کلیات طرح حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده تصویب شد

دنیای اقتصاد - نمایندگان مجلس کلیات طرح حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده شهری را با رای بالایی به تصویب رساندند. در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بررسی طرح حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده را آغاز کردند و در حالی که حتی یک نفر نیز در مخالفت با کلیات این طرح نطق نکرد، با ۱۵۶ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۷ رای ممتنع کلیات آن را به تصویب رساندند.

نمایندگان پس از تصویب کلیات وارد بررسی جزییات این طرح شدند، اما در جلسه دیروز تنها در مورد یک ماده از این طرح ۱۴ ماده‌ای رای‌گیری شد و بررسی سایر مواد به جلسات بعدی مجلس موکول شد.

وظایف موازی برای وزارت مسکن و شهرداری‌ها

بر اساس مصوبات دیروز نمایندگان، طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده توسط وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری‌ها تهیه خواهد شد. بر اساس ماده یک طرح حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده شهری مقرر شد «به منظور ایجاد وحدت رویه در فرآیند احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تعیین محدوده‌های مورد حمایت این قانون اقداماتی صورت گیرد.»

نمایندگان مجلس در بررسی ماده ۲ این طرح اصطلاحات و تعاریف این قانون را بررسی کردند، بر این اساس «بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، مناطقی از شهر هستند که طی سالیان گذشته عناصر متشکله آن اعم از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، ابنیه مستحدثات، خیابان‌ها و دسترسی‌ها، دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می‌برند.»

همچنین «نقشه محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، نقشه‌ای است که بر اساس شاخص‌های مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران توسط وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری‌ها تهیه و به تصویب کمیسیون‌های موضوع ماده ۵ قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده یا خواهد رسید.»

بر اساس این مصوبه «طرح‌های احیای بهسازی و نوسازی، طرح‌هایی هستند که در چارچوب طرح‌های توسعه شهری (اعم از جامع و تفصیلی) به منظور اجرای برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی شهری با رعایت اصول شهرسازی، فنی و معماری تهیه می‌شود. این طرح‌ها در برگیرنده کاربری‌های جدید و مورد نیاز محدوده معینی از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بوده و اجرای آنها متضمن تامین خدمات عمومی و زیر ساخت‌های شهری از قبیل شبکه‌های دسترسی، معابر و بدنه آنها، پروژه‌های عمران و خدمات شهری، فضای سبز و غیره است که متکی بر ضوابط شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی و بومی هر منطقه می‌باشد.»

اما مهم ترین بخش ماده ۲ می‌گوید: «طرح‌های یاد شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری‌ها تهیه و خارج از نوبت به تصویب کمیسیون‌های موضوع ماده ۵ قانون تاسیس عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد رسید.» بر اساس تبصره این ماده نیز، «ضوابط احیای، بهسازی و نوسازی آن قسمت از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که بر اساس مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان بافت تاریخی محسوب می‌گردند با رعایت هویت تاریخی آنها به موجب آیین نامه‌ای که توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، تعیین خواهد شد.»

بحث بر سر تفویض وظیفه اجرایی به دولت یا شهرداری‌ها

البته مجلس در مورد ماده ۲ طرح یادشده هنوز به رای‌گیری نپرداخته است، اما به نظر می‌رسد که مصوبات فوق‌الذکر، نهایی باشند. با این حال، آنچه در جلسه دیروز مجلس به محل بحث تبدیل شد، بند «د» ماده ۲ بود که مجریان طرح‌های احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده را تعیین می‌کرد. در این زمینه دو دیدگاه متفاوت بین نمایندگان مجلس وجود داشت. عده‌ای طرفدار تفویض کامل این وظیفه به شهرداری‌ها بودند و برخی دیگر نیز خود را خواهان حضور دولت در حوزه اجرایی احیای بافت‌های فرسوده معرفی می‌کردند. در نهایت هم به دلیل همین اختلاف نظر‌ها، نتیجه‌ای حاصل نشد و ادامه بحث به جلسه بعدی مجلس موکول شد.