چگونگی اصلاح اطلاعات یارانه‌ای خانوارها

اطلاعات به صورت آنلاین اصلاح می‌شود

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: رییس مرکز آمار دیروز در یک نشست خبری با تشریح آخرین اخبار مربوط به پرداخت یارانه نقدی اعلام کرد: از این پس اصلاح اطلاعات هویتی خانوارها شامل فوت، تولد، ازدواج و طلاق بدون نیاز به مراجعه مردم در این مرکز صورت خواهد گرفت و در آینده نزدیک هر زمانی که دولت اراده کند، مرکز آمار آمادگی اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوارها را دارد. عادل آذر در این نشست با تاکید بر اینکه فعلا در فاز اول اجرای قانون یارانه‌ها هیچ گونه دهک‌بندی نداریم، گفت: اما در فاز دوم بر اساس اطلاعات اقتصادی، خانوارهای کم‌درآمدتر برای دریافت یارانه بیشتر شناسایی خواهند شد و از روش پلکانی معکوس در پرداخت یارانه استفاده خواهیم کرد.

رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بر اساس آمار سال‌جاری تاکنون ۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در قالب ۵/۱۸ میلیون خانوار فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر کرده‌اند که به طریق خود اظهاری بوده است، افزود: قرار بر این بود که از اول تابستان اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوارها آغاز شود، اما به دلیل اینکه بررسی‌ها نشان داد عمده تغییرات در اطلاعات جمعیتی خانوارها است، پس از هماهنگی‌های به عمل آمده بانک اطلاعاتی مرکز آمار با ثبت احوال و ثبت اسناد متصل شد و اطلاعات تغییر یافته از آن طریق توسط مرکز آمار اصلاح می‌شود.

آذر در خصوص اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوارها تصریح کرد: دولت هر لحظه که اراده کند، مرکز آمار ایران می‌تواند سیستم اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوارها را باز کند و پاسخگوی ۱۸ میلیون خانوار باشد و خانوارها به صورت آنلاین اطلاعات خود را ثبت یا اصلاح کنند و این حق ملت است.

پرداخت یارانه به روش پلکانی معکوس

رییس مرکز آمار ایران درباره شرایط پرداخت یارانه به مردم تاکید کرد: در فاز اول اجرای این قانون صرف نظر از وضع اقتصادی خانوارها به همه افرادی که فرم اقتصادی را پر کرده و شماره حساب اعلام کنند، یارانه به صورت سرانه پرداخت می‌شود.

وی افزود: در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند ‌کردن یارانه‌ها که لزوما به معنای سال دوم نخواهد بود، پرداخت یارانه‌ به شکل پلکانی معکوس و با توجه به درآمد خانوارها میزان یارانه‌ها تغییر خواهد کرد.

فعلا دهک‌بندی برای پرداخت یارانه‌ها نداریم

آذر در خصوص نحوه شناسایی و تقسیم‌بندی افراد غنی، متوسط و کم درآمد از یکدیگر در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: در حال حاضر هیچ چیزی تحت عنوان خوشه، دهک‌بندی و دسته‌بندی برای پرداخت یارانه‌ها وجود ندارد. وی تاکید کرد: در مرحله دوم براساس میزان درآمد خانوار یارانه به نسبت عکس پرداخت می‌شود که آن هم لزوما به معنای سال دوم نیست.

یارانه حق ملی همه افراد است

آذر با اشاره به اینکه استفاده از یارانه‌ها در یک حد معین برای همه افراد جامعه حق ملی است و باید همه از آن برخوردار شوند، گفت: عددی که مجلس شورای اسلامی در بودجه سال‌جاری برای یارانه پیش‌بینی کرده بر اساس همین محاسبات کف است، اما در فاز دوم اجرای این طرح که اطلاعات اقتصادی دخیل و توزیع عادلانه یارانه‌ها مطرح می‌شود قطعا تغییراتی صورت خواهد گرفت. آذر در مورد تعداد انصرافی‌ها گفت: در حوزه افتتاح حساب همواره به مردم توصیه می‌شود آنهایی که از تمکن مالی برخوردار هستند، داوطلبانه انصراف دهند، اما در مرحله پر کردن فرم اطلاعات اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران از همه آحاد استقبال می‌کند.

زنان مطلقه، سرپرستان خانوارهای جدید

به گفته وی، پردازش اطلاعات هویتی خانوار شامل اصلاح چهار گزینه ازدواج، طلاق، تولد و فوت افراد خانواده بدون مراجعه حضوری مردم و به صورت خودکار توسط همکاران مرکز آمار ایران و با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد انجام می‌شود. وی افزود: اگر طلاق در یک خانوار اتفاق افتد، مرد با همان شماره ملی سرپرست خانوار می‌ماند و خانمی که جدا شده تشکیل یک خانوار جدید می‌دهد.

اطمینان اطلاعات هویتی ۱۰۰ درصد است

رییس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه خانوارها نگران تغییرات هویتی خود نباشند، تصریح کرد: از مرداد ۸۷ تا اول تیر سال‌جاری ۶/۲ میلیون نفر متولد شده و در این مدت ۸۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند که همچنین ازدواج و طلاق مجموعا دو میلیون نفر بوده‌اند.

به گفته وی، با به روز کردن پایگاه اطلاعات مرکز آمار ایران به محض وقوع یکی از چهار حادثه یاد شده اطلاعات در فرم هویتی خانوارها تعویض می‌شود و به این ترتیب مردم هیچ گونه دلمشغولی و دغدغه‌ای نداشته باشند. وی با بیان اینکه اطمینان این اطلاعات ۱۰۰ درصد است، افزود: بعد از اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار این اطلاعات دوباره به سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد و املاک ارجاع می‌شود و پس از کنترل نهایی ثبت نهایی می‌شود. رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه ۸ میلیون نفر جابه‌جایی از طریق ثبت وقایع چهارگانه انجام می‌شود، گفت: این اطلاعات با ضریب اطمینان صد درصد جابه‌جا می‌شود.