قانون محدودیت دولت در «جلوگیری از واردات» اصلاح می‌شود

دنیای اقتصاد- مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی از تدابیر ویژه دولت برای مقابله با تحریم‌‌ها خبر داده است و همزمان خبرگزاری فارس هم با انتشار گزارشی نوشت که تغییر در سیاست‌های وارداتی از جمله اصلاح قانون محدودیت دولت در «جلوگیری از واردات»برای مقابله با تحریم‌ها در دستور کار دولت و مجلس قرار می‌گیرد. موضوع تغییر در سیاست‌های وارداتی به عنوان اقدامی ضد تحریمی پس از آن خبری شد که چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات دولت، گزارش وزارت بازرگانی در خصوص اوضاع وارداتی کشور قرائت شد. بر اساس این گزارش که خبر آن در سایت اطلاع‌رسانی دولت قرار گرفت، وزارت بازرگانی از عدم توجه کافی به واردات برخی کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت به کشور انتقاد کرد. در جلسه هیات وزیران مقرر شد به منظور مدیریت موثر واردات کالاهای مختلف، در جلسه آینده دولت همه دستگاه‌های ذی‌ربط راهکارهای جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی و غیرضروری مرتبط با هر وزارتخانه و نیز مباحث تکمیلی برای اتخاذ تصمیمات لازم را ارائه کنند. تغییر سیاست وارداتی علیه تحریم

وزیر بازرگانی‌: دولت برای مقابله با تحریم اقتصادی تدابیر ویژه‌ای دارد که‌این هفته گوشه‌ای از‌این تدابیر را برای بخش تولید و فعالان اقتصادی تشریح می‌کنیم

وزیر بازرگانی از راهکارهای ویژه دولت برای مقابله با تحریم‌ها خبر داده است و همزمان خبرگزاری فارس هم با انتشار گزارشی اعلام کرده است که تغییر در سیاست‌های وارداتی برای مقابله با تحریم‌ها به مرحله اجرا در می‌آید‌.

بحث تغییر در سیاست‌های وارداتی به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌ها روز چهارشنبه هفته گذشته و در پایان جلسه هیات دولت به صورت خبری درآمد‌. آنگونه که سایت اطلاع رسانی دولت خبر داد در جلسه هیات دولت ،وزارت بازرگانی با ارائه گزارشی از واردات کالا در کشور با انتقاد از عدم توجه کافی به واردات برخی کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت ضمن تبیین تقسیم کار ملی در حوزه واردات، به تشریح تکالیف قانونی مترتب بر واردات و فرآیندها و دستگاه‌های متولی در‌این بخش پرداخت و فرآیند واردات شامل سه مرحله تعیین ضوابط و الزامات فنی، ثبت سفارش و نهایتا ترخیص و کنترل محموله برای تطبیق با ضوابط اعلام شده تشریح شد.

در‌‌این جلسه شاخص‌های مختلف تاثیرگذار بر واردات کالا به کشور نظیر نرخ ارز، تعرفه‌های وارداتی، کیفیت تولیدات داخلی و شرایط و الزامات فنی واردات نیز به بحث و بررسی گذاشته شد.

در گزارش وزارت بازرگانی همچنین بر ضرورت اعلام ضوابط فنی آن دسته از کالاهایی که به کشور وارده شده، ولی دستگاه متولی آن هنوز آنها را بازنگری نکرده یا اعلام نکرده است، تاکید شد.

در جلسه هیات وزیران مقرر شد به منظور مدیریت موثر واردات کالاهای مختلف، در جلسه آینده دولت همه دستگاه‌های ذی‌ربط راهکارهای جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی و غیرضروری مرتبط با هر وزارتخانه و نیز مباحث تکمیلی برای اتخاذ تصمیمات لازم را ارائه کنند.

