افزایش 8/13 درصدی طلاق در برابر افزایش 1 درصدی ازدواج

گزارش آماری و تحلیلی سازمان ثبت احوال کشور به نکات جالب و اما در خور تاملی در زمینه ازدواج و طلاق می‌پردازد؛ به طوری که بر اساس این آمار، در سال گذشته در هر ساعت ۱۴ واقعه «طلاق» در کشور ثبت شده است. به گزارش ایسنا، آمارهای سازمان ثبت احوال کشور نشان داد که سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۷۴۷ واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۰۶ هزار و ۵۴۸ واقعه طلاق شهری و ۱۹ هزار و ۱۹۹ واقعه طلاق روستایی رخ داده است.

در سال گذشته در هر ماه ۱۰ هزار و ۴۷۹ واقعه طلاق یا در هر شبانه‌روز تعداد ۳۴۵ واقعه طلاق به ثبت رسیده است. همچنین در هر ساعت تعداد ۱۴ واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: در حالی که میانگین سن طلاق «مردان» در سال گذشته ۱/۳۴ سال بوده است، این سن برای زنان به ۳/۲۹ سال می‌رسد. این در حالی است که میانگین سن طلاق مردان در مدت مشابه سال قبل از آن (سال ۸۷) ۱/۳۳ سال و این رقم برای زنان ۱/۲۸ سال بوده است.

همچنین در سال ۱۳۸۸ بیشترین طلاق ثبت شده مردان بین گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با رقم ۳۵هزار و ۷۹۵ واقعه بوده است. بر همین اساس، بیشترین طلاق ثبت شده زنان نیز در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با رقم ۳۲هزار و ۲۰۵ واقعه بوده است.

این گزارش حاکی است، چهار هزار و ۳۲۱ رویداد طلاق ثبت شده در سال گذشته مربوط به مردان بالای ۶۰ سال و تعداد یک هزار و ۳۵۶ رویداد طلاق ثبت شده مربوط به زنان بالای ۶۰ سال سن بوده است.

رشد ۸/۱۳ درصدی طلاق در سال گذشته

بر اساس آمار اعلامی، میزان وقوع طلاق حدود ۸/۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که علل و عوامل موثر بر این افزایش به صورت پژوهش میدانی قابل شناسایی است، اما آن چه که در کل می‌توان اشاره کرد، این است که در سال ۱۳۸۸ حدود ۵۳ درصد از کل طلاق‌های صورت گرفته مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک زوجین بوده و حدود ۱۵ درصد از طلاق‌های ثبت شده کشور مربوط به زوجینی است که طول مدت ازدواج آنها کمتر از یکسال است.

به گزارش ایسنا، از جمله علل عمده طلاق‌های صورت گرفته، می‌توان به سازش نکردن و انتخاب نادرست زوجین، کمرنگ شدن و تغییر در نقش‌های سنتی و نظارت خانواده و غیره اشاره کرد که در این میان استان‌های آذربایجان شرقی با ۷/۱۸، تهران با ۵/۱۶‌،‌ چهارمحال و بختیاری با ۳۲، خوزستان با ۷/۱۵، گلستان با ۲/۳۷، گیلان با ۴/۲۵، مرکزی با ۵/۱۵ و یزد با ۲/۳۲ درصد بیشترین افزایش طلاق را داشته‌اند که برابر بررسی به عمل آمده، علاوه بر علل و عوامل یاد شده، مواردی نیز از سوی ادارات ثبت احوال استان‌های مربوط در مورد علل طلاق در این استان‌ها ذکر شده است.

رشد یک درصدی ازدواج در سال گذشته

سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از گزارش خود به آمارهای ازدواج در سال گذشته اشاره داشته است که براساس آن مقایسه آمار ازدواج کشور در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال ۱۳۸۷ تنها رشد یک درصدی را نشان می‌دهد.

حال آن که باید اذعان کرد، این افزایش با توجه به حجم جمعیت واقع در سن ازدواج کشور، کمتر از حد انتظار است (بر اساس نتایج سرشماری ۱۳۸۵، بیش از ۳۵ درصد جمعیت کشور را سنین ۱۰ تا ۲۴ سال تشکیل داده‌اند). همچنین علت این کاهش را می‌توان در افزایش میانگین سن ازدواج در مردان و زنان کشور ملاحظه کرد.

بر همین اساس، در سال گذشته بیشترین ازدواج ثبت شده زنان و مردان بین گروه سنی ۲۰ تا۲۴ سال بوده است که رقم ازدواج زنان ۳۲۰ هزار و ۴۴۵ نفر (حدود ۶/۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل) و مردان که با زنان ۱۵تا ۱۹ ساله ازدواج کرده‌اند، برابر با ۱۷۲ هزار و ۷۳۹ واقعه است.

افزایش ازدواج در ۴۰ درصد از استان‌های کشور

با بررسی مقایسه آمار ازدواج استان‌ها در سال ۱۳۸۸ مشخص شد، ۴۰ درصد از استان‌های کشور (۱۲ استان) با افزایش ثبت ازدواج روبه‌رو بوده‌اند. از جمله این استان‌ها؛ سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، گلستان و کرمانشاه است.

کاهش ثبت ازدواج در ۶۰ درصد از استان‌ها

همچنین ۶۰ درصد از استان‌های کشور در سال ۱۳۸۸ کاهش ثبت ازدواج را داشته‌اند که از دلایل کاهش ازدواج در استان‌های اصفهان و مازندران، می‌توان به پایین بودن سهم این استان‌ها در جمعیت واقع در سن ازدواج و افزایش سن ازدواج زنان اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، بیشترین تعداد ازدواج زنان این استان‌ها مربوط به گروه سنی ۲۰ تا۲۴ ساله است، این در حالی است که استان قزوین به‌رغم این که بیشترین ازدواج زنان را در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله داشته، با کاهش وقوع ازدواج روبه‌رو بوده است که علت آن را باید در مشخصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان بررسی کرد.