دنیای اقتصاد - همزمان با التهاب ناشی از نوسان بازارهای جهانی در بازار داخلی طلا و ارز، سخنگوی اقتصادی دولت، سیاست رسمی درخصوص این دو بازار را تشریح کرد.به گفته شمس‌الدین حسینی، نرخ سکه تنها در صورت غیرواقعی و کاذب بودن در بازار مدیریت می‌شود زیرا قیمت آن رابطه مستقیم با نرخ‌های جهانی دارد و نمی‌توان در تعیین آن به قیمت جهانی توجه نکرد چرا که پایین نگه داشتن قیمت‌ها موجب خروج طلا و سکه از کشور می‌شود. در خصوص سیاست ارزی نیز، وی با بیان آنکه بحث تثبیت نرخ ارز دنبال نمی‌شود بلکه سیاست ارزی مورد توجه است، گفت: سیاست ارزی کشور بر اساس برنامه چهارم توسعه شناور مدیریت شده است. وی گفت: نظام شناور مدیریت شده در سال‌های گذشته در کشور اجرا و قیمت دلار به رغم آنکه در دنیا کاهش داشته در ایران افزایش یافته است. قیمت یورو نیز در این سال‌ها در کشور رشد داشته است. سخنگوی اقتصادی دولت تشریح کرد

سیاست دولت برای مدیریت بازار طلا و ارز

برای اجرای قانون یارانه‌ها به ماشاءا... گفتن نیاز داریم

نرخ سکه تنها در صورت کاذب بودن در بازار مدیریت می‌شود

‌بحث تثبیت نرخ ارز دنبال نمی‌شود بلکه سیاست ارزی مورد توجه است

دنیای اقتصاد - سخنگوی اقتصادی دولت هدفمندکردن یارانه‌ها را موجب ارتقای سطح اقتصاد کشور در دنیا دانست و در عین حال از رسانه‌ها خواست با درک صحیح از منافع اقتصادی کشور دولت را در اجرای این طرح بزرگ ملی یاری دهند. شمس‌الدین حسینی در مطلب یادداشت گونه‌ای که در سایت اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا) قرار داده شده، با ذکر مثالی از وزنه‌برداری، هدفمندکردن یارانه‌ها را به گوی سنگین و لغزانی تشبیه کرده است که وزنه‌بردار برای بلند کردن آن نیاز به ماشاءا... گفتن و یا علی گفتن دارد نه بنداز، بنداز.

در همین حال وزیر اقتصاد در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا درباره افزایش قیمت سکه در بازار اظهار داشته است که نرخ سکه تنها در صورت غیرواقعی و کاذب بودن در بازار مدیریت می‌شود؛ زیرا قیمت آن رابطه مستقیم با نرخ‌های جهانی دارد و پایین نگه داشتن ‌قیمت‌ها موجب خروج طلا و سکه از کشور می‌شود. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران ، حسینی با اشاره به اینکه هدفمندکردن یارانه‌ها موجب ارتقای سطح اقتصاد کشور در دنیا است، خطاب به اصحاب رسانه افزود: بیایید کمک کنید و دست ما را بگیرید، طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، ‌یک طرح اجتناب‌ناپذیر است. وزیر اقتصاد خطاب به کارشناسان و خبرگان اقتصادی کشور گفت: به تراز انرژی کشور یعنی تولید نفت، تولید گاز، مصرف نفت، مصرف گاز، واردات نفت، واردات گاز و صادرات نفت و گاز، نگاه کنید و ببینید جریان چگونه دارد شکل می‌گیرد. به آمار آنکتاد که نگاه می‌کردم، دیدم از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ ما حدود ۷ واحد درصد در صادرات‌مان یعنی اگر ۱۰۰ واحد تولید می‌کردیم ۷ واحد از سهم صادارت فرآوده‌های نفتی کم شده، این خیلی بد نیست. می‌تواند چیزهای دیگری جایگزینش شود، یعنی مثلا سهم کالاهای کارخانه‌ای بیشتر شود. من وارد ماهیت آن نمی‌شوم، ولی نکته‌ مقابل آن اینجاست که حدود ۶ واحد درصد سهم واردات فرآورده‌های نفتی افزایش پیدا کرده است، یعنی از طرفی سهم صادراتمان کم می‌شود و از طرفی سهم وارداتمان اضافه می‌شود؛ یعنی تراز انرژی ما منفی می‌شود.

افق دیدمان چقدر است؟

وی افزود: وقتی آمار و ارقام را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که بر اساس آمار وزارت نفت، از نیمه دوم سال۱۳۸۵ به بعد به مرحله‌ای می‌رسیم که نفتی که صادر می‌کنیم در مقابلش باید گاز وارد کنیم. این شکنندگی در اقتصاد ما وجود دارد، زمانی که سرما دو سال پیش بالا رفت، دیدیم که چه اتفاقی افتاد. حسینی ادامه داد: در آن مقطع نمی‌شد به نانوایی‌ها گاز نداد، به خانه‌ها گاز نداد. مجبور شدیم گاز کارخانه‌ها را قطع کنیم. این را اگر درست نکنیم و وقتی تولید جوابگوی مصرف نباشد، دوباره این اتفاق خواهد افتاد.