در پی اعلام‌این گزارش بود که وزیر بازرگانی روز پنج‌شنبه در حاشیه همایش بررسی آثار قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر صادرات غیرنفتی کشور، در گفت و گویی با خبرگزاری مهر از تدابیر ویژه دولت برای مقابله با تحریم اقتصادی خبرداد و اعلام کرد: هفته آینده -‌‌این هفته - گوشه‌ای از‌این تدابیر را برای بخش تولید و فعالان اقتصادی تشریح می‌کنیم‌. اما در‌این حال خبرگزاری فارس گزارشی منتشر کرد که حاوی برخی از راهکارهایی است که وزیر بازرگانی به صورت سربسته به آن اشاره کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، اصلاح قانون محدودیت دولت در جلوگیری از واردات که در برنامه چهارم توسعه بر آن تصریح شده است، به عنوان شگرد جدید‌ایران برای مقابله با تحریم‌ها و افزایش توان تولید داخلی در دستور کار مجلس و دولت قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، بحث واردات بی رویه و تبعات منفی آن بر تولید و اشتغال از سال‌ها پیش در محافل علمی‌و رسانه‌ای مطرح بوده است و هر زمانی که دولتی‌ها درباره واردات بی‌رویه انواع کالاها مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، با تصریح بر‌اینکه تنها ابزار دولت برای کنترل واردات تعرفه است، به یک ماده قانونی در برنامه چهارم اشاره می‌کردند که بر اساس آن دولت امکان جلوگیری از واردات را ندارد.

به عنوان شاهد مثال طی همین هفته گذشته وزیر بازرگانی در جلسه‌ای که با مسوولان استانی شمال کشور درباره خرید تضمینی برنج داشته است، مورد انتقاد درباره واردات بی‌رویه برنج قرار گرفت و در پاسخ به‌ این انتقادها تصریح کرد: دولت و وزرات بازرگانی تنها ابزاری که برای کنترل در زمینه واردات دارد، افزایش تعرفه‌ها است و همچنین بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه امکان جلوگیری از واردات توسط وزارت بازرگانی وجود ندارد.

اصلاح قانون کلید خورد

خبرگزاری فارس در ادامه می‌آورد‌: انتقاد محافل علمی‌و کارشناسی از‌این قانون غلط برنامه چهارم از مدت‌ها پیش مطرح بوده است تا ‌اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر کارگزاران نظام بر‌این مساله تصریح کردند و خواستار شدند تا مجلس‌ این قانون را اصلاح کند.

انتقاد از واردات کالاهای غیرضروری در جلسه دولت

به نوشته خبرگزاری فارس، بحث اصلاح قانون محدودیت دولت در جلوگیری از واردات به جلسه چهارشنبه هفته گذشته دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری ختم نشده بود و در جلسه همان روز هیات دولت نیز وزارت بازرگانی با ارائه گزارشی از واردات کالا در کشور، از عدم توجه کافی به واردات برخی کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت انتقاد کرد.

شگرد جدید ایران رای مقابله با تحریم

به نوشته فارس، مقام معظم رهبری در دیدار اخیر کارگزاران تصریح کردند: «در مقابل تحریم، خوشبختانه مسوولان تدابیر بسیار مستحکم و خوبى گرفتند. من درخواست کردم از رییس جمهور محترم که وزراى اقتصادى بیایند گزارش بدهند؛ آمدند آنچه را که در مقابل قطعنامه شوراى امنیت - که تحریم هست - و بعد تحریم‌هاى یک‌جانبه آمریکا و اروپا تصمیم‌گیرى کردند، گفتند که تصمیم‌گیرى‌هاى بسیار درستى است؛ کارهاى بسیار خوبى است و ان‌شاءالله تصمیم مسوولان بر‌این است که‌ این تحریم را تبدیل کنند به فرصت. واقعا هم باید همین جور باشد که به یک فرصت تبدیل شود.»

آنچه از اظهارات مدبرانه مقام معظم رهبری برداشت می‌شود، لزوم تبدیل تحریم‌های اخیر به فرصت است که مدیریت واردات یکی از همین فرصت‌ها است که علاوه بر تقویت تولید داخل و ارتقای کیفیت آن از خروج مقادیر قابل توجه ارز از کشور جلوگیری می‌کند و مردم کشور ما را تشویق می‌کند که به مصرف تولیدات داخل عادت کنند و در کنار آن تولید کنندگان را مجبور به تولید کالاهای با کیفیت می‌کند.

فارس در پایان می‌آورد‌: همه‌ این تدابیر در حالی است که کشورهای متخاصم غربی با وضع تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه اخیر تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروش برخی کالاها به ‌ایران به کار بستند، بنابراین لازم است با آغاز جنبش جدید به سمت خودکفایی در تولید همه کالاهای اساسی و ضروری حرکت کرده و قبل از ‌اینکه برخی کشورها بخواهند از فروش کالایی به ‌ایران امتناع کنند، ما بی نیازی خود را به کالاهای خارجی اعلام کنیم.

عکس: آکو سالمی