس آژانس اتمی روسیه و ۲۰۰ خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی صورت گرفت، گامی دیگر برای افتتاح قریب‌الوقوع نیروگاه بوشهر برداشته شد. قرار است،‌ این نیروگاه ۲۵ شهریور سال جاری به طور رسمی افتتاح شود.

به گزارش ایسنا،‌ سوخت نیروگاه اتمی بوشهر برای اولین بارگذاری شامل ‌١٦٣ مجتمع سوخت است که پس از استقرار در ساختمان رآکتور و انجام بازرسی‌های لازم به داخل قلب رآکتور منتقل می‌شود.

سوخت نیروگاه اتمی بوشهر طی پاییز و زمستان ‌١٣٨٦ به نیروگاه حمل شد و تا کنون در محفظه‌ویژه در انبار تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگهداری می‌شده است.

پس از انتقال سوخت به داخل ساختمان رآکتور به منظور فراهم کردن امکان بازرسی فنی سوخت از داخل محفظه‌های ویژه خارج و در استخر جنب محفظه رآکتور قرار می‌گیرد.

پس از این مرحله که حدود ‌١٠ روز به طول می‌انجامد، مجتمع‌های سوخت از داخل استخر در داخل ساختمان رآکتور به داخل قلب رآکتور (محفظه تحت فشار) منتقل می‌شود که پس از استقرار کامل مجتمع‌های سوخت در داخل قلب رآکتور مراحل راه‌اندازی رآکتور آغاز خواهد شد.

مرحله انتقال مجتمع‌های سوخت به داخل قلب رآکتور نیز حدود ‌١٠ روز به طول می‌انجامد.

نیروگاه اتمی بوشهر در حدود ‌٣۵ سال قدمت و ارزشی حدود ‌٥/٤ میلیارد دلار دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت آلمانی پیمانکار نیروگاه بوشهر از ادامه کار برای ساخت نیروگاه بوشهر سر باز زد و پس از آن در سال ‌١٣٧٣ قرارداد تکمیل نیروگاه بوشهر میان ایران و روسیه امضا شد. به موجب این قرارداد روسیه متعهد شد نیروگاه اتمی بوشهر را تا پایان سال ‌٢٠٠٠ به ایران تحویل دهد، اما روسیه در سال‌های ‌٢٠٠٣‌،‌‌٢٠٠٦‌، ‌٢٠٠٨‌، ‌٢٠٠٩ تعهدات خود را زیرپا گذاشت و اکنون بالاخره در آگوست ‌٢٠١٠ اقدام به آغاز سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر کرده است.

بحث ساخت نیروگاه جدید مطرح نیست

سرگئی کرینکو، رییس شرکت روس اتم روسیه که جمعه به منظور آغاز روند سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر به ایران سفر کرده است در کنفرانس خبری با علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان به سوالات خبرنگاران حاضر در نیروگاه بوشهر پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، کرینکو درباره‌ آمادگی روسیه برای ساخت نیروگاه‌های دیگر در ایران گفت: موضع روسیه در این خصوص سال‌ها است که مشخص است. کشورهای مختلف در هر جای دنیا این حق را دارند تا از انرژی هسته‌ای در راستای مصارف صلح‌آمیز استفاده کنند. تنها نکته مهم، رعایت کلیه مسائل موجود ایمنی و شرایط بین‌المللی است و البته نکته مهم دیگر همکاری روشن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی گفت: درباره نیروگاه بوشهر این نکات رعایت شدند و خواهند شد. فکر نمی‌کنم برای کسی شک و تردید باقی مانده باشد که مسائل ایمنی در نیروگاه اتمی بوشهر رعایت نشده است. ما بر این اساس با ایران و کشورهای دیگر همکاری می‌کنیم.

رییس روس اتم همچنین گفت: فعلا بحثی درباره‌ ساخت نیروگاه جدید در ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما امروز مرحله مهمی را در نیروگاه بوشهر شاهدیم و آن راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه است، اما حکایت همچنان باقی است. ما تا پایان سال ( ۲۰۱۰) باید به راه‌اندازی انرژیک برسیم و بعد نیروگاه را تحویل دهیم.

کرینکو گفت: در این خصوص امروز پروتکلی را با طرف ایرانی امضا کردیم که بهره‌برداری مشترک توسط روسیه و ایران را شامل می‌شود.

وی همچنین گفت: توافقنامه‌ مفیدی درباره شرکت مشترک بهره‌برداری نیروگاه بوشهر امضا شده است. با توجه به اینکه اولویت در بوشهر ایمنی بوده است ما تجهیزات را سه بار کنترل کردیم؛ یکبار توسط نظام ایمنی ایران. بار دیگر توسط نظام ایمنی روسیه و همچنین نظارت آژانس وجود داشته است.

