تا پایان فروردین ماه سال جاری، استان تهران با جمعیتی نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور(در طی روز)، کمی بیش از ۵۵ درصد از مجموع مانده تسهیلات بانکی کل کشور را به خود اختصاص داد و در بین ۳۰ استان کشور در رتبه نخست قرارگرفت. سهم استان تهران طی دوره مورد بررسی از حدود ۵۴ درصد به ۵۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی اقتصاددان‌، مجموع مانده تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسه اعتباری توسعه کشور تا پایان فروردین ماه سال جاری حدود ۲۲۹ هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل نزدیک به ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

برابر آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی‌، طی دوره مورد بررسی‌، استان تهران با حدود ۲۶درصد افزایش در مانده تسهیلات بانکی‌، نزدیک به یک هزارو ۲۵۷ میلیارد تومان از مجموع مانده تسهیلات بانکی کشور را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به نحوه توزیع تسهیلات بانکی در بین ۳۰ استان کشور حاکی از آن است که تا پایان فروردین ماه ۱۳۸۹‌، استان‌های اصفهان با ۴ و ۷ دهم درصد و مازندران با ۳ و ۷ دهم درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند و استان کهکیلویه و بویراحمد با تنها ۴ دهم درصد‌، رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

تهران ثروتمندترین‌، کهکیلویه و بویر احمد فقیرترین استان از نظر توزیع سپرده‌ها در کشور

همچنین بر اساس این گزارش تا پایان فروردین ماه سال جاری‌، استان تهران با جمعیتی نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور (در طی روز)،بیش از ۵۹ درصد از مجموع مانده سپرده‌های ریالی و ارزی شبکه بانکی کل کشور را به خود اختصاص داد و در بین ۳۰ استان کشور در رتبه نخست قرارگرفت. مانده سپرده‌های ریالی و ارزی شبکه بانکی کشور را که عاملی تعیین‌کننده در افزایش یا کاهش توانمندی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است، می‌توان یکی از شاخص‌های مهم در محاسبه توزیع ثروت و معیاری قوی برای تفکیک مناطق فقیر از غنی و استان‌های توسعه یافته از توسعه نیافته در کشور دانست‌.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی اقتصاددان، برابر آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در طی دوره ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۳۸۹ مانده سپرده‌های ریالی و ارزی شبکه بانکی کشور با افزایش حدود ۵۸ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومانی به ۲۵۲ هزار میلیارد تومان بالغ شده است. افزایش ۳۰ درصدی مانده سپرده‌های ریالی و ارزی شبکه بانکی کشور‌، در حالی صورت گرفته که در بخش پرداخت تسهیلات تنها شاهد رشد ۲۵ درصد بوده‌ایم.

برابر این گزارش استان تهران با ۵۹ درصد از کل سپرده‌ها بانکی کشور‌، در رتبه اول سپرده‌گذاری و استان‌های اصفهان با ۵/۵‌، فارس با ۹/۳‌، خراسان رضوی با ۸۶/۳، خوزستان با ۴/۳‌، آذربایجان شرقی با ۶/۲ و مازندران با ۵/۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی سپرده گذاری کشور قرار دارند.

بر این اساس ملاحظه می‌شود از مجموع کل ۲۵۲ هزار میلیارد تومان مانده سپرده‌ها تا پایان فروردین ماه ۱۳۸۹، بالغ بر ۸۱ درصد سپرده‌گذاری‌های صورت گرفته در شبکه بانکی کشور در این ۷ استان صورت گرفته و سهم ۲۳ استان دیگر چیزی کمتر از ۱۹ درصد است. برابر این گزارش استان‌های خراسان جنوبی‌، خراسان شمالی، ایلام و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب نام با ۳۷/۰، ۳۱/۰‌، ۳۰/۰ و ۲۴/۰ درصد سهم از مجموع سپرده‌گذاری‌ها در شبکه بانکی جزو فقیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.