راه‌اندازی رآکتور بوشهر در نیمه شهریور

عکس: AFP. رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد

راه‌اندازی رآکتور بوشهر در نیمه شهریور

مشکل محموله توقیف شده تجهیزات نیروگاه بوشهر از سوی آلمان، حل شده است

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: منظور از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریورماه آماده شدن برای سوخت‌گذاری اصلی در قلب رآکتور است و امیدواریم در نیمه شهریورماه سوخت را به قلب رآکتور وارد کنیم.

به گزارش ایسنا‌، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران پس از بازدید بخش‌هایی از نیروگاه بوشهر گفت: امروز شاهد به اتمام رسیدن تست گرم هستیم. این تست از اول اردیبهشت‌ماه تا امروز طول کشیده است. این تست برای اطمینان از انتقال سوخت رآکتور و اطمینان از ایمن بودن سیستم‌های ایمنی رآکتور است. صالحی گفت:‌ امیدواریم در شهریورماه سال جاری آغاز بهره‌برداری نیروگاه را داشته باشیم. وی با بیان اینکه شروع کار نیروگاه‌های اتمی با نیروگاه‌های فسیلی متفاوت است، اظهار کرد: یعنی در نیروگاه‌های اتمی به یکباره به توان اسمی نیروگاه (هزار مگاوات) نمی‌رسیم. ۵ تا ۶ ماه و گاهی تا ۹ ماه به توان اسمی کامل رسیدن نیروگاه طول می‌کشد. ما امیدواریم تا پایان شهریورماه سال جاری به ۵۰ درصد توان اسمی خود برسد. برای رسیدن به صد در صد توان اسمی نیروگاه ۵ تا ۶ ماه نیاز داریم؛ چرا که بحث‌های ایمنی سیستم‌ها مطرح است. امیدواریم وقتی قدرت تولید ۵۰ درصد رسید به شبکه برق متصل شویم.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره توقیف محموله‌ای از تجهیزات نیروگاه بوشهر از سوی آلمان اظهار کرد: ‌مشکل این محموله حل شده است و تجهیزات توقیف شده مربوط به تجهیزات الکترونیک بوده است‌. رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به سوال ایسنا،‌ درباره افزایش تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی گفت: نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثری ندارد، اما اتفاقا اگر هدف تحریم جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد، با اقداماتی نظیر آنچه کنگره آمریکا در خصوص بنزین صورت داده است باید گفت این تحریم‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای ایران اثر ندارد. ممکن است کار را با کندی مواجه کند، اما فعالیت‌ها را متوقف نمی‌کند و این امری قطعی است. وی تاکید کرد: سایت بوشهر جزو تحریم نیست و مسوولان روسی بارها بر این مساله تاکید کردند، از این رو قطعنامه‌ها ربطی به بوشهر ندارند. اما در بحث غنی‌سازی در برخی از تجهیزات جانبی مثل تجهیزات اندازه‌گیری ممکن است مشکلاتی پیدا کنیم. اما همان‌طور که خیلی از تجهیزات را خودمان تولید کردیم اگر در خصوص این تجهیزات هم با مشکل روبه‌رو شویم، در این خصوص هم وارد عمل می‌شویم و این تجهیزات را می‌سازیم.

صالحی درباره استعفای اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و ارتباط آن با ممانعت ایران از ورود دو بازرس آژانس به ایران با بیان اینکه در این ارتباط بیش از آنچه در رسانه‌ها خواندم نمی‌دانم، اظهار کرد: رسانه‌ها تحلیل‌هایی در این باره داشته‌اند، درست یا غلط نمی‌توانم درباره آنها اظهارنظر کنم.

وی در عین حال تصریح کرد: هاینونن می‌توانست در کارنامه خود نمودی از کار منصفانه به عنوان بازرس را ثبت کند که متاسفانه این کار را نکرد و همواره به دنبال بهانه تراشی برای ایجاد مشکل بود و این برداشت ما در تحلیل‌های غربی‌ها نیز دیده می‌شود. من آقای هاینونن را قبل از اینکه به این مسوولیت درآیند می‌شناختم و ما با هم در تماس بودیم، اوایل به نظر نمی‌رسید خارج از انصاف و حرفه‌ای بودن عمل کند، اما وقتی مسوولیت معاونت مدیر کل آژانس در امور سازمان‌ها را گرفتند شاید تحت تاثیر فشارهای سیاسی که آژانس بی‌تاثیر از این فشارها نیست، رفتارهایی را از خود نشان داد که معتقدم الان با کارنامه افتخار‌آمیزی آژانس را ترک نمی‌کند.

