مخالفت کمیسیون تلفیق با تشکیل 3 صندوق توسط دولت

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه با اشاره به بررسی مواد ۵ تا ۲۱ لایحه مذکور در این کمیسیون گفت: ‌اعضای کمیسیون با تشکیل صندوق‌های غیردولتی حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری، صندوق توسعه گردشگری و صندوق توسعه علمی و فناوری کشور در لایحه برنامه مخالفت کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدمهدی مفتح نماینده مردم رزن و سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات روز دوشنبه و صبح سه شنبه این کمیسیون از بررسی مواد ۵ تا ۲۱ این لایحه در کمیسیون خبر داد و اظهار داشت: بر اساس ماده ۶، دولت مکلف شد در راستای زنده نگه داشتن اندیشه‌های سیاسی و دینی امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری و برجسته کردن اندیشه‌های این دو بزرگوار در تدوین الگوی توسعه اسلامی و سیاست‌گذاری‌ها، از پژوهش‌ها و مطالعات بنیادین و کاربردی حمایت کند.

تصویب نشان ملی امام راحل و مقام معظم رهبری

نماینده مردم رزن در ادامه توضیحات خود به تصویب نشان ملی امام خمینی(ره) و مقام معظم‌رهبری در کمیسیون متبوعش اشاره کرد و گفت: این نشان به پدیدآورندگان آثار برتر علمی و فرهنگی و چهره‌های انقلابی و عدالتخواه هدیه می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: در ماده ۷ این لایحه دولت موظف شد در راستای توسعه انجمن‌ها و قطب‌های علمی و کرسی‌های نقد و مناظره، از توسعه آموزش‌ها در حوزه دین و نشر فرهنگ اسلامی حمایت مالی کند.

ساماندهی فضای رسانه‌ای کشور

مفتح در ادامه خاطرنشان کرد: ‌بر اساس ماده ۱۱ لایحه برنامه پنجم مقرر شد دولت لایحه نظام جامع رسانه‌ها را ظرف ۳ ماه بعد از قانونی شدن این برنامه به منظور ساماندهی فضای رسانه‌ای کشور و مقابله با تهاجم رسانه‌ای و فراهم کردن زمینه افزایش ظرفیت رسانه‌ها به مجلس ارائه دهد.

وی افزود: همچنین مقرر شد در قالب بودجه‌های سنواتی، امر تکمیل پوشش جغرافیایی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و امکانات تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال محقق شود.

مفتح یادآور شد: در ماده ۱۲ لایحه مذکور پیش‌بینی شده بود صندوق توسعه گردشگری به صورت موسسه غیردولتی برای سفرهای کم هزینه تشکیل شود؛ ولی کمیسیون با ایجاد این صندوق مخالفت و ماده مذکور را حذف کرد. این نماینده مجلس در ادامه توضیحات خود تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۳ لایحه برنامه پنجم توسعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مکلف شد ضوابط تاسیس مراکز غیردولتی برای دفاتر خدمات گردشگری را تا ۳ ماه تدوین کند. نماینده رزن خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۴ لایحه مذکور دولت به ساماندهی امور زائران مشهد،‌ قم و شیراز موظف شد. مفتح ادامه داد: همچنین بر اساس ماده ۱۵ سازمان تربیت بدنی مجاز شد زمین‌های تحت تملک خود را با حفظ کاربری به صورت اجاره‌ای بلند مدت به بخش خصوصی واگذار کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه پنجم به ماده ۱۶ لایحه مذکور اشاره و خاطرنشان کرد: در این ماده پیش‌بینی شده بود که یک درصد از اعتبارات کشور برای ورزش‌های همگانی اختصاص یابد؛ ولی کمیسیون تلفیق ضمن تاکید بر امر تربیت‌بدنی، این ماده را نیز حذف کرد. نماینده مردم رزن در ادامه توضیحات خود گفت: بر اساس ماده ۱۹ و در راستای تحقق سیاست‌های مقام معظم رهبری به منظور دستیابی به جایگاه دوم فناوری مقرر شد ۵۰ درصد امتیازات برای ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در راستای رفع مشکلات کشور باشد. وی افزود: همچنین بر اساس این ماده مقرر شد پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی ۲۰ درصد کارشناسان همان سال و دانشجویان مقطع دکترا ۵/۲ درصد دانشجویان کل کشور باشند؛ به طوری که تا پایان برنامه پنجم نسبت کل دانشجویان به اعضای هیات علمی تمام وقت در دانشگاه‌های دولتی ۱۶ نفر و در دانشگاه‌های غیردولتی ۳۰ نفر و در دانشگاه پیام نور ۲۰۰ نفر باشند.

مفتح یادآور شد: همچنین در ادامه این ماده مصوب شد بودجه آموزش و تحقیق هر سال نسبت به سال قبل افزایش یابد تا درصد این بودجه تا پایان برنامه پنجم ۳ درصد تولید ناخالص ملی شود. وی افزود: همچنین بر اساس ماده مذکور مقرر شد هرم علمی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تا پایان برنامه پنجم اصلاح شود، به طوری که نسبت استاد، دانشیار و استادیار به ۵/۱۰ و ۱۰۰ برسد.

نماینده مردم رزن در ادامه توضیحات خود به ماده ۲۱ اشاره کرد و گفت: در این ماده صندوق توسعه علمی و فناوری کشور به صورت موسسه عمومی غیر دولتی و به منظور توسعه خلافیت‌های نوآورانه در نظر گرفته شده بود؛ ولی کمیسیون با تشکیل این صندوق مخالفت و ماده مذکور را حذف کرد.