نظام فعلی یارانه‌ها کاملا مشکل‌ساز است

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری از فراهم شدن زیرساخت‌ها برای اجرای موضوعاتی چون هدفمند کردن یارانه‌ها، بانک‌ها و گمرک ظرف ۳ سال آینده خبر داد و تصریح کرد که با موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین صرفه‌جویی در گام اول ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف انرژی کاهش خواهد یافت. رییس‌جمهور که در صدا و سیمای این استان گفت‌وگو می‌کرد به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها طرح بزرگی است، شیوه‌ای که هم‌اکنون در توزیع یارانه‌ها وجود دارد کاملا مشکل‌ساز است، هدف اولیه این شیوه فعال کردن اقتصاد بود که این اتفاق نیفتاد. هدف دیگر رفاه کسانی بود که درآمد کمتری داشتند، اما افرادی که درآمد بالایی دارند هم‌اکنون از یارانه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. وی بر اهمیت صرفه‌جویی مردم در موضوع انرژی تاکید و خاطرنشان کرد: ایران ۴ برابر متوسط دنیا از انرژی استفاده می‌کند با موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین صرفه‌جویی در گام اول ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف انرژی کاهش خواهد یافت. البته این صرفه‌جویی به زندگی مردم آسیبی وارد نمی‌کند. هرچقدر مصرف انرژی کاهش یابد به پیشرفت و آبادانی کشور کمک بیشتری می‌شود.

رییس‌جمهور افزود: در سال گذشته کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داشتیم که اگر مصرف انرژی کاهش یابد می‌توان رقم بیشتری را صرف اقدامات عمرانی کرد.

وی با اشاره به اولویت‌های دولت دهم در سه سال آینده گفت: موضوعاتی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها، بانک‌ها و گمرک از مهمترین اولویت‌های دولت در سه سال آینده‌اند که البته زیرساخت‌های آن فراهم شده است. شرایط ایران برای آغاز مذاکرات، صادر کنندگان قطعنامه را پشیمان خواهد کرد. همچنین احمدی‌نژاد دراین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه استانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور قطعنامه اخیر علیه ایران اظهار کرد: از دشمنان کاری جز صدور قطعنامه برنمی‌آید. موضع این قطعنامه هجومی نیست، بلکه تدافعی است، زیرا قطعنامه‌ای که با گدایی و التماس رای بیاورد هیچ تاثیری نخواهد داشت.

وی با تاکید بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها و قطعنامه‌ها در ایران تصریح کرد: در طول تاریخ همواره ایرانیان بر قدرت‌های بزرگ غلبه کرده‌اند و توانسته‌اند ارتباطات خوبی را با دنیا برقرار کنند. وی هدف صادرکنندگان قطعنامه را قراردادن ایران در موضع ضعف دانست و گفت: صادرکنندگان قطعنامه قصد داشتند با این اقدام ایران را در مذاکرات پیش رو در موضع ضعف قرار دهند، اما ما هم شرایطی خواهیم گذاشت تا متوجه شوند که اشتباه بزرگی را مرتکب شدند.

تنها راه اوباما دوستی با ایران است

رییس‌جمهور با بیان اینکه «رییس‌جمهور آمریکا اشتباه بزرگی مرتکب شد» گفت: تنها راه اوباما دوستی با ایران است، اما او مسیر را اشتباه رفته است. وی با تاکید بر این‌که «اوباما پس از صدور قطعنامه بزرگترین فرصت سیاسی خود را از دست داده است» اظهار کرد: صدور قطعنامه نشان داد سیاست اوباما در تغییر، شکست خورده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «آمریکایی‌ها هیچ راهی را جز صدور قطعنامه بلد نیستند» تصریح کرد: آنها تصور می‌کنند در حال حاضر ایران ملتهب است که البته با برخی از عناصر داخلی هم ارتباطاتی دارند، اما ما بارها به آنها اعلام کرده‌ایم که شما ایران را نمی‌شناسید مردم ایران در انتخابات با هم رقابت می‌کنند، اما پس از آن برای حفظ ایران متحد و یکدل هستند.

به گزارش (ایسنا)، همچنین محمود احمدی‌نژاد در ابتدای جلسه استانی هیات دولت در استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه «شرایط ایران برای آغاز مذاکرات، صادرکنندگان قطعنامه را پشیمان خواهد کرد» گفت: شرایط ایران در آغاز مذاکرات به گونه‌ای خواهد بود که آنان بفهمند سخت اشتباه کرده‌اند.