وی درباره ملیت دو بازرسی که از ورودشان به ایران جلوگیری شده است، اظهار کرد: نمی‌توانم درباره ملیت‌شان چیزی بگویم، اما همین قدر کافی است که اروپایی نبودند.

در مرحله تهیه پاسخ به گروه وین هستیم

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه کنفرانس خبری‌اش در نیروگاه بوشهر در پاسخ به این سوال که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده است که اگر سوخت رآکتور تهران را به ایران بدهند به غنی‌سازی با غنای ۲۰ درصد ادامه نمی دهیم، اظهار کرد: از تقاضای ما برای تامین سوخت رآکتور تهران بیش از یک سال می‌گذرد. تقاضای ما به این معنی بود که ما قصد ورود به غنی‌سازی در مقیاس ۲۰ درصد را نداشتیم و می‌خواستیم آژانس مثل گذشته سوخت مورد نظر رآکتور تهران را تامین کند؛ اما شاهد بودید که چه تحولاتی اتفاق افتاد. این تحولات باعث شد ما به تولید سوخت با غنای ۲۰ درصد وارد شویم؛ چرا که داشتیم زمان را از دست می‌دادیم و آنها با این تصور که ایران قادر نیست سوخت با غنای ۲۰ درصد تولید کند یا مجتمع صفحه‌ سوخت بسازد،‌ گفتند که ایران تسلیم می‌شود؛ اما ما کار را شروع کردیم و دنیا شاهد بود که ما هم سوخت با غنای ۲۰ درصد و هم صفحه‌ سوخت مجازی را ساختیم، الان به جای مس از عناصری استفاده می‌کنیم که خواص فیزیکی‌اش به اورانیوم نزدیک‌تر است.

وی گفت: امیدواریم در بهار سال آینده اولین مجتمع صفحه‌ سوخت را برای آزمایش‌های تشعشاتی که ببینیم این صفحه چقدر انسجام خود را حفظ می‌کند، تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به اندازه‌ای سوخت با غنای ۲۰ درصد تولید می‌کنیم که به آن نیاز داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم تمام ذخایر خود را به سوخت با غنای ۲۰ درصد تبدیل کنیم، در عین حال که حق ماست برای مقاصد صلح‌آمیز به هر میزان که می‌خواهیم غنی‌سازی کنیم و حق تولید سوخت با غنای ۲۰ درصدمان را هم برای خود محفوظ می‌داریم. ما علاقه‌مند نیستیم بیش از نیازمان سوخت با غنای ۲۰ درصد تولید کنیم. وی در خصوص هزینه نهایی نیروگاه بوشهر در ۳۰ سال گذشته گفت: بعد از انقلاب حدود ۵/۱ میلیارد دلار برای نیروگاه هزینه شده است. وی در خصوص کاهش تعداد نیروهای روسی گفت: الان چون تست‌های نیروگاه انجام شده است، دیگر به کارشناسان روسی نیازی نداریم و طبیعتا از تعداد آنها کاسته می‌شود.

وی در خصوص پاسخ ایران به سوالات گروه وین اظهار کرد: رییس‌جمهور اعلام آمادگی کردند که به میثاق‌های بین‌المللی که امضا کرده‌ایم پایبندیم،‌ بنابراین بیانیه تهران مبنای مذاکرات ما با گروه وین است. رییس‌جمهور شرایطی برای مذاکره با ۱+۵ گذاشتند که دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته صریحا در نامه‌ای به خانم اشتون این شرایط را اعلام کردند. همچنین ترک‌ها و برزیلی‌ها پاسخ ۹ سوال سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه در خصوص بیانیه تهران را دادند، پاسخ آنها منطقی بوده است و ما هم به سهم خود در مرحله تهیه پاسخ هستیم و در زمان مقررش که شرایط به گونه‌ای باشد که گروه وین آمادگی‌اش را برای مذاکره اعلام کند، پاسخ‌هایمان را مطرح می‌کنیم.