مناقشه درباره تعطیلات دو روزه

عکس: خبرگزاری مهر

سازمان مدیریت بحران امروز برای بررسی تمدید یا پایان تعطیلات تصمیم‌گیری می‌کند دنیای اقتصاد - اعلام تعطیلات دو روزه توسط دولت در اکثر استان‌های کشور آن هم به دلیل گرمای بی‌سابقه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی موضوعی نبود که برخی از اصحاب رسانه به راحتی از کنار آن بگذرند. برخی از روزنامه‌ها و سایت‌های خبری اصولگرا روز گذشته تصمیم اخیر دولت برای تعطیلات دو روزه در سطح کشور را با ذکر دلایلی که گذشت (گرمای بی‌سابقه، صرفه‌جویی در انرژی و رفاه حال هم‌وطنان) قانع کننده ندانستند و در یادداشت‌هایی به انتقاد از روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دولت پرداختند. این منتقدان اعلام یک باره تعطیلات آن هم بدون مقدمه و برنامه‌ریزی قبلی را دلیلی برای پیش‌بینی‌ناپذیر بودن دولت خواندند و از سوی دیگر تاکید کردند در شرایطی که تنها کارکنان دولتی تعطیل هستند و بسیاری از مراکز خصوصی و اقتصادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، این ناهماهنگی خود منجر به اخلال در روابط دولت و مراکز خصوصی می‌شود. این در حالی است که رییس سازمان هواشناسی تصمیم دولت برای تعطیلی را در جهت رفاه حال و تامین آسایش مردم خوانده و رییس ستاد مدیریت بحران کشور نیز از بررسی ادامه روند تعطیلات در جلسه امروز این ستاد خبر داد.

با این وجود روزنامه همشهری که زیر نظر شهرداری تهران اداره می‌شود، دیروز مطلبی را با عنوان «تعطیلی برای تعطیلی» نوشت و با طرح این سوال که زمانی‌که دنیا برای تک‌تک لحظات خود برنامه دارد، چگونه می‌شود به یک‌باره ۲۱ استان کشور تعطیل شود، به نقد تعطیلات دو روزه پرداخت.

همشهری آورده است: تعطیلات زنجیره‌ای و بدون علت قابل توجیه در سال همت مضاعف و کار مضاعف، پیامدهایی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آن ایجاد بی‌عدالتی و تبعیض است، به طوری که می‌توان گفت مگر کارگرها و افراد زحمتکش و پرتلاش که عضو خانواده دولت نیستند، گرمای بی‌سابقه را حس نمی‌کنند و فقط بخشی از جامعه هستند که گرما آنها را می‌آزارد و به علت مصرف انرژی باید آنها از رفتن به سر کار خودداری کنند!

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: وقتی بازار و اصناف تعطیل نباشند و کارخانه‌ها و بخش خصوصی کشور و رسانه‌ها به کار خود ادامه ‌دهند و از طرفی بخش دولتی تعطیل باشد، به‌دلیل وابستگی و ارتباط این بخش‌ها به هم در رفتار بخش خصوصی و بازار و اصناف نیز آشفتگی ایجادشده و عملکرد آنها نیز با اشکال روبه‌رو می‌شود. در ادامه این یادداشت با طرح این سوال آمده است: چرا دولت در دقیقه ۹۰ اعلام تعطیلی می‌کند و چرا با وجود پیشرفت‌های فراوان در پیش‌بینی وضعیت جوی و اینکه مسوولان ذی‌ربط اطلاع از وضعیت موجود داشتند، سه روز قبل تعطیلات را اعلام نکردند و در دقایقی اعلام کردند که بسیاری از افرادی که امکان سفر داشتند یا نتوانند به سفر بروند یا اینکه به مسافرتی پردردسر و پرحاشیه اقدام کنند؛ چرا که دستگاه‌های امدادی آمادگی لازم را برای این حجم تردد غیرمترقبه برون‌شهری نداشتند.

در پایان این یادداشت تصریح شده است: حال که براساس تدبیر مسوولان ذی‌ربط، چهار پنجم کشور دو روز با تعطیلی روبه‌رو شده‌اند خوب است اعلام شود چقدر در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و آیا راه‌حل کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌ها تعطیلی است؟ شاید زمان آن باشد که به جای پاک‌‌کردن صورت مساله، به فکر حل مساله باشیم.