رییس روس اتم خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرسنل ایرانی آمادگی خوبی برای بهره‌برداری نیروگاه به دست آورده و آموزش‌های لازم را در روسیه دیده‌اند. در حال حاضر از آنها در ایران امتحان گرفته می‌شود و کسانی که دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند گواهینامه می‌گیرند. این در حالی است که پرسنل روسی دو بار باید گواهینامه دریافت کنند یکبار در روسیه و یکبار در ایران. ما در جهت محکم‌تر کردن رعایت مسائل ایمنی تصمیم گرفتیم شرکت مشترکی را ایجاد کنیم. در این شرکت مشترک ابتدا سهام دو طرف ۵۰، ۵۰ است و همین نسبت درباره پرسنل وجود دارد. این توافق حاصل شده است که پرسنل روسی آرام آرام کاهش یابد و همچنین سهام روسیه.

کرینکو اظهار کرد: این شرکت پس از گذشت زمان به طور کامل به دست پرسنل ایرانی می‌افتد و پس از آن تمام سهام آن به ایران واگذار می‌شود. ایجاد این شرکت بحث شناوری را به لحاظ ایمنی برای ما به وجود آورده است که برای دو طرف خوب است.

وی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های دیگر گفت: تهیه‌ ایزوتوپ‌های هسته‌‌ای برای مصارف پزشکی و دیگر همکاری‌های ما با ایران خواهد بود. طرف ایرانی از ما درخواست تهیه و حمل مولیبدن ۹۹ درصد و ید ۱۳۱، ما دیروز تایید کردیم با توجه به رعایت مسائل بین‌المللی این کار را انجام خواهیم داد.

کرینکو در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به تاخیر چند ساله روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر چه تعهدی وجود دارد که شما در خصوص تامین سوخت نیروگاه در سال‌های آینده تسلیم فشار بین‌المللی نشوید؟ تاکید کرد: راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه تاکیدی است بر پایبندی روسیه به تعهداتش و نیز به تعهدات بین‌المللی‌اش. ما همواره گفته‌ایم همه کشورها این حق را دارند تا از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شوند. در عین حال مجامع بین‌المللی حق دارند عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را کنترل کنند. در صورت رعایت این دو مساله توسعه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای میسر می‌شود که این شامل نیروگاه بوشهر هم می‌شود. رییس روس اتم ادامه داد: درباره مسائلی که در خصوص نگهداری سوخت مصرف شده مطرح بوده است ما توافقنامه‌ای را با ایران به امضا رساندیم تا سوخت جدید برای نیروگاه در هر سال را تمدید کنیم و سوخت استفاده شده را برگردانیم، این کار خیلی ساده نبود و زمان زیادی برد. کرینکو خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم سوخت را همین دیروز وارد کنیم و بعد آن را به رآکتور منتقل کنیم، اما بیش از یکسال است این سوخت در ایران نگهداری می‌شود. این تصمیمی است که از قبل اتخاذ شده بود. از لحاظ تکنولوژیک و قراردادی لازم نبود ما سوخت را مدت‌ها قبل به ایران بفرستیم، اما این کار را کردیم. فکر نمی‌کنم نیازی باشد در این باره به کسی قولی بدهیم. ما با رفتارمان ثابت می‌کنیم که به تعهدات‌مان پایبندیم.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با تامین سوخت نیروگاه بوشهر مشکلی نداریم. ما برای تمامی نیروگاه‌هایی که در دنیا می‌سازیم حاضریم سوخت مورد نیاز را تامین کنیم. ما با ترکیه همسایه شما برای چهار واحد نیروگاهی قرارداد داریم و تعهد کرده‌ایم سوخت آن را تامین کنیم.

نیروگاه بوشهر در دنیا بی‌نظیر است

رییس آژانس اتمی روسیه در سخنانی قبل از پاسخ به سوالات خبرنگاران نیز گفت: امروز یک روز تاریخی و مهم در فرآیند ساخت نیروگاه اتمی بوشهر است. مدت‌های زیادی انتظار این روز را می‌کشیدیم. نیروگاه بوشهر یک طرح ویژه با توجه به این است که مشابه آن در جهان وجود ندارد. چرا که فرآیند ساخت آن ۳۶ سال پیش شروع شده بود. در سال‌های ۲۰۰۰ شرکای ایرانی و روسی تصمیم گرفتند از باقیمانده ساختمان این نیروگاه و با ادغام، این نیروگاه را تکمیل کنند. نیروگاه اتمی بوشهر پروژه‌ای بزرگ و بین‌المللی است از این جهت که از همان ابتدا همه کارها با نظارت و دخالت کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است. دلیل دیگر این است که تجهیزات نیروگاه از بیش از ۱۰ کشور جهان تهیه شده است (اروپایی‌ها، آسیایی‌ها و بسیاری کشورهای دیگر) در فرآیند ساخت این نیروگاه توجه اصلی به مساله ایمنی بوده است. از نظر ما هر کشوری در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرکت کند و به مسائل ایمنی توجه کند برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محق است.

وی گفت: اتمام فرآیند ساخت نیروگاه دلیلی است که روسیه همیشه به تعهدات خود و تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند بوده است.