کاری کنید که اگر امام ظاهر شد پست شما را ابقا کند

وی در بخش دیگری از اظهارات خود الگو قرار دادن غربی‌ها برای ساختن کشور را ظلم به کشور، استان و پیامبران دانست و گفت: برای ساختن ایران باید به ملت خدمت کنیم. ما تحت نظام ولایت قرار داریم و این نظام درست شده است تا به حقیقت اصلی یعنی امام زمان (عج) وصل شود. از دید بسته ما امام غایب است، ولی باید کاری کنیم که امام از ما راضی باشد. وی خطاب به مدیران گفت: کاری کنید که اگر پرده‌ها کنار رفت و امام ظاهر شد اگر شما را ارتقا نداد، حداقل شما را در این پست ابقا کند.

رییس شورای عالی اقتصاد در بخش دیگری از اظهارات خود خدمات انجام شده را در حد مطلوبی توصیف کرد و در عین حال گفت که این خدمات در مقایسه با نقطه مطلوب فاصله‌ زیادی دارد. وی ادامه داد: کار انجام نشده در برابر ما فراوان است و ما در ابتدای راهیم، اما زمینه برای جهش‌های پی‌در‌پی فراهم شده است. امروز ما تسلط لازم برای پیشرفت را داریم.

وی با انتقاد از تبعیت از یک مدل واحد مدیریتی در تمام استان‌ها برای توسعه و سازندگی، اظهار کرد: این در شرایطی است که وضعیت استان‌ها مانند یکدیگر نیست. اگر می‌خواهیم پیشرفت مناسب و پایدار ایجاد کنیم باید برنامه‌ریزی‌های ما متکی بر توانمندی‌های بومی‌مان باشد. عدم درک این مساله ضربات سنگینی را به کشور وارد کرده است.

رییس‌جمهور این مساله را مورد بحث قرارداد که «فن‌آوری‌های بومی کشور هیچ حلقه مفقوده‌ای ندارد» و افزود: ما به جای این‌که تلاش کنیم فرش ایرانی را با قیمت منطقی عرضه کرده و آن را متنوع نماییم به سراغ ایجاد کارخانه‌ تولید فرش رفتیم. این مثال در مورد دامداری ما نیز صدق می‌کند. باید به سراغ صنعتی در استان برویم که در خدمت توانمندی‌های استان باشد، اما متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها در کشور قاطی شده است. وی تاکید کرد: باید در بحث صنایع پایین‌دستی نیز صنایعی را برای استان بیاوریم که به درد آن استان بخورد که اگر به این شکل به صنعت نگاه کنیم حلقه‌ مفقوده‌ای نخواهیم داشت.

اختلال در تولید ثروت، نتیجه یارانه‌ نا‌کارآمد

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه نظام ناکارآمد فعلی پرداخت یارانه‌ها تولید ثروت در کشور را مختل کرده است، از هدفمندی یارانه‌ها به عنوان رازگشایی اقتصاد ایران یاد کرد که اقتصاد را از مسیر و آدرس غلط فعلی نجات می‌دهد. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به بیان برخی از واقعیت‌های اقتصاد ایران در بحث نظام فعلی پرداخت یارانه‌ها پرداخت که به نظر می‌رسد، اگر این نظام تداوم یابد، اقتصاد ایران با بن‌بست مواجه می‌شود؛ اقتصادی که آدرس و مسیر اشتباه تحول آن داده شده است. وی با ناکارآمد خواندن روش فعلی پرداخت یارانه‌ها گفت: یارانه باید به کالاها و خدماتی پرداخت شود که برای مردم و کشور منشا اثر مثبت باشد، ضمن اینکه وقتی اثرات بیرونی یک رفتار اقتصادی منفی باشد باید با مالیات این را جبران، مثبت و مدیریت کنیم.وی افزود: ما قیمت‌های نسبی را در جامعه خراب کرده‌ایم. وقتی قیمت‌های نسبی را خراب کردید، یعنی مسیر و آدرس را اشتباه معرفی می‌کنید. یکی از دلایلی که بهره‌وری انرژی و بهره‌وری منابع در کشور ما پایین است، به اختلال در قیمت‌ها بر می‌گردد.

حسینی روش کنونی پرداخت یارانه‌ها را منشا ایجاد اختلال در نظام قیمت‌ها دانست و افزود: وقتی که در قیمتی اختلال ایجاد می‌شود، چگونگی و اندازه مصرف یک کالا یا خدمت را بی اهمیت می‌کند. وزیر اقتصاد گفت: ما باید ساختار را درست کنیم. باید یارانه‌ها در خدمت تولید قرار بگیرد، به جای اینکه میلیاردها دلار در جامعه تزریق کنیم تا در نهایت به ترافیک منجر شود.وی افزود: امروز این خطاها باید اصلاح شود. وقتی می‌خواهیم اینها را اصلاح کنیم مجبوریم از نظام همگانی یا باز، برویم به سمت نظام هدفمند، در این نظام ما مدام به این سمت می‌رویم که آن گروه دارای استحقاق را بیشتر تحت پوشش قرار دهیم.