انتقاد سایت توکلی از دولت

همچنین سایت الف متعلق به احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس نیز در مطلبی کوتاه این موضوع را مورد اشاره و البته انتقاد قرار داده است. در این مطلب آمده است:

ناهماهنگی در دولت بر سر اعلام تعطیلات، برای چندمین بار مردم را دچار دردسر و بلاتکلیفی کرده است. ماجرای جدید از آنجا شروع شد که در اولین ساعات صبح شنبه تصمیم دولت برای تعطیلی ادارات دولتی در برخی استان‌ها اعلام شد. ساعاتی بعد به تدریج ستادکل نیروهای مسلح و مجلس اعلام کردند این تعطیلی شامل آنها نمی‌شود. بعد استانداری مازندران اعلام کرد که اداراتش باز خواهد بود. سپس نوبت دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌های دیگر بود که یکی یکی اطلاعیه بدهند و تصمیم خود درباره باز بودن یا بسته بودن و سرنوشت امتحانات دانشجویان در این دو روز را اعلام کنند...

این وضعیت حدود دوماه پیش و البته در مقیاس وسیع تر اتفاق افتاده بود. در ۱۹اردیبهشت گذشته ابتدا دولت رسما روزهای ۲۵ و ۲۶ آن ماه را به خاطر برگزاری اجلاس سران گروه ۱۵ تعطیل رسمی‌اعلام کرد؛ اما ظرف چند روز این تصمیم خود را آنقدر تغییر داد که اسباب مضحکه دشمنان و منتقدان تخریب‌گر و اسباب تاسف دوستان و منتقدان دلسوز را فراهم کرد. سایت توکلی می‌نویسد‌: این نوع رفتار دولت که در تصمیم‌ها اصل را بر غافلگیری مخاطبان و پیش‌بینی‌ناپذیری خود قرار داده، بیش از هر چیز عملکرد دولت را در نزد افکار عمومی‌مخدوش و بی برنامه نشان می‌دهد.

تصمیم دولت بر تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه در راستای آسایش مردم بوده است

اما معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان هواشناسی با اشاره به گرمای شدید هوا در روزهای آتی گفت: تصمیم دولت مبنی بر تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه در راستای تامین رفاه و آسایش مردم بوده است.

«بهرام صناعی» در گفت‌وگو با ایرنا، تاکید کرد: تصمیم دولت مبنی بر تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، رفاه و آسایش مردم بوده است.

صناعی افزود: سازمان هواشناسی کشور گزارش‌های واقعی هوا را در اختیار دولت قرار می‌دهد و آنها براساس سیاست‌های کلان کشور تصمیم‌گیری می‌کنند که این تصمیم در جهت کمک به مردم بوده است. وی ادامه داد: برای اینکه گرمای شدید هوا در روزهای یکشنبه و دوشنبه برای افراد خردسال و بزرگسال مشکل ایجاد نکند، دولت تصمیم به تعطیلی این دو روز گرفت.

دمای هوای تهران از روزهای آینده روند کاهشی خواهد داشت

وی همچنین اظهار داشت: گرمای هوا در هفته گذشته، دمای هوای استان‌های نیمه شمالی کشور را تا حدی افزایش داد که باعث شد بیشترین گرمای هوا را طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در نیمه شمالی کشور شاهد باشیم.

صناعی خاطرنشان کرد: در شهر تهران بیشینه دمایی که طی روزهای گذشته داشتیم ۴۳ درجه بوده است که این میزان روز یکشنبه به ۴۱ درجه رسید. وی گفت: دمای هوای تهران از روزهای آینده روند کاهشی خواهد داشت و تا آخر هفته سه تا چهار درجه خنک‌تر خواهد شد.

گرمای تهران پس از ۵۳ سال رکورد زد

از سوی دیگر، رییس سازمان هواشناسی کشور با اعلام اینکه طی پنجاه و سه سال گذشته برای دومین بار گرمای هوای تهران در وضعیت رکورد به ثبت رسیده گفت: کاهش دو درصدی بارندگی‌های سال زراعی کشور نسبت به میانگین بلند‌مدت بر گرمای هوا تاثیر گذاشته است.

مهندس بهرام صناعی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه تهران پیش از این نیز یکبار در سال ۱۳۳۶ این میزان گرمای هوا را تجربه کرده افزود: روندی که گرمای هوای تهران طی یک هفته اخیر طی کرده در روز شنبه به رکوردی که پیش از این در سال ۱۳۳۶ یعنی ۴۲ درجه سانتیگراد بالای صفر ثبت شده بود، رسید.

