جواب وزیر اقتصاد نادران را قانع کرد

نادران: از وزرای دیگر سوال می‌کنم

دنیای اقتصاد- چگونگی توزیع سود سهام عدالت و نیز دلایل تعیین مقامات دولتی به عنوان نماینده سهامداران سهام عدالت موضوع سوالی بود که دیروز در جلسه علنی مجلس از سوی الیاس نادران نماینده تهران از شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد پرسیده شد. پاسخ‌های وزیر نماینده سوال‌کننده را قانع کرد؛ چراکه وزیر اقتصاد وزارتخانه تحت‌ مدیریتش را درخصوص سهام عدالت دارای مسوولیت ندانست و نادران هم اعلام کرد که سوالم را از وزرای دیگر می‌پرسم. شمس‌الدین حسینی، الیاس نادران را قانع کرد

پرسش و پاسخ درباره دولتی شدن سهام عدالت

نادران: سوالم را از وزرای دیگر می‌پرسم

دنیای اقتصاد- الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس از پاسخ‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اقدامات انجام شده در خصوص توزیع سود سهام عدالت قانع شد. نادران که نسبت به شیوه توزیع سود سهام عدالت در زمان انتخابات، حضور مسوولان دولتی به عنوان نماینده سهامداران سهام عدالت و میزان سود این سهام انتقاد کرده بود، پاسخ‌های شمس‌الدین حسینی در این باره را که در جلسه علنی روز گذشته ارائه شد، قانع‌کننده تشخیص داد.

دفاع حسینی از عملکرد وزارت اقتصاد

شمس‌الدین حسینی در مورد اقدامات انجام شده برای توزیع سهام عدالت بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و قانون مربوط به آن اظهار داشت: به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، رییس‌جمهور به مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشت و طی آن درخواست کرد که به شش دهک درآمدی پایین جامعه سهام عدالت داده شود که مقام معظم رهبری نیز در تیرماه ۸۵ پاسخ دادند که به دو دهک پایینی با ۵۰ درصد تخفیف و به چهار دهک بعدی بدون تخفیف، اما با اقساط سهام ارائه شود.

وی در ادامه یادآور شد: به دنبال این اذن رهبری از سال ۸۵ تا ۸۷ به استناد مصوبات هیات‌وزیران و تشکیل کارگزاری سهام عدالت این کار دنبال می‌شد که در فاصله ابلاغیه رهبری تا ابلاغ قانون اصل ۴۴ آنچه که ملاک عمل دولت بود، اذن رهبری و مصوبات هیات‌وزیران بود. حسینی تصریح کرد: مدیریت سهامداران باید توسط خود آنها صورت بگیرد که شیوه مدیریت در مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ به کانون مردم نهاد واگذار شده است. وی با تاکید بر اینکه شناسایی دهک‌ها در چارچوب ستاد سهام عدالت بوده است، اذعان داشت: اولین قشری که از سهام عدالت بهره‌مند شد، مشمولین کمیته امداد و بهزیستی بودند که مدتی دارای شغل نبودند.

وی همچنین قشر دوم بهره‌مند از مزایای سهام عدالت را روستاییان و عشایر عنوان کرد و گفت: در مراحل بعد نیز بازنشستگان تامین اجتماعی و لشگری و کشوری و شاغلین سهام دریافت کردند.

حسینی در بخش دوم توضیحات خود، خطاب به الیاس نادران تاکید کرد: در حال حاضر کانونی تشکیل شده است که تمام این مباحث را مدیریت خواهد کرد. من به عنوان وزیر اقتصاد، حتی یک نماینده هم برای نمایندگی سهام عدالت معرفی نکرده‌ام.

نادران: معاون وزیر، نماینده سهامداران سهام عدالت شده

الیاس نادران نیز در توضیح سوال خود از وزیر اقتصاد، سهام عدالت را مربوط به تدبیری دانست که مقام معظم رهبری در زمان ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ ابلاغ کرده‌اند. به‌گونه‌ای که بنا بوده از طریق سهام عدالت، توانمندسازی اقشار محروم صورت گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: چنانچه کار به درستی صورت می‌گرفت، هم کارآمدی بنگاه‌ها افزایش می‌یافت و هم سود به شکل عادلانه‌تری توزیع می‌شد و هم اینکه دولت از تصدی‌های اقتصادی فارغ می‌گردید و فرصت سیاست‌گذاری می‌یافت. نادران از تقبل مسوولیت نمایندگی سهامداران سهام عدالت از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر مدیریت بنگاه‌ها به شکل دولتی انجام می‌شود که در نتیجه سهامداران امکان اعمال نظر ندارند و دولت این کار را انجام می‌دهد. به گفته وی، در نتیجه این اقدام دولت، امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری به‌وجود نخواهد آمد و ارزش سهام‌های بنگاه‌ها نیز کاهش خواهد یافت. به گفته نادران، از سال ۱۳۸۵ روند توزیع سهام عدالت ادامه پیدا کرده و کمتر قانون تصویب شده از سوی مجلس مورد استناد قرار گرفته است. وی افزود: برای آنکه دولت در آینده راهی برای ورود به بنگاه‌ها پیدا نکند، در قانون تصریح شده است که دولت حق دخالت در مدیریت این شرکت‌ها و بنگاه‌های واگذار شده را ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به بخشنامه ابلاغی دولت در این زمینه ادامه داد: حتی کارمندان و مسوولان دولتی در هیات‌مدیره‌های این بنگاه‌های واگذار شده به عنوان نماینده حضور دارند که جای سوال دارد که چرا دولت خود را در معرض اتهامات قرار می‌دهد؟ حتی در برخی جاها معاونان وزیر به عنوان نماینده سهامداران سهام عدالت وارد عمل شده‌اند. وی با طرح این سوال که چگونه می‌شود سود سهام عدالت در کل کشور مساوی و برابر ۴۰ هزار تومان باشد؟ یادآور شد: آیا همه بنگاه‌ها دقیقا به شکل یکدیگر عمل کرده‌اند که سودشان یکسان بوده است؟ نادران همچنین از زمان توزیع سود سهام عدالت در زمان انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ انتقاد کرد و گفت: تاخیر در توزیع سهام عدالت سبب شد تا دولت با این کار، خود را در معرض اتهام قرار دهد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد که حسینی باید در مقابل زیاده‌خواهی مسوولان اجرایی مقاومت کند.

وی ادامه داد: آن طور که من متوجه شده‌ام، آقای حسینی با این بخشنامه و تصمیم هیات‌وزیران موافقت ندارد و با حضور نمایندگانی نیز که از وزارتخانه‌ها (از جمله وزارت صنایع) در حوزه سهام عدالت حضور پیدا می‌کنند، مخالف است. اگر اینگونه باشد ما باید این موضوع را از دیگر وزرا سوال کنیم. نادران در پایان گفت: با توضیحات وزیر اقتصاد، من از پاسخ آقای حسینی قانع شدم و سوالم را از دیگر وزرای مربوطه پیگیری می‌کنم.