رییس آژانس اتمی روسیه، با قدردانی از همکاران ایرانی و روسی که با شجاعت تمام کار را به پیش می‌برند، افزود: اگر بگویم مشابه چنین اقداماتی در جهان کم است بیراه نگفته‌ام. در شرایط جوی بوشهر دیدیم که کارکنان چگونه فعالیت می‌کنند. ما ۴۰ دقیقه در ساختمان‌های رآکتور بازدید داشتیم، طوری که از عرق خیس شدیم، اما همکاران ما در چنین شرایطی در سه شیفت کاری فعالیت می‌کنند و الان شمارش معکوس راه‌اندازی نیروگاه آغاز شده است.

قدردانی از دولت‌های قبل

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در ‌این کنفرانس مطبوعاتی نیروگاه هسته‌ای بوشهر را نمادی از صبر، مقاومت و پایداری ملت قهرمان‌ایران برای دستیابی به آرمان‌های خود دانست و افزود: در‌این راستا تمامی دولت‌های قبل به سهم خود از‌این پروژه ملی حمایت کرده‌اند و جا دارد از تمامی آنها و به خصوص روسا و مجریان‌این پروژه بزرگ در‌این مناسبت تشکر و قدردانی کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی در پاسخ به سوالی درباره‌ایجاد ۱۰ سایت جدید غنی‌سازی‌، گفت: شناسایی ۱۰ سایت ادامه دارد. در‌این قضیه ما فعلا عجله‌ای به آن صورت نداریم، احتمال دارد در سال آینده چنانچه رییس جمهور مقرر کند، ساخت یکی از‌ این سایت‌ها را آغاز کنیم، ولی ‌این امر هنوز قطعی نشده است و به نظر دولت و رییس‌جمهور بستگی دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در‌این زمینه با تانی و تامل و به آرامی حرکت می‌کنیم و عجله زیادی نداریم.

تولید سوخت در داخل

وی با بیان ‌اینکه تهران در تامین سوخت رآکتور بوشهر به روسیه اعتماد کامل دارد اعلام کرد که‌ایران قصد دارد بخش عمده سوخت اتمی مورد نیاز خود برای نیروگاه‌های اتمی را در داخل تولید کند.

صالحی در پاسخ به ‌این سوال که ‌ایران در چه صورتی از غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۲۰ درصد صرف‌نظر خواهد کرد، گفت: ما صرفا به‌این دلیل به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم رفتیم که به نامه ارسالی ما به آژانس جواب مثبتی داده نشد و شرایط بسیاری را برای تامین سوخت رآکتور تهران گذاشتند و از همین رو ما برای تامین سوخت رآکتور تهران براساس نیازهایمان ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعتماد‌ایران نسبت به تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه نیز گفت: از آنجایی که در خصوص مسائل هسته‌ای، جمهوری اسلامی ‌ایران عدم پایبندی به تعهدات از آلمان و فرانسه دیده است یک جو شک و تردید در داخل‌ایران نسبت به‌این موضوع وجود دارد و به همین دلیل نیز به سمت تولید سوخت اتمی پس از آغاز فعالیت ساختمانی نیروگاه بوشهر رفته‌ایم.وی تاکید کرد تلاش ما بر‌این است که بخش اعظمی از سوخت مورد نیاز خود را در داخل تولید کنیم، اما در عین حال به طرف خود در نیروگاه بوشهر اعتماد کامل داشته و از ‌این بابت نگرانی خاصی نداریم.

امضای ۳ تفاهم‌نامه هسته‌ای میان ایران و روسیه

ایران و روسیه ضمن امضای سه تفاهم‌نامه همکاری توافق کردند تشکیل یک شرکت مشترک جهت همکاری در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای از جمله بهره‌برداری مطمئن طرفین از نیروگاه بوشهر را بررسی کنند. به گزارش ایسنا، در حاشیه انجام عملیات سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر سه تفاهم‌نامه همکاری میان دکتر محمد احمدیان، مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی و مدیرعامل یک شرکت اتمی روسیه امضا شد.

براساس این گزارش، تفاهم‌نامه گواهی میان کارفرما و پیمانکار در مورد اعلام نیروگاه بوشهر به عنوان یک نیروگاه اتمی از زمان انتقال سوخت به ساختمان رآکتور و شروع راه‌اندازی امضا شد. همچنین تصمیم به بررسی برای تشکیل یک شرکت مشترک جهت همکاری در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای از جمله بهره‌برداری مطمئن طرفین از نیروگاه بوشهر تفاهم‌نامه دومی بود که صبح امروز میان شرکت‌های ایران و روس امضا شد.

تفاهم در مورد برخی اقداماتی که تا زمان راه‌اندازی نیروگاه باید صورت بگیرد توافقنامه دیگری بود که مورد امضای طرفین قرار گرفت. این تفاهم‌نامه‌ها با حضور علی‌اکبر صالحی و سرگئی کرینکو امضا شد.

عکس: خبرگزاری مهر