نکند انصراف از یارانه نقدی را اجباری کنند

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: نکند قصد دولت در انصراف داوطلبانه ۳۰ درصد از مردم برای دریافت نقدی یارانه‌ها به بایدی برای دهک‌های متوسط درآمدی ختم شود. جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دولتمردان باید گروه‌های درآمدی و میزان تفاوتی را که بین این گروه‌ها در پرداخت نقدی یارانه‌ها تعریف کرده است، اطلاع رسانی کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه دولتمردان نمایندگان مجلس را از نحوه و چگونگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بی‌اطلاع گذاشته است، گفت: دولت باید مشکلات موجود در حمل و نقل عمومی در حوزه قطار شهری، اتوبوس و تاکسی را برطرف کند. خریداری کردن تجهیزات مورد نیاز در بخش قطار شهری و تخصیص تسهیلات مناسب برای جایگزینی یا خریداری کردن خودروهای سبک و نیمه سنگین تا قبل از اجرای قانون ضروری است. در غیر این صورت مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخت تسهیلات حمایتی از واحدهای تولیدی پرمصرف و کم‌راندمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: با نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات صنایع و تولیدکنندگان، قدرت انتخاب مردم نیز حفظ می‌شود. دستگاه‌ها و ارگان‌های نظارتی دولت باید به سطحی از سرعت عمل و بهره‌وری برسند که بتوانند از گرانی روانی حاصل از تزریق نقدینگی به جامعه جلوگیری کنند. توزیع یارانه نقدی باید زمانی انجام شود که از پرداخت عوارض آب، برق و گاز اطمینان حاصل شده و در آن صورت اجازه برداشت از مازاد پرداخت‌ها به مردم داده شود.

وی با اشاره به دغدغه‌های مردم از آثار اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: مردم از گرانی و تورم و میزان آن و مقدار افزایش قیمت بنزین، گازوئیل، گاز، برق و آب و تلفن نگرانند. ممکن است در جریان افزایش قیمت‌ها برخی از واحدهای تولیدی ورشکست شوند، به همین دلیل بخشی از نیروی کار بنگاه‌های تولیدی از تعدیل شدن، نگرانند.

نماینده مردم شیراز در مجلس، نگرانی از تداوم یا توقف پرداخت نقدی یارانه‌ها پس از شوک شدید قیمتی را مورد اشاره قرار داد و افزود: شوک شدید تورمی و ناکامی در اهداف دولت دیگر نگرانی مردم از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اطلاع‌رسانی دولت درباره اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را ناکافی دانست و افزود: دولتمردان قبل از اجرای قانون اطلاعات بیشتری را با گروه‌های تخصصی و مرجع جامعه در میان بگذارند. طبقه نخبه جامعه از اینکه دولت قانون هدفمندسازی را به شیوه آزمون و خطا اجرا و با طبقات مرجع همفکری نکند، نگران هستند. کارشناسان بخش‌های مختلف از دولت انتظار دارند با آنها مشورت شود تا تبعات منفی اجرای این قانون به حداقل برسد.