صناعی با بیان اینکه گرمای فعلی هوای کشور ارتباط مستقیمی با بارش‌های سال زراعی امسال دارد، گفت: وضعیت بارندگی کشور در طول سال زراعی جاری که از مهرماه سال گذشته تا به حال بوده به این شکل است که در هفت استان شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، قزوین، همدان، کرمانشاه و کردستان میزان بارش بیش از حد نرمال بوده است.

بر این اساس در ۱۵ استان شامل لرستان، خراسان شمالی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، سیستان و بلوچستان، مرکزی، خوزستان، اصفهان، تهران، سمنان، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، گیلان و خراسان رضوی در حد نرمال بوده است.

نمی‌توان گفت وضعیت هوای تهران در حالت هشدار قرار دارد

وی در پاسخ به اینکه آیا اکنون دمای هوا در استان‌هایی که تعطیل شده‌اند در شرایط هشدار قرار دارد، گفت: چنانچه شاخص حرارتی که ترکیبی از دما و رطوبت است بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد باشد، به این معنی که نسبت بین گرمای هوا و رطوبت متوازن نباشد، وضعیت هوا در شرایط سخت قرار می‌گیرد.

صناعی تصریح کرد: با توجه به شاخص حرارتی نمی‌توان گفت وضعیت هوای تهران در حالت هشدار قرار دارد، اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که به موازات افزایش دما، مصرف سرانه آب و انرژی نیز در کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد که مجموع این شرایط، وضعیت سختی را برای مردم به‌وجود می‌آورد و در واقع تصمیم مدیران کشور نیز بر مبنای چنین وضعیتی اتخاذ شده است.

تشکیل جلسه مدیریت بحران به منظور بررسی تداوم تعطیلات

در همین حال رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: جلسه مدیریت بحران کشور صبح امروز (دوشنبه) به منظور بررسی تداوم تعطیلات برگزار می‌شود. حسین باقری در گفت‌وگو با رنا با بیان این مطلب افزود: جلسه کمیته مدیریت بحران کشور امروز با حضور مسوولان دستگاه‌ها به منظور بررسی شرایط آب و هوای کشور برگزار می‌شود. در جلسه امروز در خصوص گرمای هوای استان‌ها و میزان فشار بر روی خطوط انرژی بحث و تصمیم‌گیری می‌شود. وی هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تداوم تعطیلی را به جلسه امروز موکول کرد و افزود: در صورت تداوم گرما و فشار بر خطوط انرژی، در خصوص ادامه تعطیلی در جلسه امروز تصمیم‌گیری خواهد شد.

۱۴ استان کشور همچنان دمای بیش از ۴۰ درجه خواهند داشت

در این میان، اما سازمان هواشناسی کشور از کاهش نسبی دما در مناطق شرقی و از روز دوشنبه تا پایان هفته در نیمه شمالی کشور از شرق به غرب خبر داد.

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: نقشه‌های پیشیابی هواشناسی نشان می‌دهد که در سه روز آینده جوی آرام و آفتابی در بیشتر نقاط کشور حاکم است، از سوی دیگر از روز یکشنبه برای مناطق شرقی و از روز دوشنبه تا پایان هفته برای نیمه شمالی کشور از سمت شرق به غرب کاهش نسبی دما رخ خواهد داد، همچنین در روزهای پنج‌شنبه و جمعه رگبار باران همراه با کاهش نسبی دما برای سواحل جنوبی دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی سازمان هواشناسی در حالی از کاهش دما در کشور خبر می‌دهد که بر اساس اعلام همین سازمان در روز دوشنبه ۱۳ استان کشور حداکثر دمای بیش از ۴۰ درجه و دو استان نیز با دمایی حدود ۳۹ درجه روبه‌رو خواهند بود که این رقم در روز سه‌شنبه افزایش یافته به شکلی که ۱۴ استان کشور دمای بیش از ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد و پنج استان نیز دمای ۳۹ درجه را خواهند داشت. به این ترتیب، سازمان هواشناسی کشور، آسمان تهران را در روز دوشنبه صاف پیش‌بینی کرد که حداقل و حداکثر دمای تهران در این روز به ۳۰ و ۴۱ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد، همچنین در روز سه‌شنبه نیز آسمان تهران صاف خواهد بود و حداقل و حداکثر دما در این روز به ۳۰ و ۴۰ درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.