وی سپس به اقدامات دولت در زمینه اطلاع‌رسانی اشاره کرد و در این خصوص گفت: جاهایی می‌رویم می‌گویند اطلاع‌رسانی ضعف دارد. خوب، بضاعت ما همین است. بیایید این ضعف را جبران کنیم. هدفمندکردن یارانه‌ها مثل یک گوی می‌ماند، سنگین و لغزان است. آدمی که می‌آید پشت وزنه قرار می‌گیرد محاسبه دارد. اگر محاسبه نداشته باشد، پشت گوی قرار نمی‌گیرد. اگر آورد روی سینه‌اش، توان هم دارد. حالا یک تدبیری می‌خواهد که بین عضلات دست و تمرکز فکر و آن وزنه، وزنه را بیاورد بالای سرش. ما این را آوردیم جلوی سینه که نه، آورده‌ایم جلوی صورتمان. با یک هماهنگی باید ببریم بالا تا مملکت را از یک رتبه و مرتبه‌ اقتصادی به چند مرحله بالاتر برسانیم. اما امان از جایی که فلاش بیاندازند توی چشمتان، تکانتان بدهند. بی‌انگیزه‌تان کنند، اعتمادتان را بگیرند. درفضای رسانه‌ای ما می‌خواهیم چکار کنیم؟ کسی که رفته زیر وزنه بگوییم بنداز، بنداز، نمی‌توانی ببری بالای سرت، یا بگوییم ماشاءا... یا علی؟

نیاز داریم یا علی‌گویانمان زیاد شود

وی افزود: معلوم کنیم که اهل کدامشان هستیم؟ ما امروز نیاز داریم برای این کار که یا علی‌گویانمان زیاد شود وگرنه اینکه دائما‌ کاهش انگیزه کنیم کاری درست نمی‌شود. یک روزی به ما می‌گفتند شتاب نکنید، گفتیم چشم شتاب نمی‌کنیم. امروز به ما می‌گویند چرا می‌خواهید نیمه دوم سال اجرا کنید، باید نیمه اول اجرا کنید. مطالبه‌اش ایجاد شده، ‌ما این مطالبه را به فال نیک می‌گیریم و تشکر می‌کنیم و تقدیر می‌کنیم از کسانی که می‌گویند یک روز دیر اجرا کردن آن به ضرر است، ولی باید درست اجرا کنیم. از شما خواهش می‌کنیم که به ما کمک کنید و البته همه مسائل اقتصاد ما همین هدفمند کردن یارانه‌ها نیست.

پایین نگه داشتن ‌قیمت‌ها

موجب خروج طلا و سکه از کشور می‌شود

از سوی دیگر وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره افزایش قیمت سکه در بازار گفت که نرخ سکه تنها در صورت غیرواقعی و کاذب بودن در بازار مدیریت می‌شود، زیرا قیمت آن رابطه مستقیم با نرخ‌های جهانی دارد و نمی‌توان در تعیین آن به قیمت جهانی توجه نکرد؛ چراکه پایین نگه داشتن ‌قیمت‌ها موجب خروج طلا و سکه از کشور می‌شود. شمس‌الدین حسینی با تقسیم بندی ‌کالاها به دو دسته اظهار داشت: برخی کالاها نظیر سکه قابل جابه جایی هستند و بخشی دیگر نظیر املاک این قابلیت را نداشته و امکان قاچاق آنها وجود ندارد. حسینی افزود: نرخ کالاهایی که امکان قاچاق آنها وجود دارد، باید متناسب با قیمت‌های جهانی تعیین شود تا از خروج غیرقانونی و قاچاق آن جلوگیری شود.

نرخ دلار در این سال‌ها در مقابل ریال افزایش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: بازار سکه از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد، اما اجازه فعالیت‌های سوداگرانه داده نمی‌شود و بانک مرکزی نیز در این خصوص وظایف خود را انجام می‌دهد. ‌وی در خصوص افزایش نرخ دلار با طرح این سوال که ارزش دلار در سال‌های گذشته در بازارهای جهانی کاهش و یا رشد داشته است، ‌افزود: هرچند ارزش دلار در مقابل سایر ارزها نظیر یورو در بازارهای جهانی کاهش یافته اما این رقم در ایران همواره با رشد و یا ثبات همراه بوده است. وی ادامه داد: نرخ دلار در این سال‌ها در مقابل ریال افزایش یافته و روند آن در اقتصاد ایران روندی برعکس دنیا نبوده است.

حسینی با بیان آنکه ساختار اقتصاد کشور نفتی است، اظهار داشت: این امر سبب شده تا همواره ذخیره مناسب ارز در کشور وجود داشته باشد و اگر این امر وجود نداشت، با توجه به روندی که در سال‌های گذشته در دنیا وجود داشت باید نرخ دلار نیز کاهش می‌یافت. وی گفت: هرچند نرخ یورو در ایران نیز روندی افزایشی داشته، اما هیچ‌کس به این امر توجه نمی‌کرد و در چند ماه اخیر که نرخ یورو کاهش یافته این رقم در ایران نیز افت کرده است.

وی با بیان آنکه ‌بحث تثبیت نرخ ارز دنبال نمی‌شود بلکه سیاست ارزی مورد توجه است، گفت:‌ سیاست ارزی کشور براساس برنامه چهارم توسعه شناور مدیریت شده بوده، به طوری که همواره این امر دنبال شده است. حسینی ادامه داد: ایران کشوری است که به دلیل وجود نفت دارای ذخایر ارزی فراوانی در سال‌های گذشته بوده و بانک مرکزی نیز اقدام به خرید ارز برای افزایش ذخایر ارزی کرده که این امر منجر به افزایش قیمت دلار در بازار شده است.

وی با اشاره به تئوری مبنی بر تعیین مابه‌التفاوت تورم داخلی و تورم خارجی به قیمت اسمی‌ارز ‌گفت: باید این امر را براساس سبد ارزی قرار داد؛ ضمن آنکه باید رابطه آن با سایر ارزها را نیز مدنظر قرار داد. وی گفت: نظام شناور مدیریت شده در سال‌های گذشته در کشور اجرا و قیمت دلار به‌رغم آنکه در دنیا کاهش اما در ایران افزایش یافته است. قیمت یورو نیز در این سال‌ها در کشور رشد داشته است.